ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مذاکره با ترک سل قطع شد

| يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۸۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - در پی سه بار خلف وعده «ترک سل» جهت عمل به تعهدات خود، کنسرسیوم ایرانسل با اختیاراتی که قانون به آن داده از روز گدشته و از دید شرکای داخلی ارتباط خود را با ترک سل قطع کرده و مذاکرات جدیدی را با شرکت MTN آفریقای جنوبی (دومین شرکت حاضر در مناقصه بهره بردار دوم تلفن همراه) آغاز کرده است.

ابراهیم محمودزاده عضو هیات مدیره کنسرسیوم ایرانسل روز گذشته ضمن بیان این مطلب به ارائه تاریخچه‌ای از روند پیشرفت قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه گفت: برنده این مناقصه در 17/12/82 انتخاب شد و در نهایت بعد از تغییراتی که روی میزان سهام طرف خارجی از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شد میزان سهام طرف خارجی 49 درصد و شرکای ایرانی 51 درصد اعلام شد که با تصویب شورای نگهبان در تاریخ 14/2/84 و ابلاغ آن به دولت کار آغاز شد.

وی افزود: بعد از این تاریخ وزارت ارتباطات سه ماه به شرکا فرصت داد تا به توافق رسید و موافقتنامه‌ای بین خودشان امضا کنند. این مقطع نیز شامل 4 مرحله توافقنامه داخلی، امضا اساسنامه، امضا موافقتنامه قرارداد، پرداخت حق لیسانس و ثبت شرکت بود.

محمودزاده در ادامه اظهار داشت: در این مدت ترک‌ها فضایی را ایجاد کردند که در آن روی ماده واحده مجلس، طرح تجاری و وضعیت سهام شرکای داخلی بحث داشته و خواستار ایجاد تغییر در آنها بودند.

عضو هیات مدیره ایران سل با تاکید بر رفتار حرفه‌ای شرکا داخلی مبنی بر سکوت در اقدامات ترک سل گفت: ما تا 16/5/84 با طرف خارجی (ترکسل) مذاکراتی داشتیم و توافقاتی هم میان طرفین به عمل آمد اما ترک‌ها بعد از آنکه همه مسایا حل می‌شد دوباره به گذشته باز می‌گشتند و ودوباره مباحث قبلی را طرح کرده و در آنها ایجاد ابهام می‌کردند.

محمودزاده در ادامه یکی از دلایل عدم حضور ترکسل در پروژه اپراتور دوم را مشکلات دادگاهی این شرکت در ترکیه و تلاش ترک سل برای ایجاد جو روانی جهت افزایش ارزش سهام خود در بورس ترکیه عنوان کرد و افزود: ما مدتی روی ترک سل و فضای حاکم بر این شرکت در ترکیه متمرکز شدیم و فهمیدیم ترک سل با شرکت «تریاسونرا» مشکل جدی دادگاهی دارد و دولت ترکیه نیز در این پرونده دخالت کرده و این ادعا بر علیه ترک سل مطرح است تا به تایید 64 درصد از سهام خود به شرکت «تریاسونرا» بپردازد.

وی از دیگر موارد مبهم در کار ترک سل را وجود شرکت EAC عنوان کرد و گفت: EAC یک شرکت کاغذی محسوب می‌شود که سرمایه چندانی ندارد و بین شرکت چکوارا (صاحب اصلی ترکسل) و شرکت ترکسل قرار داشت و در اصل کل مذاکرات ما نیز با EAC صورت پذیرفته است نه با مدیر عامل ترکسل.

محمودزاده افزود: ترک‌ها مدعی شده‌اند که ایران سل فقط آنها را برای سرمایه‌گزاری می‌خواهد، در حالی که موضوع این چنین نیست و اگر اصرار بر کار با شریک خارجی و به ویژه ترک سل وجود نداشت وضع به کلی فرق می‌کرد. چرا که این دوستان آماده سرمایه‌گزاری و اجرای پروژه را ندارند و ما نیز دیدیم اگر بخواهیم با آنها ادامه دهیم کار با مشکل پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به زیان ایرانسل در جریان این تاخیرها گفت: ما کلی زمان از دست داده‌ایم، آن موقع که ما طرح تجاری خود را دادیم 2 میلیون تلفن همراه در دست مردم بود ولی الان این تعداد به 7 میلیون رسیده و با تازگی متوجه شدیم ترک سل بابت این تاخیرها در اجرای کار منافعی نیز دارد.

وی اظهار داشت: ترک سل از ایران به عنوان ابزاری برای بازار بورس و کنترل ارزش سهام این شرکت در ترکیه استفاده کرده است و اخبار همکاری‌ها و موافقتنامه که از سوی ترک سل‌ها و به شکل یک‌طرفه مطرح می‌شد روی سهام ترک سل اثر می‌گذاشت. در حقیقت هزینه می‌کردیم و آنها سود می‌بردند.

محموزاده گفت: ما به عنوان شریک یکسری از کارها را انجام ندادیم که از امروز در حال انجام آنها هستیم. ما کلی از ترک سل حمایت کرده‌ایم اما امروز هم ما و همه کسانی که از ترک سل پشتیبانی می‌کردند حال این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا ترک‌ها جلو نیامده‌اند.

وی سپس به تکذیب حضور بانک صادرات به عنوان شریک ایرانسل پرداخت و گفت: بانک اصلی ما با توافق خود ترک‌ها بانک ملی بود و این بانک ودیعه‌گذار شناخته می‌شود. موضوع دیگر خبری به نقل از رسانه‌ها و از کانال ترکسل بود که ده روز قبل اعلام کردند قرارداد ایرانسل امضا شد که توافقی در کار نبود. وی تأکید کرد بانک‌ها سهامدار محسوب نمی‌شوند و ودیعه‌گذار هستند.

به گفته عضو هیئت مدیره ایران سل شرکت مخابرات در تاریخ 16/5/84 به ما اعلام کرد که تا 24/5/1384 باید با شریک خارجی خود به تفاهم برسید که تا‌آن زمان توافقی حاصل نشد بعد در تاریخ 25/5/1384 شرکت مخابرات اعلام کرد شرکای داخلی در صورت آمادگی می‌توانند با طرف‌های دیگر وارد مذاکره شوند.

وی با عدم واریز وجه ضمانت و حق سهام ترک سل به بانک ملی اشاره کرد و گفت: این شرکت به جای واریز وجه به حساب بانک ایرانی از بانک HSBC و دویچه آلمان نامه آورده‌اند که بله این شرکت از حساب مالی خوبی برخوردار است.

وی با تأکید بر این که کار خود را با اختیار داده شده از سوی وزارت ارتباطات آغاز کرده‌ایم گفت: مذاکره با شرکت آفریقایی MTN را آغاز کرده‌ایم و ترک‌ها دارند فرصت‌های خود را از دست می‌دهند.

وی در خصوص واریز مبلغ ضمانت از سوی خود شرکت ایران سل با نشان دادن رسید واریز به خبرنگاران گفت: ما در تاریخ 23/5/84 مبلغ 60 میلیارد تومان به حساب ریختیم و بعداً نیز ده میلیارد تومان دیگر واریز کردیم که جمعاً 70 میلیارد تومان معادل 35درصد سرمایه 155 میلیارد تومانی شرکت را واریز کردیم.

محمودزاده با تأکید بر نظر کنسرسیوم ایرانسل و برخی از مسئولان مبنی بر ادامه همکاری با شرکت MTN آفریقای جنوبی افزود: برخی از نمایندگان مجلس و سفیر ایران در آفریقای جنوبی نیز به ما پیشنهاد دادند ادامه این کار را با آفریقایی‌ها داشته باشیم و نظر وزارت خارجه برای ما مهم است.

وی اظهار داشت: تمام کارها به خوبی از طرف ما پیش رفته بود ولی ترک‌ها حتی زحمت واریز پول و امضا را هم به خود ندادند.

وی در پاسخ به این پرسش که به این ترتیب شما از حذف قطعی ترکسل سخن نمی‌گویید و اعلام کرده‌اید که قصد صحبت با آفریقایی‌ها را دارید آیا این به معنای احتمال حضور مجدد ترک‌ها در این پروژه هست یا نه؟ گفت: این بستگی به تصمیم استراتژیک کشور و مسئولان و این حق آنها است که هر پروژه‌ای را در هر مقطعی کنترل کنند. ولی شرکای داخلی ارتباط خود را با ترک‌ها قطع کرده‌اند.

  • ۸۴/۰۶/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">