ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرکز صدور گواهی دیجیتال آغاز به کار کرد

| سه شنبه, ۱ آبان ۱۳۸۶، ۰۲:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

پس از ابلاغ قانون تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی با بهره گیری از قوانین کشورهای آلمان، آرژانتین، فرانسه، ایالت یوتای آمریکا و اتحادیه اروپا مبادرت به تهیه پیش نویس آیین نامه اجرایی ماده 32 این قانون مبنی بر ایجاد دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از 80 کشور دنیا هم اکنون در حال استفاده از تکنولوژی صدور گواهی دیجیتال در انجام مبادلات تجاری خود هستند که البته تعداد زیادی از آن ها تحت حمایت شرکت های سوئیسی و UN کار می کنند.از جمله کشورهای صاحب تکنولوژی کشورهای اروپایی، آسیای جنوبشرقی نظیر سنگاپور، کره، مالزی و ژاپن پیشتاز هستند ضمن اینکه در خاورمیانه نیز علاوه بر عربستان و امارات متحده عربی، ایران نیز به این جرگه پیوست.

به گفته پورحسن مدیرمرکز صدور گواهی الکترونیکی مرکز صدرو گواهی دیجیتال وزارت بازرگانی، تهیه تکنولوژی سخت افزاری این کار بالغ بر 4 میلیون دلار برای ایران هزینه بر بوده که با توجه به موضوعاتی نظیر فشارهای بین المللی، کشورهای مختلفی سخت افزار این سیستم را ساپورت می کنند.

وی افزود: سطح نفوذ استفاده از این تکنولوژِ در کشورهای مختلف متفاوت است به نحوی که در کشوری نظیر کره 13 میلیون گواهی دیجیتال و در کشوری نظیر مصر 20 گواهی دیجیتال تاکنون صادر شده است.

این ابلاغ آئین نامه اجرایی ماده 32 قانون تجارت الکترونیکی را می توان عامل اصلی قانون و رسمی شدن فعالیت زیرساخت گواهی دیجیتال در کشور دانست. در ماده 2 این آیین نامه به منظور حفظ یکپارچگی و سیاست گذاری در حوزه زیرساخت کلید عمومی کشور، شورایی با عنوان شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیکی پیش بینی شده که دارای 15 عضو بوده از جمله مهم ترین فعالیت های این شورا صدرو مجوز تاسیس و فعالیت مرکز ریشه و مراکز میانی صدور گواهی دیجیتال در کشور خواهد بود.

براین اساس، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و وزارتخانه‌های بازرگانی، ارتباطات، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری مسئول تهیه و تدوین آیین نامه دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی شدند.

این مراکز دارای سه سطح اصلی، مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه و مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی است که بر اساس آیین نامه مصوب در اختیار حاکمیت است. مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی،‌که می ‌توانند در زمینه‌ های تخصصی نظیر بازرگانی و با صنعت توسط بخش خصوصی یا تشکل ها و سازمان‌های دولتی تشکیل و مدیریت شوند.

این مراکز وظیفه صدور گواهی برای کاربران نهایی را برعهده دارند و کاربران می ‌توانند از طریق مراکز ثبت نام اقدام به ثبت درخواست صدور گواهی کنند. درخواست‌های ثبت شده در مراکز ثبت نام در اختیار یکی از مراکز صدور گواهی میانی قرار می ‌گیرد تا نسبت به صدور گواهی اقدام شود.

در مراکز ثبت نام که در مواجهه مستقیم با درخواست کنندگان هستند و مدارک دریافت شده از ثبت نام شدگان را به مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانه ارائه می ‌کنند و در آن، با ارائه خدمات پست الکترونیکی امن، ‌گواهی الکترونیکی، سرویس SSL که امنیت، اصالت و ارسال اطلاعات سایت‌ های اینترنتی را تضمین می ‌کند و سرویس‌های مهر زمانیکه زمان دریافت و ارسال اسناد را به صورت حقوقی مورد تایید قرار می ‌دهد، هویت کاربران با استفاده از تکنولوژی ‌های رمزنگاری برای فعالیت در فضای الکترونیکی تایید و احراز می ‌شود.

مطابق آیین نامه مصوب ماده 32 قانون تجارت الکترونیکی و نیز تعریف طرح بدون شک این امکان وجود خواهد داشت، لیکن در مرحله نخست با توجه به محدود بودن میزان و تعداد گواهی های صادره تمرکز بیشتر در حوزه B2B خواهد بود.

در هر حال مواد 12 الی 17 آیین نامه مباحث مربوط به دفاتر ثبت نام گواهی الکترونیکی را که واسط کاربران عادی و مراکز صادرکننده گواهی خواهند بود را بیان کرده است.

بر اساس ماده 7 آئین نامه مصوب دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی، شرایط و ضوابط لازم جهت تاسیس مراکز میانی ارائه دهنده خدمات صدور گواهی الکترونیکی بیان شده است، هر شخص با داشتن شرایط مزبور می ‌تواند مجوز راه‌اندازی مراکز میانی را از مرکز ریشه کسب کند. اشخاص حقیقی و نیز صاحبان امضای اشخاص حقوقی می ‌توانند متقاضی دریافت مجوز راه‌ اندازی دفاتر ثبت نام در کشور باشند.

  • ۸۶/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">