ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهیندخت خوارزمی" نایب رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: ایران حدود چهل سال از فناوری‌های دنیا عقب است و باید مسوولان به مردم پاسخ دهند که چرا فرصت‌ها را از دست داده‌اند.

دکتر خوارزمی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آی تی ایرنا افزود: "باید پاسخ داده شود که چرا از امکانات، ثروت و فرصت‌ها برای کاهش شکاف علمی و تکنولوژیک به ویژه فناوری اطلاعات (‪ (IT‬کشور با جهان پیشرفته استفاده نشده است."

وی اظهار داشت: در این زمینه متاسفانه باید گفت که مسوولان کارشان را خوب انجام ندادند زیرا مهمترین مشکل ما، در سطح ضعف نگاه توسعه‌ای حاکمان است.

وی تصریح کرد: به این ترتیب عقب تر از زمان حال بسیاری از کشورهای پیشرفته هستیم و "کسانی که مسوول سیاستگذاری‌اند واقعیت‌های جهان امروز را دیر درک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه به محض تصمیم کشوری برای دستیابی به توسعه، به آن دست یافته و تصمیمش محقق می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور زیر ساخت پیشرفته با معیارهای امروز و وضعیت آی تی جهان در آموزش، بهداشت، بانکداری و تجارت نمی‌توانیم بیابیم.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به توسعه در دنیای کنونی به راحتی ممکن است و این هدف با استفاده از آی تی و اعتقاد به اینکه آی تی محور توسعه است، محقق می‌شود.

وی گفت: "دغدغه سیستم توسعه نیست در این راستا نیز از آی تی به عنوان اهرم توسعه استفاده نشده و اهمیت آی تی در فرایند توسعه درک نشده است." وی در مورد اینکه وضعیت دستیابی مردم به فناوری اطلاعات چگونه است، افزود: زیرساخت‌ها فراهم نشده و در ابزارهای ابتدایی و فنی نظیر اینترنت، تلفن و موارد دیگر عقب هستیم به طوری که بخش بسیاری از جمعیت کشور به این ابزارها دسترسی ندارند.

نایب رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی یادآور شد: در روستاها آی تی می‌تواند به عنوان اهرم توسعه و عمران روستایی از جمله در بهداشت، آموزش و کشاورزی موثر باشد اما این حساسیت‌اعتقاد به استفاده از آی تی در توسعه روستایی وجود ندارد.

دکتر خوارزمی ادامه داد: در بهترین وضعیت مدارس برخی از روستاهای پیشرفته نیز یک یا دو کامپیوتر مدل قدیمی وجود دارد که کسی هم نیست تا کار کردن با آن را آموزش دهد.

وی با اشاره به بانکداری الکترونیکی تصریح کرد: ما هنوز در زمینه بانکداری الکترونیکی به حدی نرسیدیم که بتوانیم در زمینه ‪) E-Commerce‬ تجارت الکترونیک) اقدامی انجام دهیم.

وی با اشاره به ضروری بودن ورود فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کشور گفت: "هنوز این مساله در آموزش و پرورش در حد بحث باقی مانده که از آی تی چگونه استفاده کنیم."

وی با اشاره به اینکه در آمد نفت کشور اکنون حدود ‪ ۴۶‬میلیارد دلار در سال است، افزود: اگر بخش کوچکی از این درآمد را به "زیرساخت‌های آی تی در خدمت توسعه" اختصاص دهیم وضع بهتر از این خواهد شد.

دکتر خوارزمی گفت: زیربنای توسعه، آی تی است اما دنیای آی تی کامپیوتر و اینترنت نبوده فراتر از این است.

وی تصریح کرد: ملت هم به حقوق خود آگاهی ندارد که مطالبات اساسی خود را درخواست کند، مردم حتی توسعه را حق خود نمی‌داند، پس حق پیشرفت تکنولوژیک را نیز مطالبه نخواهد کرد.

  • ۸۴/۰۴/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">