ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات راهکار هم می‌خواهند

| يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - هفته گذشته در همین ستون به تحلیل آمار منتشرشده توسط پژوهشگاه فضای مجازی پرداختیم که اعلام کرده بود کاربران ایرانی در طول روز بالغ بر 3 میلیون مطلب در کانال‌های تلگرام منتشر می‌کنند. آماری که گویا به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود و از این کمیت راضی به نظر می‌رسیدند. در آن یادداشت اشاره کردیم که این آمار مطلقا چیزی نصیبمان نمی‌کند و حالا شاهد از غیب رسید و همین هفته گذشته خبر رسید که نمره سواد دیجیتالی ایرانی‌ها 12 از 100 است و این یعنی حال ما اصلا در این زمینه خوب نیست و صرفا نمی‌توان به حضور فعالانه ایرانی‌ها در فضای سایبری دلخوش کرد.

در این میان نکته حایز اهمیت این است که دیگر عادت کرده‌ایم به طرح مساله توسط دستگاه‌های مختلف آن هم بدون ارایه راهکار مشخص و خاص. البته تا همین جای کار هم که اخباری رسمی از کم‌سوادی و یا حتی بی‌سوادی در فضای سایبر منتشر می‌شود خود اتفاق بزرگی محسوب می‌شود چرا که شناسایی مشکلات و پذیرفتن آنها به نوبه خود رفتن نیمی از راه تلقی می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد 50 درصد صورت مساله روشن است و حال باید به دنبال راهکاری برای بالا بردن سواد رسانه‌ای و دیجیتالی مردم بود.

نباید فراموش کنیم که از سالها پیش تاکنون یکی از آسیب‌های جدی در حوزه فاوا این است که مساله‌ای طرح و حتی همایش‌هایی برای آن برگزار می‌شود و مسوولان در خصوص آن مساله اظهارنظرهای مختلف ارایه می‌دهند که باید فلان اتفاق رخ دهد و برایش نسخه می‌پیچند. اما در بیشتر موارد جزییات اجرایی شدن آن معلوم نیست و بیشتر مسایل پس از طرح از تریبون‌های مختلف به حال خود رها می‌شوند و به سرنوشتی همچون سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و انبوهی از موضوعات بلاتکلیف دیگر دچار می‌شوند. بنابراین کمترین انتظار این است که مشکلات فقط در مرحله طرح مساله باقی نمانند و پس از روشن شدن مساله‌ای به این اهمیت که ایرانی‌ها در سواد دیجیتالی نمره مردودی گرفته‌اند، راهکار عملیاتی برای این مهم ارایه شود و گرنه به خودی خود بسیاری از فعالان حوزه بر این امر اشراف داشته و از مدت‌ها قبل می‌دانستند که صرف حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت الزاما نشانه بالا بودن دانش دیجیتالی آنها نیست و متاسفانه در این زمینه سطح غیرقابل قبولی دارند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۶/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">