ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات موبایل ناشی ازبافت تهران است

| شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۸۴، ۰۱:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

حسن سالک رضائی - رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: مشکل تلفن همراه در تهران ناشی از کمبود ظرفیت نیست بلکه ناشی از طراحی سیستم، نحوه عمل به این طراحی و نیز بافت پیچیده و غیرمنسجم شهری در تهران است.
"وفا غفاریان" که این بار نیز مانند مصاحبه حضوری در روزهای انتصابش به معاونت وزیر و ریاست بر شرکت مخابرات در مهرماه گذشته، می‌گفت همیشه برای پاسخگویی آماده است، در گفت و گویی که بیشتر پیرامون تلفن همراه متمرکز بود، چند بار این دغدغه را ابراز داشت که مخابرات از عمل کردن به تعهداتش در برنامه چهارم توسعه در قبال این وسیله ارتباطی، عقب نماند.
این گفت و گو را می‌خوانیم:

س: "چرا زیرساختهای تلفن همراه، متناسب با واگذاری خطوط جدید توسعه نمی‌یابد؟ به‌عنوان شاهد مثال، آقای "رسول سراییان"مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار حدود دو ماه پیش در اعلان آغاز پیش فروش خطوط جدید این وسیله ارتباطی، گفت که در تهران اکنون ظرفیت نداریم ولی در زمان آغاز واگذاری خطوط پیش‌فروش شده در حدود یک سال دیگر، ظرفیتهای آن ایجاد می‌شود".
ج: "ظرفیتها متناسب با سیم‌کارتهای توزیع شده قدم به قدم ایجاد شده است. در تهران معادل سیم کارت‌های توزیع شده، ظرفیت ایجاد کرده‌ایم و ‪ ۴۰۰‬سایت در چند ماه گذشته در تهران نصب و راه‌اندازی شده و در شهرستانها هم بیش از توزیع ظرفیت ایجاد شده است.
"گفته آقای سراییان درست است. ما در تهران ظرفیت مازاد نداریم،اما معادل سیم‌کارتی که توزیع شده، ظرفیت ایجاد شده و بخشی از برنامه‌های توسعه بعدی آن هم مشخص شده است و برای بخش دیگر هم برنامه‌ریزی می‌شود و متناسب با قرعه‌کشی، هم در تهران هم شهرستانها، ظرفیت ایجاد خواهد شد".
س: اگر متناسب با توزیع شبکه، ظرفیت ایجاد می‌شود، پس چرا این همه در شبکه تلفن سیار تهران مشکل هست و سبب در دسترس نبودنهای مشترکان یا آنتن ندادن تلفنهای همراه چیست؟

ج: "مشکل شبکه تهران ظرفیت نیست. تعداد ‪ GPS‬و سوییچ موبایلی که ما در تهران نصب کرده‌ایم، حتی قدری بیش از سیم‌کارتهای موجود است.
"چند مشکل دیگر در تهران وجود دارد. یکی اینکه نخست بعضا چیزی که طراحی شده با آنچه عملا اجرا شده، قدری مغایرت دارد و مثلا طراحی شده که برای یک ‪ GPS‬و یا سایتی خاص، یک سری پارامترهایی تعریف شود، در حالیکه ممکن است آنچه در عمل اجرا شده باشد، قدری با این طرح مغایر بوده باشد.
"ما تیمهایی داریم که دائم در شبکه حرکت و این مغایرتها را کشف و برطرف می‌کنند و بنا بر این سایتها در شبکه اصلاح می‌شود.
"مشکل دیگر که کمی از این مورد اساسی تر است، این است که خود طراحی کاملا دقیق و اساسی نیست. مثلا سایتی در منطقه‌ای دور مثل شمیران چون ارتفاع زیاد دارد، ممکن است موبایلی را در سیدخندان یا رسالت بگیرد و شبکه را مختل کند.
"برای رفع معزل، تیمهای طراحی یک بار دیگر نقطه به نقطه طراحیها را بازنگری می‌کنند و اصلاحات لازم را در طراحی انجام می‌دهند و مثلا برای مورد شمیران،سایت را بازطراحی و با اصلاح زاویه، ارتفاعش را کم می‌کنند تا فقط منطقه خود را پوشش دهد. این کارها هم بطور مستمر انجام می‌شود.
"مشکل سوم بافت پیچیده‌ای است که در تهران در مقایسه با شهرستانها با آن روبرو هستیم. با توجه به اینکه در تهران بافت شهرسازی خیلی منسجم و تدوین شده نیست و نیز ساختمانهای بلندمرتبه‌ای هست که در نقشه‌ها نمایش داده نمی‌شوند، اصولا طراحی شبکه نیز در این شهر بسیار پیچیده و دشوار است.
"البته باید بگویم که اگر ما از بحث ظرفیت هم غافل شویم، مشکل ظرفیت هم ایجاد خواهد شد.
س: "یکی از دلیل طرح این سووال این بود که مشکلات تهران، بتدریج کلان- شهرهای دیگر را نیز در برنگیرد".
ج: "کلان شهرهای دیگر اولا پیچیدگیهای بافت شهری تهران را ندارند و دیگر اینکه مشابه تیمهایی که در تهران بعد از بروز مشکلات فعال شده‌اند، در شهرستانها پیش از بروز مشکل فعال شده‌اند تا در شهرهای بزرگ مانند مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اهواز اقدامات پیشگیرانه انجام شود".
س: "از مباحثی که در برنامه چهارم توسعه بر آن تاکید شده و از قبل از آن هم مثلا در دولت آقای هاشمی به بعد سرلوحه کار قرار گرفته بود، کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است.
"موضوع اپراتور دوم تلفن همراه که قاعدتا خصوصی است، مدتهاست به تاخیر افتاده و اخیرا گفته شد این اپراتور از اوایل سال آینده با ظرفیت کم آغاز به کار می‌کند.
"اگر به برنامه کاهش تصدیگری دولت عمل می‌شود، چرا منتظر نمی‌شویم که خطوط جدید تلفن همراه توسط این اپراتور ایجاد شود و چرا مجددا شرکت دولتی ارتباطات سیار، با پیش‌فروشهای جدید، بدین تعداد زیاد خطوط تلفن همراه را ظرف یکی دو سال آینده وارد بازار خواهد کرد"؟

ج: "از جمله اهدافی که وزارتخانه برای برنامه توسعه پنج ساله چهام به مجلس تعهد کرده و مصوب شده، این است که در پایان برنامه، ضریب نفوذ تلفن همراه را از حول و حوش ‪ ۱۰‬درصد، به ‪ ۳۵‬درصد برساند، یعنی حدود هفت میلیون مشترک را به حدود ‪ ۲۵‬میلیون افزایش و ظرف این مدت کوتاه چیزی حدود ‪۱۸‬ میلیون مشترک جدید تلفن همراه را پاسخ دهد.
"این ظرفیت هم شامل اپراتور اول، هم شامل اپراتور دوم و هم تالیا و اپراتور دیگری که در اصفهان فعال است، می‌شود و من همین الان دغدغه دارم و پیگیری جدی می‌کنم که مجموعه این چند اپراتور بتوانند به این برنامه جامه عمل بپوشاند.
"دغدغه من این نیست که اپراتور دوم کی فعال می‌شود بلکه این است که این اپراتور هم فعال بشود و مردم سیم‌کارت بخواهند و ما نداشته باشیم که بدهیم.
"نکته دیگر این است که ‪ ۳۵‬درصد ضریب نفوذ هم نقطه اشباع نیست و اگر بناسبت ما به قولی که داده‌ایم که وضع تلفن همراه را حداقل در شهرهای بزرگ به روز برسانیم، عمل کنیم شاید ناگزیر شویم که از این مرز هم بگذریم.
"سومین نکته این است که ملاک عدد و رقم نیست بلکه عرضه و تقاضا است و مادامی‌که مردم نیاز به سیم‌کارت داشته باشند، مجبوریم پاسخگوی نیازهای آنها باشیم و دغدغه اصلی که ما امروز در مخابرات داریم این است که آیا می‌توانیم در طول دوره برنامه چهارم توسعه آن گونه که جهت‌گیری و برنامه- ریزی کرده‌ایم، وضع تلفن همراه را روزآمد کنیم و یا نه".
س: "با این حال باز هم به نظر من، بین این دو نکته موجود در برنامه چهارم توسعه، یعنی کاهش تصدی گری دولت و برنامه‌های تعیین شده برای گسترش خدمات سازمانهای دولتی، تناقض وجود دارد که البته تقصیر شما هم نیست".
ج: "زمانی را باید در نظر بگیریم تا موضوعات عمق پیدا کند. نمی‌شود در مرحله اول ما جلوی اپراتور اول را بگیریم و مردم در تنگنا بمانند تا اپراتور دوم رشد پیدا کند.
"برآورد ما این است که تقاضای تلفن همراه بسیار بیش از آن است که احساس کنیم اگر اپراتور اول افزایش ظرفیت دهد، اپراتور دوم در تنگنا می‌ماند. برعکس اگر هر دو اپراتور هم فعال شود باز هم دغدغه اصلی ما در تنگنا نماندن مردم از نظر داشتن تلفن همراه است".
س: "شایعاتی مطرح است که برخی مدیران ارشد دولتی حق مکالمات و قبوض خود را چه در مورود تلفن ثابت و چه تلفن همراه، پرداخت نمی‌کنند. آیا این شایعات درست است و اگر آری آیا پیگیر هستید که این دیون را بنحوی دریافت کنید و آیا آماری در این‌باره دارید"؟

ج: "درست است ما مقداری ناوصولی داریم اما آمار تفکیکی در فرایند کارمان بین مسوولان و غیر مسوولان نداریم".
س: "با بدهکاران عادی که معمولا مشکلی نیست و خط تلفن آنها قطع می‌شود و مجبورند برای اتصال مجدد بدهی خود را بپردازند. اما گفته می‌شود شماری از مسوولان سالهاست که قبوض تلفنهای خود را پرداخت نمی‌کنند".
ج: "خط تلفن آنها را هم قطع می‌کنیم. مثلا یکی از نمایندگان مجلس چندی پیش گله داشت که چرا خط تلفن مسوول دفتر وی را قطع کرده‌ایم و من هم گفتم که قانون چنین چیزی را می‌گوید".
س: "آیا تلفن بالاتر از مسوولان دفاتر، مثلا مدیر عامل یا وزیری را هم که بدهی قبوض تلفنی دارد، قطع می‌کنید"؟

ج: "بطور معمول قطع می‌کنیم مگر اینکه هماهنگی موردی شده باشد. البته گفتم که آمار تفکیکی نداریم و آیین‌نامه هم تفکیکی بین مسوولان و دیگری نکرده است. مرکزی که این امر را پیگیری می‌کند، بار نخست تذکر می‌دهد، بار دوم تلفن را یک طرفه و بار سوم قطع می‌کند".
س: "سوال من درباره برابر بودن عمل به قانون برای همه است".
ج: "من تصوری ندارم که جداگانه با اینها برخورد شود".
س: "آمار تقریبی کل ناوصولیهای قبوض تلفن چقدر است"؟

ج: "حدود ‪ ۱۵۰‬میلیارد تومان که از چندین سال گذشته روی هم انباشته شده است".

  • ۸۴/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">