ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکل توسعه فیبر نوری در کرمان

| سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل فناوری اطلاعات کرمان می‌گوید پس از تصویب پروژه ملی فیبر نوری منازل در شورای اسلامی شهر کرمان، شاهد تحولات بسیار خوبی برای کسب و کارها و مشاغل خانگی خواهیم بود، قرارداد با سایر شهرداری‌های استان هم در مسیر خوبی است، هرچند یکی از شهرداران استان در این زمینه امتناع می‌کند.

به گزارش ایرنا پس از چند ماه رفت و برگشت، بالاخره شورای اسلامی شهر کرمان قرارداد مربوط به توسعه فیبرنوری در شهر کرمان که با حمایت دولت اجرایی شده را تصویب کرد که به تصویب هیات تطبیق نیز رسید؛ موضوعی که می تواند تحولات بسیاری را از جمله کاهش قیمت و افزایش کیفیت برای شهروندان به همراه داشته باشد و انحصاری موجود را نیز بشکند.

در این میان اما مدیرکل فناوری اطلاعات استان کرمان در پاسخ به وضعیت توسعه فیبرنوری در شهرهای دیگر استان غیر از مرکز استان کرمان، می گوید کار در مسیر خوبی قرار دارد و ۳۰ شهرداری امضا کرده اند اما شهردار یکی از شهرهای بزرگ استان از این کار امتناع کرده است؛ از وی درباره دلایل این کار پرسیدیم که پاسخ داد: ما هم علت آن را نمی دانیم و چون همچنان در حال رایزنی هستیم نام شهر را اعلام نمی کنیم.

حسین ساجدی فر روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: توسعه فیبر نوری و شکستن انحصار شرکت مخابرات از طریق دولت و وزارت ارتباطات با چند هدف مهم اجرایی شده که می تواند انقلابی را در توسعه کسب و کارها و دسترسی مردم به فیبر پرسرعت و با کیفیت ایجاد کند؛ به گفته وی هشت شرکت در سطح کشور ذیل این پروژه مهم، پیمانکار وزارت ارتباطات هستند که در استان های مختلف کار احداث خط فیبرنوری را انجام می دهند.

وی نوید می دهد که با اجرایی شدن این پروژه در شهر کرمان از شهریورماه، تا پایان سال شاهد اتمام آن خواهیم بود.

 

دلایل تاخیر

ساجدی فر افزود: پروژه ملی فیبر منازل و کسب و کارها قرار بود از انتهای سال گذشته در شهر کرمان آغاز شود و کار به سرانجام برسد اما با توجه به اینکه سئوال هایی برای اعضای شورای شهر کرمان در زمان اجرای قرارداد مطرح شد، بررسی این قرارداد زمان بیشتری برد.

وی ادامه داد: به دنبال تاخیر در عقد قرارداد و طرح سئوال های اعضای شورای شهر کرمان، تیمی که قرار بود پوژه فیبر نوری را در شهر کرمان آغاز کند به استان گلستان رفت و این کار در آنجا به انجام رسانده شد که پروژه فیبر نوری استان گلستان طی ۲ یا سه هفته آینده افتتاح می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: این تیم بعد از اجرای پروژه فیبر نوری در استان گلستان وارد کرمان خواهد شد و تمام برنامه وزارت ارتباطات این است که پروژه فیبر نوری در شهر کرمان تا آخر امسال تمام شود.

وی گفت: اعضای شورای شهر درباره قرارداد پروژه فیبر نوری سئوال هایی داشتند و اصلاحاتی مد نظرشان بود که طی چندین نشست با آنان صحبت کردیم و تا جایی که می‌شد این کار مورد بررسی قرار گرفت و چکش کاری لازم انجام شد.

ساجدی‌فر بیان کرد: در بخشی از قرارداد، موضوع انحصار برای اجرای پروژه فیبر نوری مطرح شده بود؛ با توجه به اینکه این پروژه توسط دولت ابلاغ می‌شود این انحصار معنی نداشت چون حمایت‌ها و بحث کمک مالی دولت فقط شامل همان اپراتور مشخص که خط فیبر را احداث می کند، یعنی "های وب" در کرمان می‌شود.

وی افزود: در این راستا مسائل برای شورا توضیح داده شد و البته موضوع انحصار را نیز برداشتیم؛ یعنی اگر کسی دیگر هم بخواهد پروژه فیبر نوری را در شهر کرمان اجرا کند راه برای او بسته نیست، هرچند بدون کمک دولتی سخت است که شرکتی بخواهد آن را انجام دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: بند دیگر از قرارداد پروژه فیبر نوری که اعضای شورا نسبت به آن نظر داشتند، موضوع حل اختلافات طرفین بود که قرار شد این اختلافات در کمیسیون ماده ۳۸ شهرداری بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه در نهایت قرار بر این شد که این ۲ بند اصلاح و در الحاقیه قرارداد پروژه فیبر نوری شهر کرمان اضافه شود، خاطرنشان کرد: در نهایت شورای شهر کرمان طی یک نشست علنی مصوب کرد که این طرح فیبر نوری به دلیل ضرورتی که برای این شهر دارد هر چه سریعتر اجرایی شود و از طرف ما، قرار بر این شد که ۲ بند این قرارداد پروژه فیبر نوری را اصلاح کنیم.

این مسئول افزود: بعد از تصویب قرارداد پروژه ملی فیبر نوری از سوی شورای شهر کرمان، این مصوبه به کمیسیون تطبیق رفت و در نهایت این کمیسیون نیز مصوبه را تایید کرد.

 

مخالفت شهرداری رفسنجان

ساجدی‌فر در عین حال با اشاره به وضعیت اجرای پروژه فیبر نوری در سایر شهرهای استان کرمان ،گفت: بدون تعارف چشم سایر شهرهای دیگر استان به شهر کرمان است و سپس متناسب با آن به موضوع اجرای این پروژه، ورود پیدا خواهند کرد.

وی تاکید کرد: هم اینک در حدود ۳۰ شهر استان کرمان قرارداد اجرای پروژه فیبر نوری امضا شده و البته شهرداری رفسنجان به طور رسمی با اجرای پروژه فیبر نوری مخالفت کرده است که دلایل آن را نمی دانیم.

 

اپراتوری قوی در کرمان

وی با اشاره به اینکه شرکت اجراکننده پروژه فیبر نوری در شهر کرمان از سوی وزارتخانه تعیین می‌شود و به این صورت نیست که ما انتخاب کنیم، تصریح کرد: هشت اپراتور در کشور دارای صلاحیت برای اجرای پروژه فیبر نوری تشخیص داده شده اند و قرار بر این بوده که در استان‌های مختلف مشغول به اجرای این پروژه طبق سهمیه شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه از جمله قویترین اپراتورها اجرای پروژه فیبر نوری برای استان کرمان انتخاب شده است، اظهارداشت: های وب به لحاظ عملکردی، پروژه فیبر نوری سه استان را تاکنون در کشور تکمیل کرده و کارها را خوب پیش برده است.

 

مزایای فضای رقابتی

ساجدی فر در عین حال درباره شرایط مزیتی توسعه فیبرنوری در شهرها برای منازل و کسب و کارها گفت: اول اینکه شرکت مخابرات در همه نقاط زیرساخت ندارد لذا توسعه زیرساخت و دسترسی به اینترنت مناسب نخستین مولفه و مزیت است.

وی تصریح کرد: تاکنون در این زمینه فضای بسته ای وجود داشته(انحصار) و فضا رقابتی نبوده است؛ وقتی فضا رقابتی شود هم کیفیت افزایش می یابد و هم قیمت کاهش پیدا می کند که به نفع مردم است.

ساجدی فر گفت: دولت تصمیم گرفته برای رقابتی شدن فضا و توسعه زیرساخت ها به منظور خدمات رسانی بیشتر و بهتر به مردم، اپراتور دیگری در کنار مخابرات در این زمینه فعالیت کند.

وی با بیان اینکه اینترنت فیبرنوری استعداد سرعت تا ۸۰ برابر بیشتر از سرعت ای.دی.اس.ال را دارد گفت: تلاش شده در این طرح مردم برای دسترسی به اینترنت هزینه اتصال نپردازند و هزینه نصب نیز رایگان باشد.

ساجدی فر گفت: بعد از افتتاح این پروژه، اپراتور مذکور موظف است طی ۲ هفته از زمان درخواست شهروندان، دسترسی را ایجاد کند وگرنه جریمه و از کمک های دولتی محروم خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">