ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکل IT ایران فرهنگی است

| شنبه, ۵ خرداد ۱۳۸۶، ۰۸:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر علمی همایش کارآفرینی دیجیتالی گفت: در کشور ما مشکل عدم توسعه فناوری اطلاعات (‪ ،(IT‬نبود زیرساخت، نیروی انسانی، قوانین، مقررات و حتی بودجه نیست.

"علی‌اکبر جلالی" روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌تی ایرنا افزود: مشکل اصلی توسعه نیافتگی فناوری اطلاعات در کشور، مربوط به مسایل فرهنگی و عدم آگاهی از توانمندی آی‌تی برای رفع بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری در کشور است.

به گفته وی، در حالی که بخش بزرگی از مشکل بیکاری در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه با استفاده از فناوری اطلاعات حل شده است در کشور ما نظام برنامه‌ریزی و حمایت از اشتغال این بخش وجود ندارد.

وی که استاد دانشگاه علم و صنعت ایران است، ادامه داد: برگزاری همایش‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی که بتواند سطح آگاه‌سازی را برای مسوولین و مردم فراهم کند تاابعاد ناشناخته این پدیده معلوم شود، مطمئنا موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: برگزاری همایش‌ها و سمینارها در دراز مدت باعث می‌شود تا جایگاه این فناوری بیشتر شناخته شود و نهایتا زمینه اشتغال در حوزه آی‌تی افزایش یابد.

دبیر علمی همایش کارآفرینی دیجیتالی گفت: اخیرا توسط کارشناسان آمریکایی اعلام شده است که در آمریکا یک‌ونیم میلیون شغل حرفه‌ای مرتبط با آی‌تی برای سال ‪ ۲۰۰۷‬نیاز است و بزرگترین نگرانی آن کشور کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه برای سال‌های آینده است.

وی تصریح کرد: همینطور اعلام شده با توجه به سرعت توسعه علمی در جهان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آمریکا توان تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خود را برای سال‌های آتی ندارند.

از طرف دیگر گفته می‌شود که بین سال‌های ‪ ۲۰۱۰‬تا ‪ ۲۰۲۰‬میلادی در اروپا، آمریکا، ژاپن، هند و چین کمبود ‪ ۳۲‬میلیون شغل تخصصی آی‌تی وجود خواهد داشت.

به عقیده وی، این دو آمار نشان می‌دهد که وضعیت مشاغل در حوزه آی تی رو به گسترش است با این وجود در کشور ما هنوز آگاهی لازم برای شناخت مشاغل مرتبط با آی‌تی وجود ندارد اصولا کمبودی نیز احساس نمی‌شود.

استاد دانشگاه علم‌و صنعت ایران افزود: حتی برخی از فارغ‌التحصیلان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات در کشور بیکارند، این‌درحالی است که گاهی برخی از مسوولین نیز در سخنرانی‌های خود به این کمبود اشاره می‌کنند اما چرا ساختار مشخصی برای تربیت و جذب نیروهای متخصص در حوزه آی‌تی نداریم؟ و برآورد مشخص هم برای آینده اینگونه مشاغل وجود ندارد؟ سوالی است که بدون پاسخ مانده است.

جلالی بیان داشت: این در حالی است که ‪ ۹۰‬درصد پیشرفت کشور امارات متحده عربی مدیون توسعه آی‌تی و مشاغل مرتبط با آن است.

وی خاطرنشان کرد در کشور ما نیز علاقه‌مندی به استفاده از آی‌تی زیاد است مثلا ‪ ۲۵۰‬هزار نفر از مردم کشورمان در یک شبانه روز برای بررسی وضعیت کارت سوخت خود به سایت پلیس مراجعه کردند و این نشان می‌دهد که اگر توسعه آی‌تی در کشور ما جدی گرفته شود مردم به راحتی از آن استفاده می‌کنند.

همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی از ‪ ۲۴‬تا ‪ ۲۶‬تیرماه در محل مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار توسط انجمن اینترنتی سیب ایران و دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

  • ۸۶/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">