ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معامله الکترونیکی در ایران 6 ماه وقت می گیرد

| چهارشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۸۶، ۰۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

ایران در زمینه‌ی فن‌آوری اطلاعات در بین ‌٢٠٠ کشور دنیا در رتبه‌ی ‌٥٧ قرار دارد و این در حالیست که کشورهای ترکیه، مالزی، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در رتبه‌های برتر واقع شدند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا درخشان - مدرس دانشگاه - با بیان این مطلب اظهار کرد: پارامترهایی نظیر تعداد تلفن همراه، تلفن ثابت، کاربران اینترنت و پهنای باند اینترنت باعث پیشرفت کشورها در زمینه‌ی IT شده است.

وی افزود: ‌ایران در زمینه‌ی تلفن همراه در رتبه‌ی ‌٢٩، در تلفن ثابت رتبه‌ی ‌٣٢، در رایانه‌ی شخصی رتبه ‌٢٥ و در اینترنت در رتبه‌ی ‌٢٢ قرار دارد بنابراین این پارامترها باعث شده که ایران در مقام ‌٥٧ جهان در زمینه‌ی فن‌آوری اطلاعات قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ترکیه با ‌٧٠ میلیون جمعیت، ‌٥٠ میلیون تلفن همراه و همچنین کشور مالزی با ‌١٢ میلیون جمعیت ‌٢٠ میلیون تلفن همراه دارند؛ این در حالیست که کشور ایران با ‌٧٠ میلیون جمعیت، میزان کمتری تلفن همراه نسبت به این دو کشور دارد؛ بنابراین برای این که بخواهیم رتبه‌ی ایران در زمینه‌ی IT مطلوب شود باید پارامترهای فوق را افزایش دهیم.

او ادامه داد: لذا این کار مستلزم همکاری شرکت مخابرات و انجمن‌های مربوط به IT است اما در راستای همین امر مردم نیز باید نهایت همکاری را انجام داده و دولت نیز با امکاناتی نظیر مالیات کمتر به افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، مردم را به این امر تشویق کنند.

او که در همایش جهش نوین در اقتصاد ملی که در دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، سخن می‌گفت، عنوان کرد: IT از سه قسمت اصلی، سیستم اطلاعات مدیریت، تبادل الکترونیکی اطلاعات و هوش مصنوعی تشکیل شده است.

درخشان در توضیح تبادل الکترونیکی اطلاعات گفت: درخواست کشور ایران ‌٢٢ بار برای حضور در سازمان تجارت جهانی (WTO) رد شد و برای بار ‌٢٣ عضو ناظر WTO شد و برای این که عضو دائم این سازمان شود، باید ضوابطی که این سازمان تعیین کرده را در طول پنج سال رعایت کند که البته فکر می‌کنم به علت فرهنگ‌سازی نامناسب با تجارت الکترونیکی و باور منفی در ذهن مردم نتوانیم این ضوابط را رعایت کنیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با رعایت ضوابط تعیین شده توسط WTO تحریم‌های مربوط به کشور ایران شکسته می‌شود و ما می‌توانیم با هر کشوری تجارت الکترونیکی انجام دهیم.

عضو WTO ایران تاکید کرد: در تجارت الکترونیکی انحصار وجود ندارد زیرا که اگر شرکتی بخواهد کالایی بخرد با ارسال پیامی به نرم‌افزار مربوطه جنس مورد نیاز خود را اعلام می‌کند و این نرم‌افزار جنس مورد نیاز شرکت خریدار را از شرکت‌های فروشنده بررسی و انتخاب می‌کند و آن را با واسطه بانک و اداره گمرک و وزارت دارایی به شرکت خریدار منتقل می‌کند.

درخشان در ادامه افزود: در تجارت الکترونیکی سه تا ‌١٥ درصد مالیات برای واردات بسته شده که این امر شامل کشور ایران نمی‌شود چون ایران عضو دائم سازمان تجارت جهانی (WTO) نیست.

او بیان کرد: اجرای یک معامله در آمریکا و یا ژاپن ‌٥/٣ دقیقه به وسیله تجارت الکترونیکی طول می‌کشد ولی همین امر در ایران حداقل سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد بنابراین تجارت الکترونیکی یک اصل مهم و لازم الاجراست.

وی خاطرنشان کرد: با تجارت الکترونیکی دنیا به یک دهکده‌ی جهانی تبدیل می‌شود البته نه این که مرز کشورها از بین می‌رود بلکه کشورها می‌توانند از هر جا و هر کشوری بدون انحصار خرید و فروش انجام دهند بنابراین کشور بدون WTO تبدیل به یک سازمان کوچک می‌شود.

درخشان اظهار کرد: ‌علم انسان تا سال ‌٢٠٠٠ سالی دو برابر افزایش یافته و همچنین از سال ‌٢٠٠٠ تا ‌٢٠٠٥ سالی پنج برابر و از سال ‌٢٠٠٥ به بعد، رشد علم انسانی قابل محاسبه نیست.

درخشان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: حدود ‌٣٠٠ شرکت در تجارت الکترونیکی وجود دارند که از آن‌ها ‌١٢٠ مورد دارای نرم‌افزار تجارت الکترونیکی است.

این مدرس دانشگاه گفت: ایران در تجارت الکترونیکی نفت، خاویار، پسته، زعفران و فرش می‌تواند شرکت کند؛ درآمد نرم‌افزار تجارت الکترونیکی ‌٧/١ برابر درآمد نفت ایران است.

وی خاطرنشان کرد: امسال شش هزار میلیارد دلار تجارت در دنیا صورت گرفته که ‌٤٠ درصد آن الکترونیکی می‌باشد که سهم ایران در این مورد صفر می‌باشد؛ همچنین تجارت اینترنتی چین پنج هزار دلار در روز ولی ایران ‌٢/١ دلار در روز است.

مدرس دانشگاه در مورد پیام‌های استاندارد نیز بیان کرد: منظور از پیام‌های استاندارد پیام‌های رد و بدل شده بین شرکت‌های خریدار و فروشنده است.

درخشان در پایان تصریح کرد: تجارت الکترونیکی مشکل مسکن و ترافیک را کاهش و همچنین سرسبزی را به علت رایانه‌یی شدن کارها افزایش و مهم‌تر از همه‌ی اینها باعث می‌شود که کرامت انسانی حفظ شود.

  • ۸۶/۰۹/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">