ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معمای تماس‌ ناموفق در صورتحساب‌ موفق

| يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۲:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

اختلال در شبکه تلفن همراه اول در حالی در روزهای گذشته تشدید شده که این شرکت دولتی وعده داده است اختلالات با اتمام طرح‌های توسعه این شبکه تا آخر اردیبهشت‌ماه کاهش یابد و اکثر مشترکان ناراضی‌اند زیرا آمار تماس‌های ناموفق‌شان افزایش یافته و دچار بلاتکلیفی و معطلی شده و میخواهند بدانند آیا برای ارتباط یک طرفه هم باید هزینه تماس بپردازد و چرا اشاره‌ دقیقی به هزینه سربار مشترکان از تماس‌های ناموفق و مکرر و نحوه محاسبه این تماس‌ها از سوی مسوولان مربوط انجام نمی‌شود؟

طبق اعلام مسوولان، تعرفه‌های ارتباطات سیار به گونه‌ای است که تماس‌های کمتر از 6 ثانیه هزینه‌ای در برنداشته و تماس‌های بیش از این نیز بر اساس ثانیه محاسبه می‌شوند اما طبق اظهارات مشترکان اختلالات و تماس‌های ناموفق مشترکان به این معنا که در زمان پاسخ‌گویی به تماس صدایشان به طرف مقابل نمی‌رسد و یا بالعکس به اندازه‌ای افزایش یافته که بعضا باعث شده تا مشترک به امید این که با فریاد کشیدن شاید صدایش به گوش طرف مقابل برسد ارتباطشان را قطع نکرده و این کار بیش از شش ثانیه طول بکشد.

گرچه اخیرا آمار مشخصی از میزان تماس‌های موفق و ناموفق شبکه همراه اول اعلام نشده است اما مشترکان انتظار دارند که اطلاع‌رسانی دقیق‌تری درباره زمان اتمام این اختلال یا نحوه تماس‌ها یا پیامک‌های ناموفق از سوی مسوولان امر اعلام شود. البته پیش از این درباره پیامک ناموفق از طرف مسوولان گفته شده بود که ارسال چندباره پیامک که بعضا توسط مرکز پیامک ارتباطات سیار اتفاق می‌افتد هزینه‌ای برای مشترک ارسال کننده پیامک نخواهد داشت و مشترک فقط هزینه‌ی یک پیامک را پرداخت می‌کند.

معاون شرکت ارتباطات سیار درباره‌ی اینکه چرا برخی پیامک‌ها که یک بار ارسال شده چندین بار توسط مشترک مقصد دریافت می‌شود، به ایسنا گفته بود: در بعضی مواقع این مشکل به گوشی مشترک مربوط است که به دلیل مشکلاتش، یک پیامک چندین بار برای مشترک دیگر ارسال می‌شود که دریافت نکردن تاییدیه یا همان سیگنالینگی که باید پس از ارسال شدن پیامک به مرکز برسد، علت دریافت چندباره‌ی بعضی پیامک‌هایی است که فرد فرستنده تنها یک بار آن را ارسال کرده است و به همین دلیل مرکز بنا را بر این می‌گذارد که این پیام ارسال نشده و پیام را دوباره می‌فرستد و تا زمانی که این گزارش به مرکز نرسد، این کار تکرار خواهد ‌شد.

محمدحسین فلاح اصغری همچنین درباره‌ی علت دریافت نشدن پیام دریافت پیامک‌ها در زمانی که این پیامک ارسال شده است تصریح کرد: ممکن است این گونه پیام‌ها در ساعات شلوغی به مشترک ارسال نشوند.

معاون نظارت و مدیریت شبکه‌ی شرکت ارتباطات سیار درباره‌ی اختلال در تماس‌ها و یا قطعی‌های پی ‌در پی حین مکالمه اظهار کرده بود: در بعضی نقاط که جمعیت زیاد است در ساعاتی از روز ترافیک به قدری افزایش می‌یابد که کانال‌ها اشغال می‌شود و این امر باعث می‌شود تا مشترکان به تماس پی‌ در پی مجبور شوند ولی این دلیل بر خرابی شبکه نیست.

وی گفته بود: البته بعضی مواقع نیز معمولا در زمان انجام امور توسعه و برگردان‌های سایت از یک مرکز به مرکز دیگر با آن مواجه می‌شویم، زیرا سیستم‌هایی که از قبل نصب شدند به مرور زمان کم ظرفیت شده و به انجام اصلاحاتی نیاز دارند؛ بنابراین بعد از پایدار شدن نصب و انجام تست روال به حالت قبلی باز خواهد گشت.

اما تعرفه‌ خدمات سیم‌کارت دایمی همراه اول به گونه‌ایست که نرخ یک دقیقه مکالمه (در ساعت پیک یعنی از 8 تا 21) از این سیم‌کارت به سیم‌کارت دایمی یا اعتباری و یا تلفن ثابت 447 ریال و در ساعات غیرپیک (21 تا 8) جمعه‌ها و تعطیلات رسمی 358 ریال است؛ همچنین تعرفه‌های خدمات سیم‌کارت دایمی همراه اول در مورد نرخ یک دقیقه مکالمات بین‌ شهری طبق موارد فوق در ساعات پیک 760 ریال و غیر پیک 536 ریال محاسبه می‌شود.

این تعرفه‌ها در مورد سیم‌کارت اعتباری همراه اول، از این سیم‌کارت به سیم‌کارت‌های اعتباری، دائمی و تلفن ثابت، در ساعات پیک و مکالمه‌ استانی 670 ریال و ساعات غیر پیک، جمعه‌ها و تعطیلات رسمی 536 ریال است و بین استانی در ساعات پیک 1139 ریال و در ساعات غیرپیک 804 ریال و هزینه‌ ارسال پیامک فارسی 106 ریال و لاتین 264 ریال محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسنا تعرفه‌ استفاده از سرویس صندوق پستی مانند مکالمه محاسبه می‌شود که البته این هزینه برای گوش کردن پیغام‌ها است یعنی اگر با تلفن همراهی تماس گرفته شده و پیغامی گذاشته شود و مشترک به این پیام‌ها گوش نکند، هزینه‌ای برای وی محاسبه نمی‌شود اما به همان میزانی که مشترک به این پیام‌ها گوش دهد هزینه برایش محاسبه می‌شود.

گفتنی است هزینه‌ استفاده از سرویس دایورت نیز(انتقال تماس‌ها) به اندازه‌ مکالمه است، یعنی به هر میزانی که از این سرویس استفاده شود مثل تعرفه‌ مکالمه یعنی همان 447 ریال محاسبه می‌شود.

اما سقف تعرفه برای ارسال هر پیام به صورت MMS مبلغ 100 تومان است یعنی مشترکان می‌توانند پیام‌های تصویری و صوتی خود را با حجم حداکثر 100 کیلوبایت ارسال کنند؛ یعنی هر کیلوبایت برای مشترک یک تومان هزینه دارد و سرویس GPRS در زمان اوج ترافیک (پیک) از ساعت 8 الی 23 به ازاء هر کیلو بایت تبادل اطلاعات 8/14ریال و در زمان غیر اوج ترافیک از ساعت 23 الی 8 روز بعد و همچنین روزهای تعطیل به ازاء هر کیلو بایت تبادل اطلاعات 4 ریال محاسبه می‌شود.

تعرفه‌ پیام‌های فارسی نیز به مبلغ 89 ریال و پیامک‌های لاتین به مبلغ 222 ریال محاسبه می‌شوند اما تعرفه‌ بسیاری از خدمات مانند تغییر نشانی در سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری 15هزار ریال، تعویض سیم‌کارت سوخته و مفقود شده در سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری 50 هزار ریال، تغییرنام در سیم‌کارت‌های اعتباری 5 هزار ریال و در سیم‌کارت‌های دائمی 50 هزار ریال، وصل مجدد هر بار 20 هزار ریال، وصل سرویس پیامک در سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری به صورت رایگان و سرویس محدودیت‌ مکالمه ماهانه شش هزار ریال است.

نرخ تعرفه مکالمه با سیم‌کارت اعتباری همراه اول؛ تماس‌های داخلی و مکالمه استانی 670 ریال در زمان پیک و 536 ریال در زمان غیر پیک تماس‌های داخلی و مکالمه بین استانی 1/139ریال در زمان پیک و 804 ریال، در زمان غیر پیک تعرفه مکالمه با سیم‌کارت اعتباری ایرانسل تماس‌های داخلی و از ایرانسل به ایرانسل 103 ریال (طرح پایه ثانیه‌ای) تماس‌های داخلی و از ایرانسل به سایر خطوط 142 ریال است.
منبع : ایسنا

  • ۸۸/۰۲/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">