ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مقررات و تعهدات ارسال MMS

| دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۸۷، ۰۱:۳۷ ب.ظ | ۱ نظر

آیین نامه مصوب ارائه خدمات پیام چند رسانه ای MMS از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این آیین نامه در اجرای بند "د" ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور ضابطه مند کردن خدمات Multi Media Service (پیام چند رسانه ای) یا MMS در کمیسیون تنظیم مقررات طرح و به تصویب رسید.

در بخش تعاریف این آیین نامه خدمات چند رسانه ای MMS را خدماتی تعریف کرد که می تواند صدا، تصویر، متن و داده و یا ترکیبی از آنها را ارسال و دریافت کند.

طبق این آیین نامه مشترک موظف است در زمان درخواست استفاده از خدمات چندرسانه ای مشخصات دقیق فردی و نشانی کامل خود را ارائه و هر گونه تغییرات به ویژه نشانی خود را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز به فراهم کننده شبکه (اشخاص حقوقی که برابر مجوزهای صادره می توانند پیامهای چند رسانه ای را به صورت انبوه فراهم و ارسال کنند) اطلاع دهد.

در صورت فروش یا سرقت تلفن همراه (سیم کارت) مشترک باید نسبت به انجام مراحل قانونی (بر اساس مقررات مربوط) اقدام کند. درغیر این صورت عواقب ناشی از هرگونه سوء استفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط بر عهده مشترک است.

این آیین نامه با تاکید بر غیرمجاز بودن تبلیغات انبوه تجاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسط مشترک مجاز می افزاید: فراهم کنندگان پیام می توانند بر اساس مقررات جاری کشور و عقد قرارداد با فراهم کننده شبکه نسبت به انجام تبلیغات اقدام کنند و در صورتی که مشترک تمایل به دریافت تبلیغات نداشته باشد باید مراتب را به فراهم کننده شبکه اطلاع دهد.

مشترک می تواند برای برگرداندن پیامهای غیرمتعارف حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از دریافت با استفاده از کد برگردان پیام (کدی است که مشترک برای برگرداندن پیامهای غیر متعارف به فراهم کننده شبکه از آن استفاده می کند) اقدام کند.
پیامهای غیر مجاز

بر اساس مصوبات کمیسیون سازمان تنظیم مقررات ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعات طبقه بندی شده، پیامهای حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه دار شدن امنیت ملی شود، پیامهای حاوی اطلاعات حریم خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بدون رضایت آنها، انتشار ویروس، نرم افزارهای مخرب، بازیهای حاوی ویروس، کرم، هرزنامه از طریق شبکه، پیام مستهجن و خلاف شئون اسلامی‐ ایرانی، پیام تهدید آمیز، پیامهایی که موجب تخریب و یا هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی شود، پیام حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه دار شدن امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی افراد حقیقی وحقوقی شود ممنوع اعلام شده است.

تشخیص موارد مذکور به عهده مراجع ذیصلاح قانونی است.
حقوق و تکالیف فراهم کنندگان شبکه

به گزارش مهر، این آیین نامه همچنین به حقوق و تکالیف فراهم کنندگان شبکه اشاره دارد و آمده است: فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به ارائه خدمات موضوع آئین نامه به کلیه مشترکین متقاضی بدون تبعیض اقدام کند ضمن آنکه موظف است نسبت به اطلاع رسانی مناسب در مورد نحوه درخواست، استفاده از خدمت، جرایم، تخلفات و عواقب ناشی از آن به متقاضیان اقدام کافی به عمل آورد و نسبت به اخذ تعهدات متناسب با این آئین نامه از متقاضی قبل از فعال سازی خدمت اقدام کند. فرمهای تعهد باید قبلا به تائید سازمان برسد.

فراهم کننده شبکه همچنین موظف است مطابق با سیاستهای ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسترهای لازم را برای استفاده از خدمات MMS توسط مراکز فرهنگی مجاز فراهم کند و تجهیزات لازم برای پالایش (فیلتر) انواع پیامهای موجود در فهرست (لیست) سیاه را ایجاد کند. علاوه بر این موظفند کلیه پیامهای رد و بدل شده به همراه اطلاعات مرتبط را حداقل تا ۹۰ روز ذخیره کند.

همچنین فراهم کننده شبکه موظف به اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص ثبت اطلاعاتی از پیام است به نحوی که امکان شناسایی فرستنده پیام را برای مراجع ذیصلاح فراهم کند. ارسال هرگونه پیام فاقد اطلاعات مذکور به مقصد ممنوع است و این افراد موظف هستند تدابیر لازم برای جلوگیری از پخش ویروس، نرم افزارهای مخرب، بازیهای حاوی ویروس، کرم و هرز نامه از طریق شبکه را اتخاذ کند.

این شبکه ها موظفند در صورت ارسال یکی از پیامهای موجود در فهرست سیاه ضمن پالایش آن نسبت به ارسال پیام "شما اقدام به ارسال پیام غیر مجاز کرده اید" برای مشترک ارسال کننده، اقدام کند و ارائه خدمت ذیربط را به مشترکینی که در فهرست سیاه قرار می گیرند، متوقف کند و در صورت تخلف فراهم کننده شبکه و فعال سازی خدمت برای مشترکینی که در فهرست سیاه قرار دارند، فراهم کننده شبکه در قبال پیامدهای این تخلف پاسخگوی مراجع قانونی خواهد بود.

این آیین نامه فراهم کننده شبکه را موظف به تامین امکانات لازم برای جلوگیری از ارسال انبوه توسط مشترکین کرده در عین حال تعریف پیام انبوه و محدودیت تعداد، توسط سازمان به فراهم کننده شبکه را موکول به آینده کرده است.

آیین نامه مذکور فراهم کننده شبکه را ملزم به اقداماتی چون تخصیص یک کد اختصاصی برای برگرداندن پیامهای غیر متعارف توسط گیرنده پیام (استفاده از کد برگرداندن پیام، بدون هزینه خواهد بود)، ایجاد امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای دریافت ثبت پیامهای برگردانده شده در ظرف زمانی مجاز ( ۴۸ ساعت) و نگهداری آنها به مدت ۹۰ روز، ثبت مشخصات مشترک برگرداننده پیام، مشترک انتشار دهنده پیام، محتوا و تاریخ و زمان دقیق ارسال پیام، اطلاع از مشخصات واقعی فرستنده پیام از حقوق گیرندگان پیام بوده و فراهم کننده شبکه موظف است تدابیر کافی برای جلوگیری از فریب گیرندگان پیامها را توسط ارسال کنندگان، اتخاذ کند و درصورت سهل انگاری، کلیه عواقب ناشی از تحویل پیامهای فاقد مشخصات صحیح فرستنده برعهده فراهم کننده شبکه خواهد بود.

شرایط راه اندازی خدمت

این آیین نامه اذعان دارد در صورت اعلام آمادگی فراهم کننده شبکه برای ارائه خدمت ارسال و دریافت پیام چند رسانه ای، سازمان نسبت به بررسی امکانات فراهم کننده شبکه اقدام و درصورت تائید، امکان انجام تعهدات این آئین نامه، راه اندازی خدمت مجاز خواهد بود.
مقررات عمومی

طبق آیین نامه مذکور، ارائه خدمات موضوع این آیین نامه هم برای ارسال هم برای دریافت پیام منوط به اخذ موافقت قبلی مشترک خواهد بود، کلیه مسئولیت های حقوقی استفاده از خدمت پیام چند رسانه ای بر عهده مشترک بوده و وی در مقابل مراجع ذیصلاح قانونی پاسخگو خواهد بود، فعال سازی خدمت برای افراد زیر ۱۸ سال سن مشروط به موافقت وتعهد ولی قانونی آنها است، ایجاد هرگونه مزاحمت از طریق ارسال پیام چند رسانه ای موجب اعمال مجازات مقرر در قوانین و مقررات ذیربط خواهد بود.

همچنین مشترک مکلف به رعایت کلیه مقررات مربوط به استفاده از پیام چند رسانه ای مندرج در این آئین نامه و سایر مقررات جاری کشور بوده و تخلف از آنها پیگرد قانونی دارد، فراهم کننده شبکه براساس آئین نامه رسیدگی به مزاحمت های تلفنی با متخلفین در استفاده از پیامهای چند رسانه ای برخورد کرده و برحسب مورد، متخلف به مرجع ذیصلاح قانونی معرفی خواهد شد.

تعیین موارد شمول فهرست سیاه مشترکین و پیامها برعهده مراجع ذیصلاح قانونی است و مواردی که دراین آئین نامه پیش بینی نشده است براساس نظر کمیسیون اقدام خواهد شد و هرگونه مقررات و ضوابط که برحسب ضرورت در آینده توسط سازمان به فراهم کنندگان شبکه ابلاغ می شودلازم الاجراء است.

  • ۸۷/۰۸/۱۳

نظرات  (۱)

Kindly be informed that iwould like to rgister mms and my cell phone number is 09121182622 -------------------------------------------------------------- dear visitor this service is not activated yet.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">