ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با طرح ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات خبر داد.

علی مطهری در گفت وگو با موبنا ، با اشاره به اتمام تعطیلات تابستانی مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: موضوع ادغام وزارتخانه ها و کاهش آنها به 17 وزارتخانه روز گذشته در کمیسیون های مجلس مطرح شد و اکثر کمیسیون ها به این طرح رای مثبت دادند.

رییس کمیته مخابرات مجلس با اشاره به ادغام وزارت ارتباطات و وزارت راه که در کمیسیون صنایع مورد موافقت قرار گرفت، ادامه داد: با تصویب نهایی این طرح در مجلس ، یک وزارتخانه تحت عنوان راه و ارتباطات با شرح وظایف جدید تشکیل می شود.

نماینده مردم شبستر همچنین از موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح ادغام وزارت صنایع با وزارت بازرگانی خبر داد و افزود: اگرچه فوریت طرح ادغام وزارتخانه ها تصویب نشده است اما پیش بینی می شود ظرف دو ماه آینده این طرح به مرحله اجرا برسد.
ادغام این دو وزارتخانه منطقی نیست

یک کارشناس حمل و نقل اظهار کرد: باتوجه به اینکه دو وزارتخانه راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌ و تخصص کاملا مجزایی دارند ادغام این دو معقول و منطقی نیست و منجر به شکست خواهد شد.

محمود رستم‌افشار در گفت‌وگو با (ایسنا)، تصریح کرد: هر چند که این دو وزارتخانه هر دو برقرارکننده و اتصال‌دهنده هستند اما ساختار و تخصص کاملا جداگانه‌ای دارند که مدیریت واحد بر آن نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجموعه‌ای تخصصی و پیچیده است. وزارت راه و ترابری نیز برنامه‌های ساخت و توسعه و طرح‌های مختلف و گسترده‌ای دارد که هم‌اکنون عمده فعالیت‌ها و اجرای طرح‌ها با مشکلاتی مواجه است که اگر با وزارتخانه گسترده، تخصصی و غیرمرتبط دیگری همچون ارتباطات ادغام شود مشکلات آن چندین برابر خواهد شد و نهایتا منجر به شکست و افت عملکرد دو بخش می‌شود.

رستم افشار تصریح کرد: نمی‌توان این دو وزارتخانه را تحت لوای یک مدیریت واحد اداره کرد.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به اینکه کوچک‌سازی دولت باید انجام شود اما نه با ادغام وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: با کاستن بخش‌های مضاعف و رفع موازی‌کاری‌ها در بخش‌های داخلی هر یک از وزارتخانه‌ها می‌توان کوچک‌سازی را اجرا و هزینه‌ها و عوارض جانبی را کاست نه اینکه دو وزارتخانه کاملا مجزا که ساختارهای یکسان ندارند را در پی سیاست‌ کوچک‌سازی دولت ادغام کرد.

وظایف وزارتخانه های راه و ترابری و ارتباطات با هم سنخیت دارد

مسئول کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: وظایف وزارتخانه های "راه و ترابری" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" با هم سنخیت دارد و ‌مناسب است این دو وزارتخانه با هم ادغام شوند.

"‌علی مطهری" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با خصوصی شدن پست، پست بانک و مخابرات، ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه توجیه پذیر شده است و با ادغام این دو وزارتخانه تعارضاتی که بین آنها در زمینه توسعه شبکه مخابراتی وجود دارد، از بین خواهد رفت.

وی افزود: براساس طرح ادغام وزارتخانه که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، تعداد وزارتخانه های دولت از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه تقلیل می یابد.

مطهری گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهد به کار خود با ساختار فعلی ادامه دهد، بهترین تصمیم ادغام این وزارتخانه با وزارت راه و ترابری است، ولی چنانچه وزارت ارتباطات بیشتر به جنبه فراموش شده ی وظایف خود یعنی فناوری اطلاعات بپردازد و ماموریت

جدید خود را در رابطه با حرکت جهشی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک تعریف کند، وجود وزارتخانه مستقل ارتباطات و فناوری اطلاعات ضرورت پیدا می کند.

وی افزود: وقتی صحبت از توسعه فناوری اطلاعات می شود، مسئولان وزارت ارتباطات عنوان می کنند متولی تامین زیرساخت هستند ولی وزارت ارتباطات باید در زمینه ارایه خدمات

فناوری اطلاعات مانند وزارت بهداشت در زمینه ارایه و خدمات بهداشتی عمل کند.

مطهری با اشاره به ضرورت کاهش وزارتخانه ها و کوچک سازی دولت، گفت: در دولت نیز تمایل به ادغام وزارتخانه ها وجود دارد و با کاهش امور تصدی گری در سطح وزارتخانه ها طی سال های اخیر، ادغام وزارتخانه ها توجیه پیدا کرده است.
مشروط به کوچک‌سازی وزارتخانه‌ها، با ادغام موافق هستم

مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: به شرط برون‌سپاری امور به بخش خصوصی و کوچک‌سازی وزارتخانه‌ها با ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موافق هستم اما با شرایط فعلی و گستردگی دو وزارتخانه به نظر می‌رسد نمی‌توانند با یکدیگر ادغام شوند.

حسن زیاری ـ معاون وزیر راه و ترابری در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی آن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: کوچک‌سازی دولت از اقدامات مثبتی است که در راستای قانون اساسی نیز ضروری است؛ اما در راستای اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، کوچک‌سازی وزارتخانه‌ها در مرحله اول باید صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌های وزارت‌ راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل واگذاری به بخش خصوصی است، اظهار کرد: اگر وزارت راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات با واگذاری امور قابل واگذاری به بخش خصوصی کوچک شوند و فقط امور حاکمیتی آنها در اختیار دولت باشد، ادغام این دو موفق و مثبت است.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: بسیاری از امور زیر بخش دریایی، ریلی، ساخت و ساز و آموزش به دانشجویان و همچنین در زیربخش‌های شبکه‌ای مخابرات قابل واگذاری است که در این صورت ادغام قابل انجام است؛ اما با شرایط فعلی و گستردگی دو وزاتخانه اداره آن مشکل خواهد بود.

زیاری درباره اینکه به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت راه و ترابری در دولت دهم مطرح است، گفت: درباره این موضوعات اظهارنظری نمی‌کنم.

  • ۸۸/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">