ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گران‌فروشی کارت‌های ‌شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل و بعضا اپراتور اول تلفن همراه و یا تالیا در برخی مراکز فروش از موضوعات مهمی است که شکایت برخی متقاضیان را به دنبال داشته و باید از سوی این اپراتورها و به‌ویژه سازمان‌ تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود، زیرا علی‌رغم گفته‌های روابط عمومی اپراتورهای مربوطه مبنی بر اینکه این کارت‌ها حتی با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی به مراکز و فروشندگان فروخته می‌شوند اما اظهارات مشترکان از فروش گران‌تر از قیمت واقعی این کارت‌ها حکایت دارد.

به گزارش (ایسنا)، هزینه‌ی کارت‌های شارژ پنج هزار تومانی سیم‌کارت‌های ایرانسل شامل 4717 تومان شارژ یا اعتبار و 283 تومان که همان شش درصد مالیات و عوارض است.

در کارت‌های شارژ 10 هزار تومانی مبلغ اعتبار 9434 تومان است و 566 تومان مالیات و عوارض و در کارت شارژ 20 هزار تومانی هم مبلغ اعتبار 18868 تومان و 1132 تومان برای عوارض و مالیات است.

اما طبق اظهارات برخی مشترکان، دکه‌ها و یا مراکزی که این کارت‌های شارژ را به فروش می‌رساند، علی‌رغم کاهش مبلغ شارژ این کارت‌های پنج هزار تومانی سیم‌کارت‌های ایرانسل را تا 5500 تومان وکارت شارژ 10 هزار تومانی را تا 10500 تومان نیز به فروش می‌رسانند؛

در مورد کارت‌های شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا که شامل کارت‌های 10 ، 20 و 40 هزار تومانی است، در زمان خرید میزان اعتبار در کارت‌ها کاهش نیافته و شش درصد عوارض و مالیات در قیمت فروش محاسبه می‌شود زیرا تالیا اعلام کرده که مالیات بر مصرف از مبلغ شارژ مشتری کسر نمی‌شود یعنی مشترک در زمان خرید کارتی 10 هزار تومانی می‌تواند به همان اندازه از شارژ استفاده کند و فروشندگان شش درصد مالیات (مالیات بر مصرف) را بر قیمت فروش کارت شارژ اضافه و از مشترک دریافت می‌کنند؛ به عنوان مثال کارت‌های 10 هزار تومانی به مبلغ 10600 تومان به فروش می‌رسند اما شواهد نشان می‌دهند که برخی فروشندگان این کارت‌ها را حتی تا 12 هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.

اما هزینه‌ی سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول (0919) هم مانند سیم‌کارت‌های ایرانسل در کارت‌های شارژ 10 هزار تومانی شامل مبلغ اعتبار 9434 تومان و 566 تومان مالیات و عوارض و کارت‌های 20 هزار تومانی شامل مبلغ اعتبار 18868 تومان و 1132 تومان برای عوارض و مالیات است.

به گفته‌ی فروشندگان این کارت‌های شارژ به دلیل عرضه و توزیع نامناسب این کارت‌ها، قیمتشان در زمان فروش بیش‌تر از مبلغ واقعی است.

اما علی نادی‌پور - معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی نحوه‌ی نظارت این سازمان بر فروش کارت شارژ در بازار گفت: ما کار نظارت را از طریق اپراتور و پالسی که دریافت می‌کند انجام می‌دهیم اما در زمان‌هایی که کارت‌های شارژ کمیاب شده و یا دیر توزیع شوند، گران‌تر به فروش رسیدن آن‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان برخوردهای قانونی را با گران فروشان در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر فروش کارت‌های شارژ از اپراتورها به فروشندگان نظارت دارد تا این اپراتورها بر اساس تعرفه‌ی قانونی و مشخص شده کارت‌های خود را به فروش برسانند و سازمان‌های مرتبط بر روند فروش آن‌ها از فروشندگان به مردم نظارت می‌کند.

در هر حال این سوال مطرح می‌شود که مسوول حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان در این بخش چه سازمانی است و آیا هیچ نظارتی بر نحوه‌ی عملکرد مغازه‌داران و مراکز فروش وجود ندارد و متقاضیان باید شکایت خود را با چه سازمانی مطرح کنند؟

  • ۸۶/۱۰/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">