ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نرم‌افزارها شناسنامه‌دار می‌شوند

| دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۸۶، ۰۷:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: یکی از اقدامات مهم این مرکز برای سال آینده ساماندهی و توسعه رسانه‌های دیجیتال در کشور و شناسنامه‌دار شدن نرم‌افزارها‌ست.

به گزارش فارس عیسی زارع‌پور امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های وزارت ارشاد در حوزه‌ فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال گفت: وزارت ارشاد برای انجام مأموریت‌های ذاتی و قانونی خود برنامه‌های مختلفی را برای ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: عنوان برنامه‌ای که ما به ساماندهی و توسعه فعالیت‌های فرهنگ دیجیتال در کشور است که آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

زارع‌پور ادامه داد: برای اجرای این کلان برنامه، برنامه‌های سالانه‌ای تدوین و راهبردهای کلانی نیز برای دستیابی به اهداف این برنامه ترسیم شده است و ما برای اجرای این برنامه‌ها سه راهبرد عمده را دنبال می‌کنیم.

‌وی با اشاره به این راهبردهای کلان تصریح کرد: بسترسازی برای تولید انبوه اطلاعات در فضای مجازی نظام‌مند‌تر کردن فعالیت‌های دیجیتال در کشور و فرهنگ‌سازی و آَشنا کردن مردم با ابعاد گوناگون این فضای جدید است.

زارع‌پور اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم تا فرایند تولید تا مصرف اطلاعات در فضای مجازی در عین حال که نظام‌مند می‌شود مورد حمایت وزارت ارشاد به نمایندگی از حاکمیت قرار ‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای این سه برنامه، برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم و برای نخستین بار است که وزارت ارشاد به صورت سازماندهی شده‌ و با برنامه‌ای مشخص فعالیت‌های دیجیتال در کشور را ساماندهی می‌کنند.

زارع‌پور افزود: این سه راهبرد برنامه سال آینده مرکز توسعه هستند و حوزه نخستین راهبردها بحث حمایت و ساماندهی از برنامه‌های دیجیتال در کشور است که با تلاش همکاران این مرکز و حمایت وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور بودجه قابل توجهی به مبلغ 8 میلیارد تومان برای اجرای این برنامه‌ پیش‌بینی شده است.‌

زارع پور گفت: از دیگر اقدامات مرکز توسعه فناوری اطلاعات در راستای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال این بود که فعالیت‌های حوزه رسانه‌های دیجیتال را به عنوان فعالیت فرهنگی در وزارت خانه گنجانده‌ایم و از این پس می‌توان مؤسسات فرهنگی با زمینه فرهنگی دیجیتال را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دفتر توسعه فناوری اطلاعات که متولی صدور مجوز برای فعالیت‌های فرهنگی است این مسئولیت را بر عهده دارد و در حال حاضر به مؤسسات تک منظوره در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در این مرکز مجوز فعالیت داده‌ایم. معافیت‌های مالیاتی از جمله حمایت‌هایی است که در این راستا برای مؤسسات پیش‌بینی شده است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: به این منظور در‌ ابتدا حوزه رسانه‌ها را جزء فعالیت‌های فرهنگی تعریف کرده‌ایم تا افراد به صورت رسمی در آن فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از محصولات دیجیتال فرهنگی و هنری در کشور از جمله بحث نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای یا تک رسانه‌ای برای این حوزه در 4 محور در سال آتی است که حمایت‌های وزارت ارشاد را در این زمینه خواهیم داشت.

زارع‌پور با اشاره به 4 برنامه‌ آتی این مرکز در راستای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در زمینه بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای گفت: حمایت از تولید نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای مبلغ و مروج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و نشر نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای از طریق تأمین بخشی از هزینه تکثیر آن‌ها بر روی حامل‌های رایانه‌ای از این برنامه‌هاست.

وی افزود: همچنین خرید نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای مبلغ و مروج فرهنگ و ارزش‌های اسلام و نظام جمهوری اسلامی و تبلیغ نرم‌افزارهای مروج و مبلغ و فرهنگ و ارزشهای اسلام و نظام از طریق پرداخت بخشی از هزینه‌هایی که برای تبلیغ نیاز دارند از برنامه‌های سال آتی است که با ساز و کار مناسب، این محورها را پی‌گیری می‌کنند.

زارع‌پور اضافه کرد: در حوزه حمایت‌ها غیر از آثار و محصولات که به صورت سی دی، دی وی دی و یا آثار دیجیتال هستند شکل دیگری داریم که از آن به عنوان سامانه دیجیتال تحت شبکه یاد می‌کنیم و از افرادی که در فضای مجازی اقدام به تولید دیجیتال می‌کنند MMS سنترها که تولید محتوایی برای گوشی‌های تلفن همراه می‌کنند یا سامانه‌هایی که امکان انتشار دارند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: حوزه کاری دیگر ما در راستای همان کلان راهبردها، نظام‌مند کردن فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال است که در این زمینه چند گام اساسی برداشته‌ایم و به دنبال تکمیل آن در سال آینده هستیم.

زارع‌پور با اشاره به برنامه‌هایی که این مرکز در راستای ساماندهی رسانه‌های دیجیتال دارد اظهار داشت: ساماندهی مراکز تولید، تکثیر و عرضه حامل‌های یارانه‌ای در کشور که در آن، این مراکز به عنوان مراکز فرهنگی تعریف شده فعالیت‌های آن‌ها ساماندهی شود و همچنین شناسنامه‌دار کردن آثار و محصولات دیجیتال در کشور و نرم‌افزارها از جمله این برنامه‌هاست.

وی گفت: با شناسنامه‌دار کردن نرم‌افزارها و محصولات دیجیتال در کشور از حقوق پدید آوردندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای حمایت می‌شود، عرصه برای عرضه نرم‌افزارها و آثار غیرمجاز تنگ ‌و تکثیر و تولید نرم‌افزارهای بدون شناسامه در کشور محدود می‌شود.

زارع پور اظهار داشت: مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای نرم‌افزارها و آثار دیجیتال شناسنامه‌ صادر می‌کند و براساس قانون پدید آورنده نرم‌افزارهای یارانه‌ای مصوب سال 75، متولی حوزه نرم‌افزار در کشور وزارت فرهنگ معرفی شده است.

وی ادامه داد: طبق توافقی که با مرکز تکثیر و تولید کنندگان محصولات دیجیتال انجام داده‌ایم آن‌ها موظفند حداقل اطلاعات لازم را طبق شناسنامه‌ای که ما می‌دهیم روی بسته نرم‌افزار درج کنند.

زارع‌پور تصریح کرد: از جمله مواردی که باید حتما روی اثر درج شود نام فارسی، نام صاحب موضوع شماره شناسنامه اثر، نوع نرم‌افزار، بسته‌های سخت‌افزاری که برای اجرای آن نیاز است، سیستم عامل مورد نیاز، گروه مخاطبان و رده سنی مخاطب اثر است که متأسفانه تاکنون به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب این اقدام صورت نگرفته است.

وی افزود: شناسنامه‌دار کردن نرم افزارها علاوه بر حمایت از حقوق پدید آورنده و جلوگیری از تکثیر و تولید نرم‌افزارهای غیرمجاز نتیجه‌دیگری را نیز به دنبال دارد و آن احقاق حقوق مصرف کننده است.

با وجود شناسنامه برای این آثار خیال مصرف کننده از بابت محتوا و بحث‌های فنی اثر راحت می‌شود.

زارع پور یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز را در راستای سامان‌دهی و توسعه رسانه‌های دیجیتال، فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برگزاری و کمک به برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای در کشور در حوزه‌ رسانه‌های دیجیتال یکی از این برنامه‌هاست این اقدام در راستای ارتقای سطح معلومات عمومی مردم و دانش تخصصی پدید آورندگان آثار و محصولات دیجیتال فرهنگی و هنری خواهد بود.

وی اقدام دیگری که در این خصوص صورت می‌گیرد را کمک به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه و نشست‌های علمی عنوان کرد و افزود: برنامه ثابتی که ما در این حوزه داریم برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال است که سال دیگر در 14 لغایت 21 مهر 87 در مصلای برگزار خواهد شد.

زارع‌پور اضافه کرد: دومین دوره این نمایشگاه با تغییر زمانی و مکانی روبه‌روست و طبق بررسی‌های کارشناسان وزارت‌خانه و شورای سیاستگذاری این نمایشگاه هفته سوم مهر‌ سال 87 تعیین شده است.

وی تصریح کرد: بخش‌های اصلی این نمایشگاه و جشنواره مثل سال گذشته است با این تفاوت که سال قبل 4 بخش اصلی نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، پایگاه‌های الکترونیک و وبلاگ‌ها و بازی‌ها و سرگرمی‌های الکترونیکی را داشتیم و امسال 6 بخش اصلی که دو بخش سامانه‌های دیجیتال تحت شبکه فرهنگی و مراکز ارائه دهنده رسانه‌های خدمات دیجیتال را به آن اضافه شده است را داریم.‌‌

زارع‌پور در مورد حوزه نظارت بر رسانه‌های دیجیتال و این که آیا در حوزه‌های سنتی که در حال حاضر دیجیتال شده است نیز نظارت صورت می‌گیرد، گفت: در حوزه‌هایی که صرف یک رسانه است مثل فیلم و شکل ارائه آن تفاوت پیدا کرده و متولی خود را دارد سازوکارهای لازم نیز پیش‌بینی شده است و ما وارد آن نمی‌شویم.

وی ادامه داد: ما یک وظیفه در قبال وزارت ارشاد داریم که بحث پشتیبانی فنی و تکنولوژیک بحث‌های فنی وزارتخانه است و می‌خواهیم آن را به روز مجهز کنیم که با تغییر شکل از توزیع و تکثیر نقش هدایت کنندگی را حفظ کنند.

زارع‌پور تصریح کرد: ما از نظر محتوایی دخالت و نظارت نداریم اما وقتی ترکیب آن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد و نرم‌افزار می‌شود در حوزه ما قرار می‌گیرد که آن را بررسی می‌کنیم.

وی درباره اینکه چه تمهیداتی اندیشده‌اند تا اگر اثری مهر تایید نگرفت به صورت غیرمجاز تکثیر نشود گفت در حال حاضر یک بازار رسمی و بازاری غیررسمی داریم که در بازار رسمی، آنچه در کشور به صورت قانونی و نظامند عرضه می‌شود وجود دارد و در بازار غیررسمی که به صورت خرده پا و جزئی امر تکثیر و عرضه آثار غیرمجاز انجام می‌شود نیز آثار غیررسمی وجود دارند. ‌

وی اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم که عرصه را به فضای غیررسمی تنگ کنیم و هماهنگی‌هایی نیز با نهادهای مرتبط از جمله بازرگانی، صنایع و نیروی انتظامی انجام داده‌ایم و اگر هر یک از آن‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند فضای غیررسمی نخواهیم نداشت و به فضای رسمی اصالت می‌دهیم.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که فقط نرم‌افزارهای کارخانه‌ای در بازار مجاز فروش پخش شود و آن را به شکلی برای نهادهای ذیربط قرار می‌دهیم که براساس آن تصمیم ‌گیرند.‌‌‌

وی تصریح کرد: در حال حاضر درخواستها برای شناسنامه‌دار کردن محصولات نرم‌افزاری به صورت حضوری است ولی قرار است که در آینده بخشی از کار را به صورت الکترونیکی انجام بدهیم و ساز و کار طوری دیده شده است و نرم‌افزاری را تهیه کرده‌ایم که مؤسسات مشخصات نرم‌افزار خود را به صورت آن‌لاین وارد آن کنند.

وی درباره این‌که دادستانی باید با چه محصولات نرم‌افزاری برخورد کند، گفت: ما باید عیاری را مشخص کنیم تا دادستانی و نیروی انتظامی بدانند که با چه محصولاتی برخورد کنند در حال حاضر نخستین کاری که وزارت ارشاد انجام داده این است که زیر‌ساخت‌ها را فراهم کرده و گام‌های بعدی در دست نهادهای اجرایی مثل نیروی انتظامی است.

  • ۸۶/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">