ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نسل اینترنت

| چهارشنبه, ۲ شهریور ۱۳۸۴، ۰۷:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

علیرضا عبادتى - وقتى پایان تعطیلات تابستانى نزدیک مى شود و آغاز سال تحصیلى جدید از راه مى رسد پدران و مادران علاوه بر تدارک لباس و لوازم التحریر این روزها یک قلم دیگر به خریدهایشان اضافه شده که پرسش هاى بیشمارى را پیش آورده است.

این یک قلم ابزارهاى الکترونیکى است و برخى از این پرسش هاى بیشمار این است که: چه سیستم عاملى مناسب است؟ کامپیوتر همراه بهتر است یا لپ تاپ؟ اگر کامپیوتر همراه براى بعضى از کلاس ها الزامى است آیا بهتر است که به فناورى بى سیمى و لوازم جانبى آن هم مجهز باشد؟ آیا چاپگر هم ضرورى است؟

در بسیارى از کشورهاى پیشرفته یا در حال توسعه کامپیوترها و اتصال آنان به اینترنت به یکى از لوازم اجتناب ناپذیر کلاس هاى درسى، آزمایشگاه ها و به طورکلى محیط هاى آموزشى تبدیل شده است. بخش عمده اى از سمینارها و کنفرانس ها اکنون به این اختصاص یافته که به والدین آموزش دهد چگونه در بودجه یا سبد خانواده مسائلى از این قبیل را دخالت دهند. یعنى براساس درآمد، خانواده ها باید بخشى از بودجه خود را صرف ابزارهاى الکترونیکى ، نرم افزارها و محصولات جانبى آن کنند.

در حال حاضر خانواده هایى که فرزندان نوجوان دارند، مى خواهند که فرزندانشان به قدر کافى از دانش کامپیوتر و اینترنت برخوردار باشند تا از عهده درس هاى دانشگاهى و درس هاى مربوط به تحقیق و جست وجو برآیند. نسل جدید را «نسل اینترنت» یا Net Generation نامگذارى کرده اند چون زمانى که این کودکان چشم باز کرده اند منزل آنها کامپیوتر متصل به اینترنت داشته است؛ درست مثل ما که به نسل قبل تعلق داریم و زمانى که چشم باز کردیم تلفن و تلویزیون جاى خود را در خانه هایمان باز کرده بود. زمانى که ما به مدرسه مى رفتیم فقط با قلم و خودکار سروکار داشتیم. اما امروز تنوع ابزار و وسایل الکترونیکى که یک کودک یا نوجوان مى تواند به همراه داشته باشد به قدرى زیاد شده که خانواده ها باید از میان ابزارهایى که مى توانند تهیه کنند برخى را انتخاب و برخى را یا به آینده موکول کنند یا از آن صرف نظر کنند. گاهى اوقات تنوع این وسایل و توقع فرزندان، والدین را به وحشت مى اندازد. بعضى از وسایل روزگارى تازگى داشت مانند آوردن تلفن همراه یا کامپیوتر همراه به کلاس اما اکنون کمتر کلاسى در کشورهاى پیشرفته وجود دارد که به نوعى از کامپیوترهاى رومیزى یا لپ تاپ استفاده نکند. در کشورهاى پیشرفته، موسسه ها و مدارس براى خانواده ها تعیین مى کنند که چه کامپیوتر همراهى براى فرزندانشان خریدارى کنند و باید به چه لوازم و نرم افزارهایى مجهز باشد تا زمانى که دانش آموز یا دانشجو سرکلاس حاضر مى شود معلم یا استاد بتواند از سر میز خودش کامپیوترهاى دانش آموزان را کنترل کرده، آنچه خودش صلاح مى داند به نمایش بگذارد و تکالیف دانش آموزان یا دانشجویان را با کامپیوتر خودش چک کند. نرم افزارها و سخت افزارهایى که موسسه معرفى مى کند امکان شبکه شدن همه کامپیوترهاى دانش آموزان را با کامپیوتر معلم یا استاد فراهم کرده ضمن آنکه کامپیوتر استاد به نرم افزارهایى مجهز است که مى تواند روى کامپیوتر خودش چک کند که دانش آموزان در حال انجام چه کارى هستند. حین آموزش هم مى تواند کامپیوتر همه شاگردان را فریز کرده و آنچه روى کامپیوتر خودش در حال انجام است روى صفحه نمایش شاگردان یا دانشجویان به نمایش درآورد. بعضى از این موسسه ها امکان اتصال به اینترنت را از طرق مختلف براى یک کلاس فراهم مى کنند. بعضى کلاس ها که شاگردان به کامپیوتر همراه مجهزند امکان اتصال بى سیمى به اینترنت فراهم مى شود به این شکل استاد یا معلم مى تواند به دانش آموزان یا دانشجویان تکلیف بدهد که در اینترنت جست وجو کنند و همان جا پاسخ ها را مى تواند چک کند. جالب اینجا است که خانواده ها پیش از خرید کامپیوتر براى منزل باید با مسئولان آى تى مدارس هماهنگى کنند چون اگر مى خواهند ارتباط اولیا و مربیان به طور کامل برقرار شود باید کامپیوترها و نرم افزارهاى سازگار با مدرسه تهیه کنند به عنوان مثال اگر شما در چارلستون ایالات متحده زندگى مى کنید و مى خواهید فرزندتان را به مدرسه ساتیادل بفرستید بهتر است از خرید کامپیوتر از کمپانى اپل خوددارى کنید و فکر آموختن سیستم عامل مکینتاش را از سر خود و خانواده تان بیرون کنید چون متخصصان آن مدرسه فقط به کامپیوترهایى خدمات مى دهند که سیستم عاملشان ویندوز مایکروسافت است. البته فرد مى تواند از کامپیوتر اپل استفاده کند اما متخصصان آن مدرسه فقط از عهده رفع عیب هایى برمى آیند که در سیستم عامل ویندوز به وجود مى آید. آنها آشنایى چندانى با «مک» ندارند.

در عوض اگر در نورث فیلد مینه سوتا زندگى مى کنید و مى خواهید فرزندتان را به کالج کارلتون بفرستید دغدغه اى در مورد کامپیوتر یا سیستم عامل آن ندارید بلکه فقط باید چند نرم افزار که آن مدرسه خودش طراحى کرده روى کامپیوترتان نصب کنید بعد به کلاس ببرید.

تمام کالج ها در ایالات متحده به این توافق رسیده اند که بهتر است به والدین پیشنهاد کنند کامپیوترى خریدارى کنند که یا از طریق اترنت ethernet قادر به اتصال به اینترنت باشد یا آنکه کارت شبکه بى سیمى داشته باشد تا از طریق شبکه بى سیمى در کلاس ها بتواند به اینترنت وصل شود.

کامپیوترهاى قدیمى مملو از باگ هستند یعنى مدام با مشکلات غیرقابل پیش بینى مواجه مى شوند که بدون وجود یک متخصص کامپیوتر قابل رفع نیست. ضمن آنکه کامپیوترهاى قدیمى در مقابل ویروس ها، کرم ها، نرم افزارهاى جاسوسى و تبلیغى

(Spyware, adware) آسیب پذیرترند. مدارس و دانشگاه ها نیز از پذیرفتن این کامپیوترها براى اتصال به شبکه شان اکراه دارند چون هر چه کامپیوتر قدیمى تر باشد اشکالاتى که براى خود دانش آموز و شبکه مدرسه به وجود مى آورد بیشتر باشد. براى همین دانشگاه دولتى کانزاس در منهتن به وضوح به اولیاى دانشجویان مى گوید که از دیدن چه کامپیوترهایى اصلاً خوشش نمى آید.

متولیان این دانشکده مى گویند: «از آوردن سیستم هاى قدیمى و سیستم عامل هاى ۹۸ و NT3.51 جداً خوددارى کنید. ما از اتصال کامپیوترهایى که سیستم عاملشان ویندوز ۹۸ است به شبکه مان معذوریم.»

پروفسور المور از دانشگاه ایندیانا مى گوید بعضى از خانواده ها از عهده روزآمد کردن کامپیوتر همه فرزندانشان برنمى آیند. ما اینجا سعى مى کنیم روى کامپیوتر هاى قدیمى تا جایى که امکان دارد سیستم هاى عامل جدیدتر نصب کنیم تا با مشکلات کمترى مواجه شویم. دانشجویانى که به دانشگاه ایندیانا مى روند با مشکلات کمترى مواجهند چون مسئولان آن به این فلسفه اعتقاد دارند که دانشگاهشان باید از عهده همه انواع فناورى ها برآید و بتواند در همه زمینه هاى شناخته شده مشکلات دانشجویانش را حل کند. حتى پیشرفته ترین و به روزترین کامپیوترها هم از بلایاى ویروسى وبلاگ هاى کامپیوترى مصون نیستند. براى همین هم بسیارى از موسسه هاى آموزشى یا دانشگاه ها یک شبکه کامپیوترى طراحى مى کنند و به جاى آنکه کامپیوترها تک به تک به نرم افزارهاى ضدویروسى مجهز باشند یک agent در شبکه، همه کامپیوترهاى متصل به شبکه را محافظت مى کند. این روش گرانتر اما مطمئن تر است. به محض آنکه یک کامپیوتر به این شبکه متصل مى شود پیغامى براى کاربر فرستاده مى شود تا آن agent را روى کامپیوتر خود فعال کند در آن صورت محافظت از آن کامپیوتر تا زمانى که به آن شبکه متصل است برعهده آن شبکه است. آن شبکه نیز هرچند دقیقه یک بار بانک اطلاعاتى خود را به آخرین دستاوردها مجهز مى کند و روزآمدترین حالت را دارد.

بعضى از مدارس هم هستند که کار را براى اولیا آسان کرده اند یعنى یک نماینده دارند که براى اولیاى داوطلب خدمات ارائه مى کند. به این ترتیب این نماینده مى تواند هنگام خرید سخت افزار یا نرم افزار تخفیف ویژه بگیرد چون از فروشندگان به صورت کلى خرید مى کند. کمپانى هایى نظیر «دل» وقتى با سفارش هاى کلى مواجه مى شوند تخفیف ویژه مى دهند. اپل هم جزء سازندگانى است که براى موسسه هاى آموزشى تخفیف ویژه قائل مى شود.

بعضى از مدرسه ها و دانشگاه ها سهمیه براى چاپ در نظر مى گیرند و دانشجویان تا یک سقفى اجازه استفاده از چاپگرهاى موسسه را دارند اما بسیارى از خانواده ها ترجیح مى دهند درست مثل یخچال و تلویزیون براى فرزندشان چاپگر هم بخرند اما چون تعداد سخت افزارها و نرم افزارهاى لازم بسیار متنوع و متعددند هر خانواده باید به درآمد خود نگاه کند و تصمیم بگیرد چه چیزهایى اولویت دارند. شاید در وهله اول حافظه و پردازشگر کامپیوتر و سیستم عامل آن از همه مهمتر باشد بعد اگر پولى باقى ماند صرف سخت افزارها و نرم افزارهاى جانبى مى شود.

هرچه زمان بیشتر مى گذرد نوجوانان به انواعى از ابزارهاى الکترونیکى از جمله تلفن همراه، پى دى اى (همان منشى شخصى دیجیتالى که نوعى دفتریادداشت الکترونیکى است که قابلیت هاى آن نسبت به کامپیوتر همراه بسیار کمتر است)، ام پى ترى پلیر ipod و غیره عادت مى کنند. روزگارى دانشجویان فقط با یک کلاسور و یک خودکار به دانشگاه مى رفتند اما امروز کاملاً وضع فرق کرده است.( شرق)

منبع: نیویورک تایمز

  • ۸۴/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">