ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقش اینترنت در ایجاد "پیوندهای اجتماعی"

| شنبه, ۸ بهمن ۱۳۸۴، ۰۴:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، اینترنت نقش تعیین‌کننده ای در تصمیم گیری ‪ ۶۰‬میلیون آمریکایی ایفا می‌کند.
به گزارش روز شنبه رادیو بی‌بی‌سی، اینترنت به مردم کمک می‌کند تا در مورد انتخاب شغل بهتر تصمیم بگیرند، در مورد بیماری‌ها اطلاعات بگیرند یا خانه پیدا کنند.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده از سوی شرکت آمریکایی "پیو" که در زمینه "اینترنت و زندگی" فعالیت می‌کند، ‪ ۴۵‬درصد آمریکایی‌ها برای یافتن کمک به اینترنت رجوع می‌کنند.
هدف از تحقیق انجام شده، یافتن پاسخی برای این سوال بود که آیا اینترنت و "ایمیل" (پست الکترونیک) موجب تحکیم روابط اجتماعی می‌شوند؟

به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال مثبت است، خصوصا هنگام بحران‌ها و زمانی که مردم از اینترنت برای گردهم آوردن یک نیروی اجتماعی بهره می‌گیرند که با آنها در ارتباط هستند.
در گذشته تصور می‌شد اینترنت و ایمیل ممکن است میزان روابط واقعی انسان‌ها را تقلیل دهد.
اما در این گزارش که با عنوان "قدرت روابط اینترنتی" تهیه شده، آمده است: ایمیل به جای جایگزینی دوستی‌های عادی، آنها را تحکیم می‌بخشد.
"جفری بواس" یکی از نویسندگان گزارش می‌گوید: "هرچه گستره شبکه اجتماعی یک نفر بزرگتر و متنوع تر باشد، ایمیل هایش مهمتر هستند".
او می‌افزاید: "اغلب نمی‌توان با همه دوستان و آشنایان تماس تلفنی گرفت یا ملاقاتشان کرد، اما می‌توان به آسانی و با چند کلیک، برای همه شان یک ایمیل ارسال کرد".
به نظر می‌رسد این باور قدیمی که "دوستانتان را در زمان سختی ها می‌شناسید" در دنیای مجازی اینترنت نیز همچون دنیای واقعی، مصداق دارد.
"جان هوریگان" یکی از مدیران تحققاتی پروژه شرکت پیو می‌گوید: "این روزها اگر به کمک نیاز دارید، لزومی ندارد شیپور بزنید، کافی است یک فهرست بلند بالا از ایمیل داشته باشید".
اینترنت وسیله‌ای برای دستیابی به منابع متنوع اطلاعاتی در اختیار آمریکایی‌ها گذاشته است.
به باور "بری ولمن" جامعه شناس، اعتماد و در دسترس بودن اینترنت، یک پدیده تازه اجتماعی خلق کرده است.
ولمن که در تهیه این گزارش مشارکت کرده، معتقد است، در حالیکه کاربران فن آوریهای مدرن کمتر با گروه‌های محلی ارتباط برقرار می‌کنند، شبکه‌های فردی آنها مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و گستره‌ای نامحدود را در بر می گیرد.
او می‌گوید: این مشخصه، تعریف تازه‌ای برای مفهوم "اجتماع" خلق می‌کند.
"مردم بجای تکیه بر تنها یک گروه خاص برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی خود، اینک فعالانه بدنبال یافتن مجموعه متنوعی از افراد و منابع برای شرایط و موقعیت‌های گوناگون می‌گردند".

  • ۸۴/۱۱/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">