ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقش شرکت‌های IT در عبور از بحران اقتصادی

| سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۱:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری - فناوری اطلاعات به عنوان سبزترین فناوری موجود در جهان همواره مورد تقدیر نهادهای حافظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی‌های آلوده‌ساز و به عنوان راهکاری برای عبور از بحران فعلی اقتصادی به شمار می‌آید.

در حالی که صنعت آی‌تی از یکسو تحت تاثیر بحران اقتصادی جهانی در رکود فرو رفته است، آیا می‌توان راه حل‌های عبور از این بحران را حرکت به سمت آی‌تی عنوان کرد؟ در این مسیر آیا آی‌تی را می‌توان راه حلی برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف نیز در نظر گرفت؟

علی‌اکبر جلالی، کارشناس IT و استاد دانشگاه علم و صنعت معتقد است شرکت‌هایی که به ارایه خدمات IT می‌پردازند باید در روش‌های خود تغییر ایجاد کرده و با روش‌های جدید مردم را به استفاده از رایانه و صرفه‌جویی در وقت و هزینه تشویق کنند.

شرکت‌های کامپیوتری و تغییر شیوه عملکرد عمده شرکت‌های آی‌تی ایرانی همچنان به دولت به عنوان فراهم‌کننده شرایط ایده آل عبور از بحران می‌نگرند. به عقیده این گروه دولت به عنوان بزرگترین مشتری بازار آی‌تی در ایران نقش عمده‌ای در تعیین مسیرها و جهت‌دهی‌ها دارد. در مقابل اما برخی کارشناسان معتقدند که شرکت‌های آی‌تی هم باید از روش‌های تکراری و سنتی فاصله بگیرند.

احمد علیپور، مدیرعامل شرکت فراسو معتقد به توسعه کیفیت تولید یا واردات کالاهای با کیفیت است. او می‌گوید شرکت‌های ایرانی باید با ارایه خدمات پس از فروش گسترده و عرضه کالا و خدمات با قیمت مناسب کاربر ایرانی را به استفاده از رایانه تشویق کنند.

باقر بحری، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و یکی از مدیران شرکت سازگار ارقام نیز اعتقاد دارد گسترش آی‌تی در جامعه مدل مناسبی است. او می‌گوید: «قبل از اینکه بدانیم شرکت‌ها در این زمینه چه می‌کنند، باید بدانیم جامعه تا چه حد می‌تواند از این صنعت استفاده کند؟ باید شرایطی فراهم شود که همه مردم بتوانند از این صنعت استفاده کنند.»

به عقیده بحری، شرکت‌ها با ارایه کالاهای با کیفیت و تلاش برای ارایه قیمت مناسب می‌توانند با مشاوره به مردم میزان استقبال از سیستم‌های مبنتی بر آی‌تی را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت آواژنگ اما اصلاح الگوی مصرف مردم را مستلزم ایجاد الگوهایی بالاتر و رعایت آنان می‌داند. به گفته منصور جلیلیان که قایل به روش از کل به جز است «شرکت‌ها نیز باید قوانین کلی را در راستای اصلاح الگوی مصرف رعایت کرده و از ورود کالای غیر استاندارد و تقلبی به بازار جلوگیری کنند؛ چرا که شرکت‌ها نسبت جامعه مسوولند و با ارائه کالای باکیفیت نه‌تنها به مصرف‌کننده احترام گذاشته بلکه از تولید زباله‌های الکترونیکی نیز جلوگیری می‌شود.» به گفته وی، شرکت‌ها نه تنها به دلیل اصلاح الگوی مصرف، که برای رضایت مشتری باید اقدامات موثری در این زمینه انجام دهند که گسترش خدمات پس از فروش، عرضه کالاهایی که کیفیت مطلوبی دارند و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کنند از آن جمله است.
سرعت دادن به مسیر ورود کالا

به گفته مدیران شرکت‌های آی‌تی باقی ماندن طولانی مدت کالا در گمرک یکی از هزینه‌سازترین بخش‌های کاری این شرکت‌ها است. به گفته مدیرعامل شرکت آواژنگ سرعت بخشیدن به ورود و خروج کالا از انبار گمرک کمک بزرگی به شرکت‌های آی‌تی است؛ چراکه باقی ماندن کالاها به دلایل مختلف در گمرک به معنی صرف هزینه اضافی است. همچنین اصلاح تعرفه ورودی برخی کالاهای آی‌تی نیز ضروری به نظر می‌رسد. هر چند هم‌اکنون در زمینه تجهیزات کامپیوتری که اکثرا با تعرفه 4درصد وارد کشور مشکل چندانی وجود ندارد، اما در زمینه کالاهایی چون گوشی موبایل یا سیستم‌های شبکه واردکنندگان با مشکل مواجه هستند و قیمت تعرفه 25‌درصد فعلی نیز همچنان باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

جلیلیان پیشنهاد می‌کند: برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و اصلاح الگوی مصرف بهتر است وزارت بازرگانی و صنایع با کارگروه‌های صنفی جلسه گذاشته و از نظرات آنها استفاده کنند تا به نتایج مطلوب برسند.

فرامرز علایی، مدیرکل محصول تلویزیون شرکت مادیران نیز در این رابطه می‌گوید: در وضعیت بحرانی فعلی تولید و واردکنندگان باید به صورتی عمل کنند که هزینه‌ها را تا آنجا که ممکن است کاهش دهند تا بتوانند در بازار رقابتی دوام آورند.

به گفته وی، رمز موفقیت شرکت‌ها در این است که بتوانند کالای با کیفیت را با هزینه کمتر تولید و با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند و بتوانند حرکت‌های رقابتی در بازار داشته باشند.

وی افزود برای اینکه واردکنندگان و تولیدکنندگان در شرایط رقابتی سالم فعالیت کنند باید شرایطی فراهم شود تا از فعالیت افراد سودجو و قاچاقچیان جلوگیری شود.

دکتر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در این رابطه می‌گوید: شرکت‌ها بسته به توانایی‌هایی که دارند باید به جامعه آموزش و خدمات دهند. شاید یک شرکت کامپیوتری بتواند به مردم آموزش دهد به جای مراجعه به فروشگاه و صرف وقت و انرژی زیاد از طریق فروشگاه مجازی خرید کنند. همچنین شرکت‌ها باید مدل‌ها و روش‌های جدیدی را به مردم ارایه دهند و از روش‌های پر هزینه ستنی دل بکنند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">