ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نهاد جدید و رتبه بندی جدید بازی های رایانه ای!

| دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۸۷، ۰۴:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: در بحث فرهنگ‌سازی بازی‌های رایانه‌ای ، به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای برای رتبه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای هستیم.

عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با فارس، افزود : با این کار به دنبال این هستیم تا خانواده‌ها حداقل همان پارامترهایی را که در کشورهای تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای کودکان برای خرید رعایت می‌شود، رعایت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول مستقیم نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای در کشور است، گفت: فعلا طبق تقسیم کاری که در وزارتخانه ارشاد صورت گرفته است بحث نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای با معاونت سینمایی اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری است، ولی هماهنگی‌های لازم را هم با ما انجام می‌دهند و ما بر آن نظارت داریم و در حال حاضر من عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که اخیراً و بیشتر در دو سه سال اخیر یک‌سری از بازی‌های رایانه‌ای در جهت تخریب ارزش‌ها و نظام ما ساخته شده‌اند، که در آن‌ها ایرانی‌ها تروریست نشان داده می‌شوند مثلاً بازی‌های که در آن‌ همه ایرانی‌ها دینامیت به خود بسته‌اند، در زمینه کنترل و نظارت این بازی‌ها و ساماندهی آن‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: بحث شناسنامه‌دار کردن نرم‌افزارها و آثار و محصولات دیجیتال کشور، همه نرم‌افزارها از جمله گیم را در برمی‌گیرد یعنی در واقع ما این بحث را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا این اتفاقات در آینده روی ندهد.

زارع‌پور ادامه داد: در عین حال به دنبال این هستیم که به تولید بازی‌های رایانه‌ای مناسب کمک کنیم. در جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز که برگزار شد ما یک بخش ویژه برای بازی‌ها داشتیم و تعداد زیادی از بازی‌ها را حمایت کردیم که الان به نوبت در بازار عرضه شده و کار آن‌ها تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: البته پارسال و سال قبل از آن دست وزارتخانه در حمایت از تولید بازی‌های رایانه‌ای‌ به علت اینکه بودجه مناسبی برای آن پیش بینی نشده بود، بسته بود اما امسال با تدبیری که صورت گرفته و رقم قابل توجهی که برای حمایت از این حوزه پیش‌بینی شده است امیدواریم بتوانیم به تولید بازی‌های رایانه‌ای مناسب ایرانی کمک کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اضافه کرد: همچنین می‌خواهیم در این زمینه بحث فرهنگ‌سازی را هم داشته باشیم تا خانواده‌ها هم نسبت به چیزی که برای بچه‌هایشان خریداری می‌کنند، آگاه باشند. الان 2 مرکز در آمریکا هست به اسم ESRB که مخفف Entertainment Software rating baard که معادلش هم در اروپا به اسم pegi است که کار رتبه‌بندی بازی‌های کامپیوتری را انجام می‌دهد.

زارع‌پور اضافه کرد: این دو مرکز رتبه‌بندی سنی و محتوایی از بازی‌هایی که تولید می‌شود انجام می‌دهند، اما متأسفانه اثری که در خود آمریکا‌ lable و سطح‌ AO خورده، یا بازی که فقط بزرگسالان یعنی بالغین"‌adult only" باید از آن استفاده کنند یا بازی‌های married مخصوص متأهلین،‌ در کشور ما چون هیچ سیستم نظارتی وجود نداشته‌‌ در دست کودکان است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه سیستم نظارتی در کشور نبوده، به اطلاع مردم نیز رسانده نشده است تا حداقل همان پارامترهایی را که کشورهای تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای در مورد محصولاتی که خریداری می‌کنند، رعایت می‌کنند، در کشور ما مدنظر قرار گیرد. تا شاهد آن نباشیم که‌ همان بازی را که m بوده و فقط دست یک عده خاص می‌دهند و اگر کسی به دست کودکان بدهد جریمه سنگین خواهد شد در اینجا به راحتی دست کودک‌ 6-5 ساله باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به این پرسش که الان بحث شناسنامه‌دار شدن‌ نرم‌افزارها و آثار و محصولات دیجیتال در کشور مطرح شده است با توجه به وضعیت نامناسبی که هم‌اکنون توزیع بازی‌های رایانه‌ای در کشور دارد این ساماندهی از چه زمانی صورت خواهد گرفت، گفت: بله وضع مناسبی ندارد و هر لحظه درنگ به هر حال اثرات و تبعات جبران‌ناپذیری دارد. اگر رسیدگی به این موضوع کاملا دست ما یعنی ارشاد بود، این مرکز در کم‌ترین زمان ممکن این کار را می‌کرد ولی متأسفانه نیاز به هماهنگی‌های بین دستگاهی است.

وی اضافه کرد: برنامه داریم که امسال این فضا سر و سامان پیدا کند. هم‌اکنون نیز در حال راه‌اندازی سایتی معادل ESRB هستیم که فعلا سایت رتبه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای بوده و اسم آن تغییر خواهد کرد و در شرف تکمیل است تا حداقل همان چیزی را که در کشورهای دیگر برای رتبه‌بندی نرم‌افزارها قائلند، ترجمه کنیم و خانواده‌ها آگاه شوند که چه بازی‌های مناسب سن کودکان آن‌هاست و بیشتر بحث فرهنگ‌سازی را مدنظر داریم.

زارع‌پور تصریح کرد: گام بعدی در این زمینه بحث نظام‌مند کردن است که در این رابطه به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای برای رتبه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای هستیم که در واقع کار مشترک ما و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. ما کار فنی و تکنولوژیکی این کار را انجام داده‌ایم و به واسطه حضور بنده در هیئت مدیره بنیاد، به هر حال در کار محتوایی هم به دوستان کمک خواهیم کرد ولی متولی اصلی این کار بنیاد است و کار را در آنجا پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان گفت: در هر صورت به دنبال این هستیم که همه روزنه‌ها را ببندیم اما به دلیل این‌که تا به حال این کار متولی‌ نداشته است و بعضی از حوزه‌ها نیز تعدد متولی دارد این اقدام کار سختی است یعنی برای اینکه هماهنگی‌ها به عمل آید ولی به هر حال به عنوان یک تکلیف شرعی و ذاتی به دنبال کمک به حل این معضل هستیم.

  • ۸۷/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">