ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به آخرین وضعیت شرکت زیرساخت

| يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۸۹، ۰۳:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

هیات وزیران در سال 83 با تغییر نام و اصلاح اساسنامه شرکت طرح و توسعه شبکه‌های مخابراتی به شرکت ارتباطات زیرساخت موافقت کرد و اساسنامه شرکت در راستای توجه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی تغییر و به‌صورت شرکت مستقل و زیر نظر وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در سال 87 در چهار فصل و 36 ماده به تصویب شواری نگهبان رسید و اکنون این شرکت عهده‌دار مهم‌ترین پروژه‌های ارتباطاتی و زیرساختی فن‌آوری اطلاعات در کشور شده است.

به گزارش (ایسنا) شرکت ارتباطات زیرساخت پروژه‌های مهمی را در دست دارد و در تلاش است از طریق افزایش درگاه‌های بین‌الملل، ضریب اطمینان و امنیت مسیرهای بین‌المللی را افزایش دهد که بر همین اساس اخیراً با شرکت GBI قراردادی منعقد کرده که در راستای راه‌اندازی درگاه بین‌الملل جدید در بوشهر در دست انجام است. این درگاه به کابل‌های بین‌المللی از جمله SMW4 و SMW3، فالکون و دیگر شبکه‌های بین‌المللی متصل است و از سوی دیگر به زودی درگاه بین‌الملل چابهار راه‌اندازی می‌شود که به شبکه فالکون و همچنین کابل‌های بین‌المللی که به این شبکه متصلند، وصل می‌شود.

همزمان تفاهم‌نامه‌ای نیز با شرکت روس تلکوم امضاء شده که بر اساس آن ظرفیت تجهیزات درگاه بین‌الملل در مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان افزایش می‌یابد که در این شرایط ما از طریق درگاه بین‌الملل بین ایران، آذربایجان و ارمنستان علاوه بر تامین پهنای باند اینترنت کشورمان، امکان ترانزیت و فروش پهنای باند به کشورهای همسایه را نیز خواهیم داشت. با این تفاهم‌نامه ظرفیت این دو درگاه بیش ازدو برابر ظرفیت کنونی افزایش می‌یابد. این پروژه به زودی بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین اخیرا تفاهم‌نامه دیگری با ترکیه امضاء شده که از نقاط دیگری علاوه بر مرز بازرگان با این کشور متصل شویم؛ به این ترتیب امکان ترانزیت و تامین پهنای باند کشورمان از مسیر این کشور افزایش می‌یابد.
ایجاد دیتاسنتر پروژه‌ای مهم

اما ایجاد دیتاسنتر یا مرکز داده توسط ارتباطات زیرساخت از دیگر پروژه‌های مهم این شرکت محسوب می‌شود که ایجاد و انجام این مرکز و خرید ساختمان آن در مرحله قرارداد بوده و برنامه‌ی ما این است که کلیه مراکز دولتی و سازمان‌های دولتی را بتوانیم در آنجا میزبانی کنیم که این تکلیفی بود که دولت برعهده ما گذاشت که مرکز دولتی برای میزبانی سایت‌های به ویژه دولتی در کشور وجود داشته باشد که البته اکنون بخش‌های خصوصی در این زمینه دارای دیتاسنتر هستند که از جمله می‌توان به افرانت و پارس‌آنلاین اشاره کرد که در این زمینه فعالیت می‌کنند.
ساماندهی شرکت‌های تلفن اینترنتی در کشور

تا به حال سه پیمانکار در رابطه با موضوع VOIP یا تلفن اینترنتی با شرکت ارتباطات زیرساخت همکاری می‌کردند که قرارداد آن‌ها یک سال و قابل تمدید به سه سال است؛ قرارداد این سه شرکت در تاریخ یکم اسفندماه سال گذشته به پایان رسید که قرار شده قرارداد این سه پیمانکار به مدت یک سال دیگر نیز تمدید شود.

بیش از 100 شرکت فعال در این زمینه وجود دارد که از طریق استان‌ها به آن‌ها مجوز فعالیت داده‌ شده و رگولاتوری تا اطلاع ثانوی به آن‌ها اجازه فعالیت داده و قرار شده که به جهت حل شدن مشکل آن‌ها و هماهنگی بیش‌تر، آن‌ها در قالب دو تعاونی تجمیع شده و فعالیت کنند که مجوزهای لازم نیز صادر شده و قرارداد آن در مرحله امضا و مبادله است که تا چند هفته دیگر این کار نهایی می‌شود.
افزایش لینک‌های ارتباطی و قابلیت اطمینان شبکه

افزایش30 لینک STM1 از دیگر اخبار مهمی بود که در نشست خبری مدیر عامل شرکت زیرساخت اعلام شد و بر اساس اعلام محمود خسروی در سال گذشته 60 لینک STM1 افزایش داشتیم که نسبت به ابتدای سال گذشته می‌توان گفت حدود 78 درصد پهنای باند اینترنت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر 137 لینک STM1‌ داریم؛ در آینده نزدیک 30 لینک STM1 دیگر به این تعداد افزوده می‌شود و در مجموع 167 خط STM1 خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه ما در حال افزایش قابلیت اطمینان شبکه بوده و برای این کار سعی می‌کنیم هزینه‌های لازم را انجام دهیم گفت: در حدود 4 سال گذشته فقط از مسیر کابل جاسک ـ فجیره ارتباط برقرار می‌کردیم ولی امروزه از شمال و از جنوب به کابل‌های مرتبط، ارتباط برقرار کردیم و از شمال 16 لینک STM1 ارتباط داریم و از مسیرهای دیگر نیز ارتباطاتی برقرار می‌شود و مرتبا در حال افزایش است و در یادداشت تفاهمی که اخیرا به امضا رساندیم، قرار شده که دو لینک STM64 در مرز آستارا و دو لینک STM64 در مرز ارمنستان برقرار کنیم که به‌طور شبانه‌روزی در این زمینه فعالیت صورت گرفته و در حال انجام کارهای مورد نیاز هستیم.
افزایش 10برابری ظرفیت شبکه دیتای داخلی

افزایش 10برابری ظرفیت شبکه دیتای داخلی از دیگر کارهای مهم محسوب می‌شود که در این زمینه پروژه‌های کور و سوپر کور شرکت ارتباطات زیرساخت حداکثر تا پنج ماه آینده راه‌اندازی خواهند شد که با راه‌اندازی پروژه کور و سوپرکور این شرکت، تا حدود حداکثر پنج ماه آینده ظرفیت شبکه دیتا در بخش داخلی تا حدود 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.
جریمه قاچاقچیان ترافیک

درباره قاچاق ترافیک و برخورد با آن متخلفان در این زمینه آیین‌نامه‌ای هم در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نهایی و امضا و به زیرساخت ابلاغ شده و قرار است جریمه‌های لازم درباره متخلفان لحاظ شود که در ماه حدود 40 میلیون دقیقه ترافیک به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود.
کاهش قیمت اینترنت در کشور

اما شرکت ارتباطات زیرساخت درصدد کاهش قیمت اینترنت است که در این زمینه فعالیت‌های لازم انجام می‌شود که به گفته مدیر عامل این شرکت باید به بحث کیفیت در این رابطه توجه شود زیرا ما می‌خواهیم شبکه بهتر، با امکانات و کیفیت بالاتری و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه انجام می‌دهیم؛ ما در یک ماه گذشته با توجه به کارهای کارشناسی و بررسی‌های لازم که انجام دادیم، حدود 20 درصد کاهش قیمت اینترنت مصوب شده و وزیر ارتباطات نیز این موضوع را اعلام کرد و تلاش می‌شود که بهره‌ی این موضوع را مصرف‌کننده نهایی برده و درواقع از روند کاهش قیمت اینترنت مصرف‌کننده نهایی منتفع شود.
اعمال توافقنامه سطح ارائه خدمات

طبق مصوبه‌ای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات داده موضوع SLA - توافقنامه سطح ارائه خدمات - به مشتریان کلان زیرساخت اعلام شده و درواقع SLA یک سطح خدماتی است که تکالیفی را برای سرویس‌دهنده و طرف قرارداد ایجاد می‌کند و زیرساخت آمادگی اجرای آن را دارد.

اجرای لایحه صیانت از حریم فیبر نوری از موارد مهم دیگری است که در این رابطه کمیته‌ی مشترکی از مراکز مرتبط تشکیل شده و زیرساخت مشغول انجام کارهای مورد نیاز است و باید پروسه اداری آن طی شود.
اجرای شبکه ملی اینترنت

اما پروژه شبکه ملی اینترنت از پروژه‌هایی است که بودجه آن حدود 70 میلیارد تومان است که عملیات نصب تجهیزات این پروژه در حال پیشرفت بوده و در شهریورماه سال جاری بعد از انجام عملیات نصب و اقدامات مورد نیاز اجرایی می‌شود.

محمدعلی آریانیان، معاون فن‌آوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت این خبر را علام کرده و گفته بود: این شبکه برای تقاضاهای پهنای باند اینترنت و اینترنت است، البته در حال حاضر مشکلی در رابطه با تقاضا نداریم ولی تقاضا در آینده افزایش می‌یابد و میزان آن قابل پیش‌بینی نیست اما با اجرایی شدن این پروژه هر میزان پهنای باندی قابل تامین است.

وی اعلام کرد که ‌این شبکه پهنای باند مورد نیاز برای رسیدن به دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و یا ویدئو درخواستی را تامین می‌کند و با ایجاد آن کل بانک‌های ما به صورت الکترونیکی تبادلات خود را انجام می‌دهند؛ با این شبکه و راه‌اندازی این پروژه هر نوع بازی رایانه‌یی به‌صورت اینتراکتیو در شبکه انجام می‌شود و هر نوع تبادل علمی بین کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های ما به سرعت قابل انجام است.
تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه دیتا

شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر دارد هاب منطقه در حوزه دیتا باشد که دراین راستا پروژه بزرگ هسته ملی شبکه اینترنت (IP/MPLS ) در دست اقدام است.

با اجرایی شدن این پروژه پهنای باند قابل ارائه به متقاضیان، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. این افزایش در بخش بین‌المللی حدود 20 برابر ظرفیت پهنای باند کنونی خواهد بود و تمام این پیشرفت‌ها برآوردن نیاز کاربران را تا حد نیاز آنان امکان‌پذیر می‌کند؛ افزایش ظرفیت که باید از ارائه‌کنندگان پهنای باند بین‌المللی خریداری شود، طبق برنامه انجام خواهد شد و مشکلی در این باره وجود ندارد و بخش اصلی این پروژه نصب تجهیزات است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

به تدریج و با توجه به نیاز، ظرفیت پهنای باند افزایش پیدا خواهد کرد. اما این که استفاده از ظرفیت در داخل کشور چه زمان به 20 برابر ظرفیت کنونی برسد، شاید تا پایان امسال هم تقاضا برای این ظرفیت وجود نداشته باشد اما این شرکت آماده پاسخگویی به نیاز مشتریان است؛ این پروژه دو پایلوت داشت که هر دو آن ها انجام شده است و در حال حاضر تجهیزاتی که وارد کشورشده باید نصب شود؛ شرکت صاایران به‌عنوان برنده مناقصه هسته شبکه ملی اینترنت است.
بهره‌برداری از شبکه سیگنالینگ مستقل کشوری

اما با بهره‌برداری از شبکه سیگنالینگ مستقل کشوری SSTP، امکان ترانزیت ارتباطات بین‌الملل سایر کشورها و اپراتورها از مسیر کشورمان، فراهم می‌شود و به این ترتیب زیرساخت لازم برای تبدیل ایران به هاب منطقه خاورمیانه تامین خواهد شد.

با اجرای این طرح که با تلاش کارشناسان شرکت ارتباطات زیرساخت به مرحله بهره‌برداری می‌رسد، علاوه بر بهینه‌سازی ارتباطات تلفنی ملی و بین‌المللی کشورمان، امکان مدیریت کامل بر این ارتباطات در شرکت ارتباطات زیرساخت، فراهم می‌شود.

در این طرح امکان ارایه سرویس شبکه‌های نسل آینده NGN پیش‌بینی شده است و با راه‌اندازی آن شرکت ارتباطات زیرساخت با برخورداری از یک شبکه مستقل سیگنالینگ، می‌تواند تمامی ارتباطات بین مراکز سوئیچ شبکه زیرساخت را با یکدیگر تامین کند و علاوه براین ارتباطات سایر اپراتورهای مخابراتی را با کیفیت بالا و امنیت کامل برقرار کند.
اجرای پروژه مرکز عملیات‌ امنیت

پروژه مرکز عملیات‌ امنیت (Security Operations Center (SOC از دیگر برنامه‌های مهم بوده که قرار است‌ این پروژه به‌صورت مناقصه برگزار شود که تاکنون در این زمینه چهار شرکت پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند که در حال بررسی است.

با برگزاری مناقصه پروژه SOC پیمانکاری که برای انجام این پروژه مشخص خواهد شد تا 9 ماه فرصت دارد نسبت به راه‌اندازی این مرکز اقدام کند.

برای اینکه بتوانیم از حمله به شبکه جلوگیری کرده و قبل از اینکه ویروسی وارد شبکه شود آن را شناسایی و با آن مقابله کنیم، پروژه مرکز عملیات‌ امنیت اجرا می شود.

  • ۸۹/۰۴/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">