ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه‌های اینترنتی محلی یا ‪ Local Area Network‬ابزار مناسب و موثری برای توسعه، تسهیل و تسریع در امر آموزش و تبادل آخرین اطلاعات تلقی می‌شوند.

بر این اساس امروزه در بسیاری از کشورها، نهادها و مووسسات آموزشی با راه‌اندازی شبکه‌های اینترنتی محلی موسوم به "‪ "LAN‬با موضوع آموزش تعداد زیادی از مدارس به یکدیگر متصل می‌شوند تا انبوهی از دانش‌آموزان که در یک ناحیه پراکنده هستند با دسترسی آسان به این شبکه‌ها، مسایل آموزشی خود را درمحیط مجازی اما پویا با کمک یکدیگر و معلمان حل کنند.
در همین راستا سازمان آموزش و پرورش استان کرمان قصد دارد به زودی شبکه محلی آموزش را در شهر کرمان و به تدریج در ‪ ۱۰‬شهرستان دیگر شامل بم، جیرفت، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، بردسیر، بافت، کهنوج و رفسنجان راه اندازی نماید.
اما مساله مهم در این میان آن است که میزان بکارگیری فناوری اطلاعات در تدریس معلمان استان کرمان چه قدر است و این موضوع تا چه حد مورد توجه دانش‌آموزان و اولیای مدرسه قرار دارد.
رییس گروه فناوری اطلاعات سازمان آموزش و پرورش کرمان در این خصوص به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: عوامل مختلفی از قبیل میزان آگاهی مدیران آموزش وپرورش در سطوح مختلف از امکانات فناوری اطلاعات، سطح کیفی آموزشهای ارایه شده به معلمان، امکانات سخت‌افزاری، نوع محتوای مواد درسی و انگیزه معلمان و دانش‌آموزان موثر است.
سعید برخورداری با اشاره به آموزش حدود ‪ ۸۰‬درصد از دبیران متوسطه و بخش کمتری از دبیران راهنمایی و ابتدایی این استان در زمینه فناوری اطلاعات، میزان به کارگیری تجهیزات فناوری اطلاعات در فرایند تدریس را ناکافی دانست.
وی فرهنگ‌سازی موثر و مستمر از سوی مدیران ارشد آموزش و پرورش در این خصوص، ارایه آموزشهای ضمن خدمت با موضوع ‪ ،I.T‬درگیر کردن کادر آموزشی و مدیریتی مدراس با امکانات ایجاد شده فناوری اطلاعات در مراکز آموزشی و استفاده بهتر از امکانات را از راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند به استفاده بیشتر از امکانات آی.تی در تدریس معلمان بیانجامد.
کارشناس مسوول تکنولوژی آموزش سازمان آموزش و پرورش کرمان نیز تعداد مدارس مجهز به کارگاه فناوری اطلاعات را در این استان ‪ ۴۵‬مدرسه اعلام کرد.و محمد شمسی گفت: از این تعداد ‪ ۱۰۰‬مدرسه در شهر کرمان زیر پوشش شبکه آموزش به صورت دایمی(آنلاین) قرار می‌گیرد.
وی از فعالیت کارگاه اینترنت برای اعضای گروههای آموزشی خبر داد که نقش مهمی در تولید محتوای الکترونیک مواد درسی دارد.
کارشناس مسوول گروههای آموزش متوسطه استان کرمان هم در خصوص تاثیر این شبکه در آموزش گفت: مهمترین نتیجه چنین حرکتی تحقق عدالت آموزشی است.
حسین شهابی‌نژاد افزود: هر چه شبکه آموزش پویا و کارآمدتر باشد به همان میزان تعامل دانش‌آموزان و معلمان با آن افزایش خواهد یافت.
وی گفت: از سوی دیگر در درازمدت هزینه‌های آموزش و پرورش در بخشهای مختلف کاهش خواهد یافت.
کارشناس گروههای آموزشی فنی و مهارتی سازمان آموزش و پرورش کرمان هم راه‌اندازی شبکه آموزش را در یکسانسازی آموزشهای فنی و مهارتی موثر خواند.
مهندس حسن عسکری گفت: شبکه آموزش می‌تواند نیازهای دانش‌آموزان و هنر آموزان را به ویژه در مناطق محروم استان به منابع جدید مرتفع سازد.
وی آماده‌سازی بستر آموزشی ضمن به روز بودن که دارای پویایی لازم باشد و تهیه و تولید محتوای الکترونیک برای دروس مختلف، شناسایی نیروهای انسانی توانمند و توجه به ‪ I.T‬را در فعالیتهای فوق‌برنامه نیز در نهادینه شدن بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس مهم خواند.
یکی از دست‌اندرکاران روشهای تدریس با کمک ‪ I.T‬هم گفت: روشهای تدریس به کمک فناوری اطلاعات بیشتر در قالب جشنواره و مسابقات و برخی به صورت موردی استفاده می‌شود اما فراگیر نیست.
محسن کارگر که داوری چند جشنواره روشهای تدریس در مراحل منطقه‌ای، استانی و کشوری را عهده‌دار بوده، از استفاده نکردن مطلوب از کارگاههای ‪ I.T‬ایجاد شده در مدارس متوسطه استان کرمان انتقاد کرد.
وی افزود: حتی در برخی مدارس نمونه دولتی هم ممکن است چند ماه از کارگاه فناوری اطلاعات استفاده نشود.
او گفت: نبود نرم‌افزارهای جانبی کارآمد، نداشتن مسوول مشخص و ثابت برای کارگاهها و نبود امکان دسترسی به شبکه اینترنت از عوامل رکود این کارگاهها است.
وی افزود: آموزش و پرورش دوره‌های آموزشی با موضوع ‪ I.T‬را برگزار کرده که از کیفیت لازم برخوردار نبوده‌اند و ملاک و هدف بسیاری گذراندن چند ساعت ضمن خدمت و استفاده از امتیازهای آن بوده است.
او گفت: از طرفی بین ساختار کتابهای درسی و استفاده از مجموع توانمندیهای موجود در فناوری اطلاعات ارتباط معنادار وجود ندارد و فقط در برخی کتابها مثل علوم اجتماعی که جدیدالتالیف هستند به این موضوع توجه شده بگونه‌ای که دانش‌آموز برای انجام تعدادی فعالیتها باید به اینترنت مراجعه کند.
وی بر این نکته تاکید کرد که برای ارتباط با شبکه اینترنت به توانایی هایی نیاز است که معمولا همه دانش‌آموزان ندارند.
او آشنایی نسبی با زبان انگلیسی و نرم‌افزارهای خاص را از مهارتهای ضروری در این زمینه برشمرد.
او همچنین گفت: نرم‌افزارهای خاص موجود در زمینه آموزش عمدتا هک شده بوده و اصیل و مادر نیستند.
وی خواستار تولید نرم‌افزارهای ضروری یا تهیه آنها از منابع اصلی به صورت قانونی از سوی آموزش و پرورش شد.
او در خصوص کپی کردن اطلاعات موجود در اینترنت از سوی دانش‌آموزان برای فعالیت و تحقیق مدرسه‌ای هم گفت: به اینگونه کارها "تحقیق در سه سوت" گفته می‌شود.
مدرس دوره‌های آموزش روشهای تدریس همیاری و مشارکتی افزود: معلمان باید استفاده درست از اینترنت و اصول تحقیق اینترنتی را به دانش‌آموزان بیاموزند.
وی با انتقاد از نبود کتابهای راهنما و جامع در این خصوص، بر کم کردن فاصله بین نظر و عمل در مسایل آموزشی و آموزش استفاده چند بعدی از اینترنت به دانش‌آموزان تاکید کرد.

  • ۸۵/۰۵/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">