ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به تغییر سلائق مشترکان تلفن همراه

| دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۸۷، ۰۱:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

مهمترین موضوع در بازار سیم‌کارت در کشور قیمت‌شکنی، افزایش رقابت میان اپراتورها که در آینده به جنگ خدمات ارزش افزوده منتهی خواهد شد و تغییر سلائق مشترکان از خرید سیم‌کارت دائمی به اعتباری است.

به گزارش فارس، بازار تلفن همراه در کشوری چون ایران با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

تلفن همراه زمان که در دهه 70 شمسی به گوشی ایرانیان آشنا شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد که این پیله ارتباطی در دنیای کنونی به ابزار ارتباطی اساسی مردم کره خاکی منجر شود.

بازار تلفن همراه ایران از اوایل دهه 80 وارد دور جدیدی از عمر کوتاه شد. در این سالها دیگر سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه برای اکثر شهرنشینان و دیگر افراد آشنا بود. در این سال‌ها بود که بهای سیم‌کارت میلیونی نیز شد.

در آن دوران ارزش پولی ملی به مراتب بالاتر از زمان فعلی بود و هزینه کرد حدود 2 میلیون تومان برای در دست گرفت.

گوشی تلفن همراه که جزو ابزار آلات اشرافی و اشرافیان به شمار می‌رفت به گونه‌ای انتحار می‌نمود.

اما پس از رغبت فراوان مردم برای سیم‌کارت و عرضه بیشتر این محصول از سوی مخابرات، با وجود ادامه صف‌های طولانی مردم در پشت در دفاتر خدمات ارتباطی (برای فروش و سود چند صد هزار تومانی) بهای نهایی سیم‌کارت اندک اندک رو به نزول رفت.

داستان خرید و فروش سیم‌کارت تنها برای کسب سود تامین روزها نیز ادامه دارد، اما دیگر کسی برای آن تمایل آنچنانی ندارد.

علت نیز در چند عامل خلاصه می‌شود:

اول: عرضه بسیار بالای سیم‌کارت از سوی شرکت مخابرات ایرانی چه سیم‌کارت دائمی و چه اعتباری (در اواخر سال گذشته).

دوم: ورود اپراتور دوم تلفن همراه یا همان ایرانسل که بها بهای اندک سیم‌کارت دائمی و اعتباری توانست قیمت شکنی و صف‌شکنی کند، چراکه دریافت سیم‌کارت دیگر به صرف تنها چند قیقه منتهی شده بود.

سوم: ورود سیم‌کارت اعتباری (pre paid) تالیا که د نوع خود پرچم دار عرضه سیم‌کارتهای اعتباری در کشور بود. این سیم‌کارت نیز با بهای تقریبا اندک خود توانست بازار سیم‌کارت را متعادل‌تر کند.

چهارم: عرضه سیم‌کارت اعتباری دولتی که با بهای 34 هزار تومانی خود و پوشش سراسری توانست بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرد و بیش از 11 میلیون طرفدار پیدا کند.

آینده نیز با روند فعلی و ورود اپراتور سوم که سال آینده شاید رخ دهد می‌تواند بهتر از زمان فعلی باشد.به طور قطع بهای سیم‌کارت واقعی‌تر شده و به بهای ودیعه آن نزدیک خواهد شد.

اکنون در بازار ودیعه چند صد هزار تومانی در بازار سیم‌کارت وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود بهای سیم‌کارت دولتی در کدهای مختلف یک تا 8 به این قیمت‌های ودایع نزدیک‌تر شود.

بازار سیم‌کارت ایرانی نیز مشابه بسیاری از رفتارهای آنها کاملا متفاوت با جهان است. در زمانهایی که 80 درصد سیم‌کارتها اعتباری است در ایران همچنان طرفداران سیم‌کارت دائمی با وجود ورودی سیم‌کارت اعتباری همچنان پرتقاضاست.

اما مهمترین موضوع در مبحث سیم‌کارت و بازار آن در کشور قیمت‌شکنی، افزایش رقابت میان اپراتورها که در آینده به جنگ خدمات ارزش افزوده منتهی خواهد شد و تغییر سلائق مشترکان از خرید سیم‌کارت دائمی به اعتباری است.

  • ۸۷/۰۴/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">