ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به عملکرد دولت نهم در بخش مخابرات

| دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۸۶، ۰۷:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

دایری تلفن همراه بخش دولتی طی یک ونیم سال نخست فعالیت دولت نهم ‪۲۳۱‬ درصدرشد داشت وضریب نفوذ این وسیله ارتباطی در این مدت با‪ ۲۳۶‬درصد افزایش نسبت به برنامه پیش بینی شده مواجه شد.

این عملکرد مربوط به‌آغاز شهریور سال ‪ ۱۳۸۴‬تا پایان سال گذشته خورشیدی است.

به‌گزارش خبرنگارایرنا، گزارش وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات از فعالیت دولت نهم در یک و نیم سال نخست فعالیت دولت در این بخش نشان می‌دهد ، شمار تلفن‌های همراه دایر شده بخش غیر دولتی، به‌ترتیب در اپراتور دوم (ایرانسل) ‪ ۱۰‬درصد و در "تالیا" ‪ ۳۷‬درصد برنامه دولت بوده است.

براساس این گزارش، در ‪ ۱۸‬ماه نخست فعالیت دولت نهم ، دایری تلفن ثابت چهار میلیون و ‪ ۷۸‬هزار و ‪ ۲۴۸‬شماره بود که‪ ۱۰۱‬درصداهداف برنامه دولت برای این بخش تحقق یافت.

هشت میلیون و ‪ ۶۱۷‬هزار و ‪ ۵۶۵‬شماره تلفن همراه دولتی نیز در این مدت دایر شده که به ‪ ۲۳۱‬درصد اهداف برنامه جامه‌عمل پوشانده است.

دایری تلفن همراه بخش غیردولتی نیز به‌ترتیب درایرانسل ‪۲۰۰‬هزار شماره بوده که ‪ ۱۰‬درصد اهداف و در "تالیا"‪۹۳۲‬هزار شماره بوده که ‪ ۳۷‬درصد اهداف را محقق کرده است.

ضریب نفوذ تلفن ثابت در این مدت ‪ ۵/۲۵‬درصد نسبت به قبل افزایش یافته که ‪ ۱۰۱‬درصد اهداف برنامه را برآورده کرده و ضریب نفوذ این وسیله ارتباطی را در کشور به ‪ ۳۲/۶‬درصد رساند.

ضریب نفوذ تلفن همراه نیز در این مدت ‪ ۱۲/۲۳‬درصد افزایش یافت که ‪۲۳۶‬ درصداهداف را محقق ساخت و ضریب نفوذ کلی تلفن همراه را در ایران به ‪۲۲/۲‬ درصد رسید.

وزارت ارتباطات اعلام‌کرد متوسط زمان انتظار برای دریافت تلفن همراه پیش فروش به متقاضیان نیز طی ‪ ۱۸‬ماه فعالیت دولت نهم ‪ ۵/۵‬ماه‌نسبت به‌قبل کاهش یافت که ‪ ۱۰۶‬درصد اهداف برنامه دولت را در این زمینه تحقق بخشید.

میزان تماس‌های موفق با تلفن‌های ثابت ‪ ۳/۳‬درصد و میزان تماس‌های موفق با تلفن‌های همراه نیز در این مدت هشت درصد بهبود یافت که‌به‌ترتیب ‪ ۸۳‬درصد و ‪ ۱۳۳‬درصد اهداف برنامه در این دو زمینه محقق شد.

روستاهای دارای ارتباط نیز در مدت یک و نیم سال نخست فعالیت دولت نهم به شش هزار و‪ ۱۱۷‬روستا رسید که به ‪ ۱۲۸‬درصد اهداف برنامه واقعیت بخشید.

اما در این فاصله زمانی دوهزار و‪ ۲۸۲‬دفتر‪ ICT(‬فناوری‌اطلاعات‌و ارتباطات) روستایی ایجاد شد که تنها ‪ ۸۶‬درصد اهداف برنامه را شامل می‌شد.

همچنین تعداد تلفن‌های همگانی افزوده شده به شبکه در این مدت ‪ ۳۳‬هزار و ‪ ۴۲۸‬تلفن بود که ‪ ۷۹‬درصد اهداف برنامه را برای این مقوله محقق کرد.

براساس این گزارش، ‪۱۲‬هزار و ‪ ۵۵۰‬کیلومتر نیز بر جاده‌های اصلی کشور که دارای پوشش تلفن همراه هستند دریک و نیم سال نخست عمر دولت نهم افزوده شد که ‪ ۶۷‬درصد بیش از اهداف برنامه برای این مقوله (‪ ۱۶۷‬درصد) بوده است.

شبکه فیبرنوری کشور نیز در این مدت سه‌هزار و ‪ ۷۰۰‬کیلومتر افزایش یافت که سه درصد بیش از اهداف معین شده برای این منظور بوده و ‪ ۱۰۳‬درصد اهداف را عینیت بخشید.

ضمن این که در این مدت دو کشور به‌کشورهای متصل به‌شبکه فیبرنوری ایران اضافه‌شد. براساس برنامه باید سه‌کشور به‌شبکه فیبرنوری ایران افزوده می‌شد ، و این برنامه ‪ ۶۷‬درصد اهداف برنامه را محقق کرد.

‪ ۴۲۱‬دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (‪ (ICT‬شهری نیز در ‪ ۱۸‬ماه فعالیت دولت نهم تاسیس شد که به ‪ ۸۷‬درصد اهداف برنامه جامه عمل پوشاند.

اما جالب‌ترین درصد ارائه شده برای تحقق آمار برنامه در این گزارش ، مربوط به ثبت ایستگاه‌های رادیویی بین‌المللی است که چون ‪۴۰‬هزار ایستگاه در قیاس با هفت هزار ایستگاه مقرر شده در برنامه بوده ، عدد ‪ ۵۷۱‬درصد تحقق اهداف برنامه را نشان می‌دهد.

دریک ونیم سال نخست فعالیت دولت نهم، ‪ ۹۲۸‬پروانه فعالیت درحوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش غیردولتی واگذار شد که این شمار سبب تحقق ‪۱۲۱‬ درصد اهداف برنامه شده است.
‪ ۹۹۰‬درصد افزایش پوشش جاده‌ای تلفن همراه ......................................
همچنین براساس این گزارش، بسیاری از شاخص‌های عملکردی ‪ ۱/۵‬سال نخست عمر دولت نهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، در قیاس با ‪ ۱/۵‬سال آخر دولت هشتم، رشد دارد که دست کم در بخش دایری‌ها و بهبود کیفیت‌های ارتباطی، به تمرکز دولت هشتم به ایجاد بسترها و زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی ارتباط می‌یابد.

از جمله طبق این گزارش، دایری تلفن‌های ثابت و همراه دولتی و همراه غیر دولتی به ترتیب ‪ ۱۶۰ ،۲۷‬و ‪ ۴۶۱‬درصد و ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت و همراه به ترتیب ‪۲۳‬درصد و ‪ ۱۵۶‬درصد در قیاس با مدت مشابه درپایان دولت پیشین افزایش یافته‌اند.

همچنین در حالی‌که افزایش پوشش تلفن همراه در جاده‌های اصلی کشور، درصد جالب ‪ ۹۹۰‬درصد را نشان می‌دهد، بر تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه تلفن همراه کشور نیز ‪ ۱۵‬درصد در قیاس با ‪ ۱/۵‬سال آخر دولت هشتم افزوده شده است.

از ارقام جالب دیگر در این مقایسه افزایش ‪ ۵۸۵‬درصدی مشترکان پیام‌های کوتاه تلفن همراه و ‪ ۴۷۵‬درصدی توسعه ظرفیت ارتباطات بین‌الملل فیبر نوری کشور در قیاس با آخر دولت پیش از آن بوده است.

تنها شاخصی که طبق این گزارش نسبت به ‪ ۱/۵‬سال آخر دولت هشتم افزایش ندارد، متوسط زمان انتظار دریافت تلفن ثابت ثبت‌نامی است که رقم صفردرصد در مقابل آن نقش بسته است.

  • ۸۶/۰۴/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">