ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه‌یی نسبت به برخی کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی به کاربران اینترنت هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: مدتی است که افرادی با هویت جعلی از طرف بانک‌ها و موسسات معتبر خارجی به تعدادی از کاربران شبکه اینترنت جهت برنده شدن در مسابقه یا قرعه‌کشی و یا استخدام در شرکت‌ها و موسسات خارجی نامه الکترونیکی ارسال می‌کنند و در صورتی که کاربر اغفال شود و مشخصات یا مدارکی را ارسال کند در مراحل بعدی جهت بررسی مدارک، صدور ویزا، اقامت و همچنین گذراندن مراحل اداری و استعلامات حقوقی و اخذ تاییدیه مراجع بین‌المللی، وجوهی را از کاربر قربانی طلب می‌کنند. اگر کاربر مبالغ هر مرحله را به بانک خارجی اعلام شده پرداخت کند در مراحل بعدی نیز هزینه بالاتری را از وی درخواست می‌کنند. این فرآیند تا جایی پیش می‌رود که مبالغ زیادی از کاربر قربانی اخاذی می‌شود. پس از پیگیری مال باخته به منظور روشن شدن وضعیت خود، ‌کلاهبرداران با بهانه‌های مختلف طفره می‌روند و یا ارتباط ایمیلی خود را قطع می‌کنند.

لذا به کلیه کاربران اینترنت هشدار داده می‌شود، اگر نامه‌های الکترونیکی تحت عنوان برنده شدن جایزه، استخدام و غیره را دریافت نمودند که در متن آن نامه‌ها به هر یک از انحاء هزینه‌هایی را درخواست کرده‌اند حتما هویت فرستنده را از طریق نمایندگی‌های معتبر خارجی بررسی کنند و در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشوند.

این قبیل کاربران متخلف معمولا حس طمع کاربران قربانی را تحریک می‌کنند و پس از تطمیع آنان اهداف شوم خود را به مرحله اجرا می‌گذارند.

بخش دیگری از کلاهبرداری‌ها از طریق تلفن به منازل و شرکت و یا تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که پس از تماس به شماره‌ای که به صورت تصادفی انتخاب شده است اعلام می‌دارند که شما در قرعه‌کشی خاصی برنده شده‌اید و یک دستگاه ساعت یا ماشین‌حساب به شما تعلق گرفته است در اینجا نیز با تطمیع افراد آدرس مکان‌ آن‌ها را دریافت کرده و پس از مراجعه به محل آدرس دریافتی هدیه‌ای با ارزش بسیار کم را تحویل می‌دهند و در کنار آن نیز ظاهرا یک کارت اینترنتی با مدت کارکرد زیاد و با قیمت ارزانتر از کارت‌های موجود در بازار را به قربانی می‌فروشند، که مسلما در اکثر این موارد کارت اینترنتی مذکور فاقد اعتبار است.

در مورد تلفن همراه نیز پیام کوتاهی از یک شماره نامشخص ارسالد و اعلام می‌شود که شما برنده‌ی شارژ رایگان شده‌اید و با ارسال کد مندرج در پیام کوتاه به شما هزینه مکالمه رایگان هدیه داده می‌شود اما در اصل کد مذکور باعث کم شدن مقدار هزینه مکالمه موجود در حساب قربانی شده و آن مقدار هزینه را به فرستنده پیام کوتاه انتقال می‌دهد.

در این خصوص نیز هشدار داده می‌شود که اگر کسی با شماره تلفن شهروندی تماس گرفت ممکن است قصد اخاذی یا کلاهبرداری داشته باشد و یا حداقل مشخصات هویتی و سکونت مخاطب را به دست آورد که ممکن است مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نماید.

بنابراین شهروندان برای پیشگیری از بروز مشکلات مالی و امنیتی لازم است قبل از هر پاسخی به مخاطبان تلفنی و یا اینترنتی ابتدا از هویت واقعی آنان اطمینان حاصل کنند و پس از آن پاسخ دهند و موارد درخواستی آنان را ارایه نمایند.

بدیهی است در صورت مشاهده افراد متخلفی که با تماس به شماره‌های تلفن شهروندان ایجاد مزاحمت کرده و از این طریق اقدام به کسب مال نامشروع می‌نمایند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

  • ۸۸/۰۲/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">