ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هماهنگ، عادلانه و بی‌رحم

| شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بررسی رویکرد و نحوه سیاستگذاری آمریکا در حوزه سایبری می‌تواند دستمایه یک تحقیق جامع باشد. چراکه عملکرد دستگاه‌های مسوول و متولی در عرصه سایبری آمریکا، فارغ از تفاوت‌هایی که در شرح وظایف‌شان دارند، بسیار جالب است.


اگر سال‌ها صرفا اخبار و مسایل پیرامون فضای سایبری آمریکا را مرور کرده باشید، از جنبه‌های مختلف، به نکات قابل توجهی می‌رسید.
سیاست‌گذاری هماهنگ: آمریکایی‌ها در خصوص رقبای خارجی خود در عرصه سایبری بسیار هماهنگ هستند. برای مثال آنها روزگاری دست روی نوکیای فنلاندی گذاشتند. در آن مقطع مایکروسافت وارد عمل شد و بازی‌های عجیبی بر سر نوکیا آوردند و در نهایت از این غول قدیمی دنیای موبایل، نامی نیز به جای نگذاشتند.
آمریکایی‌ها در مقطعی سراغ زمین زدن شرکت هواوی رفتند و از فشار مستقیم گرفته تا تحریم‌های نرم‌افزاری و کشورهای همکار با این شرکت را در دستور کار گذاشته‌اند. هنوز نبرد با این غول سخت‌افزاری چینی به پایان نرسیده بود که تهدید دیگری از شرق ظهور کرد و حالا آمریکایی‌ها کمر همت به زمین زدن دو پیام‌رسان بزرگ یعنی وی‌چت و تیک‌تاک بسته‌اند. 
در تمام این پرونده‌ها هیچ گونه دو صدایی از این کشور به گوش نمی‌رسد و در مواجهه با تهدیدها، سیاستِ هماهنگی دارند.
سیاست‌گذاری بی‌رحم: آمریکایی‌ها اما در خارج از مرزهای خود در حوزه سایبری بسیار بی‌رحم و بی‌ملاحظه هستند. به این مفهوم که شرکت‌های ایشان در دیگر نقاط دنیا تقریبا با هیچ خط قرمزی از انحصارگرایی گرفته تا جاسوسی و نقض بی‌طرفی، کاملا آزاد بوده و همچون گله‌های گرگی هستند که رها شده‌اند تا با کشورها و مردم دنیا هر کاری که می‌توانند، بکنند. به همین دلیل است که از اتحادیه اروپا به عنوان متحد سنتی آمریکا گرفته تا سایر کشورهای دنیا، هر روز پرونده و قانون جدیدی علیه شرکت‌های آمریکایی در حال پیگیری است.
سیاست‌گذاری عادلانه: اما سیاست‌گذاری در درون مرزهای سایبری این کشور از رویکردی کاملا متفاوت تبعیت می‌کند. در داخل این کشور مواردی نظیر بی‌طرفی شبکه‌ای، انحصارگرایی، جاسوسی و سواستفاده از موقعیت و برتری، با حساسیت بالایی مورد پیگیری است.
این موضوع اتفاقا دو طرفه است و در مجالس و دادگاه‌های آمریکا، انبوهی از تحقیقات و شکایات از بخش خصوصی علیه دستگاه‌های دولتی و بالعکس در جریان است و همواره مدیران غول‌های فناوری آمریکا در مجلس سنا و دادگاه‌ها در حال ادای توضیحات پیرامون ابهامات و شکایات مختلف هستند. 
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز تقریبا علیه تمام غول‌های فناوری این کشور به واسطه اقداماتشان «در خاک آمریکا»، همواره پرونده شکایت دارد. از آن طرف نیز برای مثال توییتر در تلاش برای ارایه گزارش‌های دقیق از درخواست نهادهای امنیتی، وزارت دادگستری و FBI برای دسترسی به اطلاعات کاربران، به دادگاه شکایت برده است.
جالب آنکه فضای مشابهی از درون شرکت‌های فناوری آمریکا و با حمایت رسانه‌ها در خصوص تضییع حقوق کارکنان و کاربران ایشان از طریق افشاگری کارکنان خود این شرکت‌ها، از آمازون و اوبر گرفته تا فیس‌بوک و توییتر و غیره در جریان است و در ظاهر، فضایی عادلانه برای رسیدگی به مشکلات، احقاق حقوق و اعتمادسازی وجود دارد.
باری! مخلص کلام اینکه در این کشور سیاستی چندوجهی برای حمایت و رگولاتوریِ هماهنگ، منظم، قاطع و توامان در خصوص فضای سایبری، بازیگران، کاربران و ذینفعان موجود در آن در جریان است. حال به کشور خودمان بازگردیم، آیا ما حداقل در داخل، حقوق و حدود و ثغور لازم در این عرصه را به درستی احیا کرده‌ایم؟ پاسخ و قضاوت با شما. (منبع:فناوران)

  • ۹۹/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">