ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همدستی قاچاقچیان برای افزایش قیمت گوشی

| جمعه, ۲۹ تیر ۱۳۸۶، ۱۰:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

ایران موبایل نیوز - عرضه گسترده گوشی های متفرقه نوکیا و سونی اریکسون در بازار جمهوری تهران از اواسط هفته گذشته کاهش چشم گیری داشته است.

از حدود سه هفته گذشته و به دنبال لغو طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، قاچاقچیان گوشی های نوکیا و سونی اریکسون به صورت گسترده اقدام به واردات گوشی های خود می کردند تا آنجا که بازار مملو از گوشی های قاچاقی این دو برند شده بود و در نتیجه افزایش عرضه نسبت به تقاضا، سیر نزولی قیمت سرعتی بیش از پیش گرفت.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار در اولین روزهای لغو طرح رجیستری پیش بینی می کردند که قیمت گوشی ها تا 30 درصد کاهش یابد .

کاهش قیمت 30درصدی گوشی پس از گذشت دو هفته، در اکثر گوشی های روز و گران قیمت سونی رایکسون و نوکیا ایجاد شده است و جو کنونی در کاهش روز افزون قیمت گوشی ها و تشدید رقابت فروشندگان گوشی برای کسب سود کمتر و فروش بیشتر ، نگرانی واردکنندگان غیر رسمی گوشی را به دلیل کاهش سود فروش عمده گوشی، به همراه داشته است .

به طور مثال تا سه هفته پیش یعنی تا قبل از لغو طرح رجیستری گوشی ، وارد کننده غیر رسمی نوکیا N95 گوشی خود را پس از عرضه به بازار به بهای 9میلیون و 600هزار ریال می فروخت حال آنکه این گوشی را در بازار بیشتر از شش میلیون و 750هزار ریال نمی خرند.

در گوشی های سونی اریکسون نیز سری w و K که جزو پرفروش ترین سری های این شرکت هستند کاهش قیمت چشم گیری داشته اند.

به طور مثال جدید ترین مدل های سری K همچون K800 و K810 که تا چندی پیش به بهای بیش از چهار میلیون ریال به فروش می رسیدند به دو میلیون و 900 هزار ریال و سه میلیون و 500 هزار ریال رسیده است.

بسیاری از فروشندگان گوشی در خیابان جمهوری تهران، توقف محموله ها یا به دام افتادن قاچاقچیان گوشی را از جمله دلایل به بازار نیامدن بارهای جدید گوشی های قاچاق می دانند . حال آنکه برخی از شایعات دربازار عمده فروشان گوش حکایت از آن دارد که قاچاقچیان گوشی برای جلوگیری از کاهش بیشتر سود، و ثابت نگاه داشتن قیمت ها، با توقف عرضه گسترده کالاهای خود می خواهند میزان تقاضا و عرضه را کنترل کنند.

به گفته آنان ، توزیع نشدن همزمان گوشی های قاچاق دو برند نوکیا و سونی اریکسون ، نشانه توافق کلی در بین قاچاقچیان است.

"حمید- ن" فروشنده گوشی در خیابان جمهوری تهران با بیان اینکه مایل نیست مشخصات کامل وی اعلام شود، در مورد کاهش بی سابقه قیمت های گوشی در بازار می گوید: فروشندگان بیشتر تلاش می کنند با سود کمتر، میزان فروش خود را افزایش دهند.

وی می افزاید: براساس این رقابت ، فروشندگان با کمترین سود ممکن گوشی های خود را به مشتریان می فروشند.

حمید اضافه می کند: عرضه گسترده انواع گوشی ، نگرانی فروشندگان را از بابت فراهم کردن کالا برای فروش برطرف کرده و توجه فروشندگان را به میزان فروش بیشتر سوق داده است.

اگر شایعات شنیده شده در بازار درست باشد باید تا هفته های آینده حداقل شاهد توقف روند کاهش هر روزه قیمت گوشی هایی باشیم که بیشترین سهم بازار قاچاق را به خود اختصاص داده اند.

  • ۸۶/۰۴/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">