ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واردات 66 میلیاردتومان لپ تاپ به کشور طی 4 ماه

| يكشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۸۸، ۱۱:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری - ورود تکنولوژی‌های جدید به بازارهای جهانی همیشه با عرضه گسترده محصولاتی که از این تکنولوژی‌ها تاثیر گرفته‌اند به کشورهای خریدار همراه است.

کمپانی‌های تولیدکننده نیز با عرضه محصولات جدید که از تکنولوژی‌های روز بهره‌مند هستند، نه تنها درصدد جلب رضایت خاطر مصرف‌کنندگان در نقاط مختلف حرکت می‌کنند، بلکه سعی می‌کنند در ابن بازار رقابتی با سرعت بیشتری آنچه موردنظر مصرف‌کنندگان است، وارد بازار کنند. بازار داخلی ما نیز مانند سایر کشورهای خریدار تکنولوژی چشم به تولیدکنندگان دوخته تا هر از چند گاهی محصولی جدید با قابلیت‌های بیشتر و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر را به مصرف‌کنندگان برساند.

به همین دلیل است که بازار کشورهای مصرف‌کننده چه از نظر نوسانات قیمت و چه از لحاظ ورود کالاهای جدید تابع کشورهای صاحب تکنولوژی است.

اما این اواخر اتفاقات جدیدی در بازار داخلی ما رخ داده است که اکثر واردکنندگان و فعالان بازار و حتی مصرف‌کنندگان گناه آن را به گردن بحران اقتصادی و همچنین رکود طولانی مدت حاکم بر بازار می‌اندازند.

به گفته این گروه، واردات کالاهای کامپیوتری به ویژه لپ‌تاپ با کاهش مدل‌های جدید روبه‌رو بوده که این موضوع باعث عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای کالاهای کامپیوتری و به هم خوردن تعادل قیمتی در بازار شده است؛ این در حالی است که بررسی آمارهای کمرگ نشان‌دهنده افزایش واردات لپ‌تاپ به کشور است.
افزایش واردات لپ‌تاپ

گمرک جمهوری اسلامی در پاسخ به دنیای اقتصاد اعلام کرده که حجم واردات لپ‌تاپ طی چهار ماه نخست سال 88 در حدود 630 هزار کیلوگرم بوده و واردات لپ‌تاپ بدون هیچ مشکلی به بازار داخلی صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی، حجم واردات انواع ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصی (pc) و کیفی (note book) طی چهار ماه نخست سال 1388 معادل 630هزار و 219 کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل 659میلیارد و 195میلیون و 538هزار و 640‌ریال داشته است.

بر همین اساس، ارزش دلاری واردات لپ‌تاپ طی چهار ماه نخست سال 1388 نیز 66میلیون و 783‌هزار و 639‌دلار بوده است.

این در حالی است که حجم واردات لپ‌تاپ طی ماه نخست سال گذشته 403‌هزار و 306‌کیلوگرم بوده و ارزش ریالی آن 573میلیارد و 990‌میلیون و 796‌هزار و 246‌ریال و ارزش دلاری آن معادل 62‌میلیون و 611‌هزار و 41‌دلار بوده است که این نشان‌دهنده این است که واردات لپ‌تاپ طی مدت مشخص چهار ماه، در سال 88 افزایش نیز یافته است.
ورود کند مدل‌های جدید

رسانه‌ها و فروشگاه‌ها مردم را به خرید محصولات جدید ترغیب می‌کنند؛ اما شرایط پیچیده بازار ایران باعث شده که محصولات جدید دیرتر به دست مصر‌ف‌کننده برسد. برخی فعالان بازار این موضوع را موجب کاهش روند خرید و افزایش دوران رکود دانسته‌اند.

فعالان بازار بر این باورند که مصرف‌کنندگان ایرانی آگاه و دانا هستند و اخبار محصولات جدید را پیگیری می‌‌‌کنند و نمی‌توان آنها را در چنین شرایطی حتی با کاهش بیشتر قیمت‌ها برای خرید مجاب کرد.

سلیمانی یکی از فعالان بازار در این رابطه می‌گوید: طی چهارماه اخیر میزان واردات مدل‌های جدید در حد قابل‌توجهی کاهش یافته است که این موضوع ناشی از رکود حاکم بر بازار، عدم توانایی واردکنندگان در خرید نقدی کالا از کشور مبدا است.

به‌رغم آمارهای گمرک واردکنندگان معتقدند که عدم‌امکان گشایش LC و کاهش حجم نقدینگی موجب شده که آن‌ها قادر به واردات لپ‌تاپ نباشند، این در حالی است که گمرک اعلام کرده واردات لپ‌تاپ طی چهار ماه دوم و سوم سال گذشته افزایش یافته است و این ادعای فعالان بازار در رابطه با کاهش حجم واردات چهار ماه نخست 88 با ماه‌های میانی یا پایانی سال 87 باشد.

پیرانی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: به دلیل بحران اقتصادی، برخی از شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ محصولات خود را به طور سفارشی و محدود تولید می‌کنند، فروش این محصولات به صورت نقدی انجام می‌شود و وارد‌کننده ایرانی به دلیل عدم توانایی در خرید نقدی ناچار است یا از خرید منصرف شود یا اینکه خرید را به صورت محدود انجام دهد. به این ترتیب واردات لپ‌تاپ به بازار کاهش یافته است.

اما میرابراهیمی یکی از وارد‌کنندگان لپ‌تاپ در این زمینه می‌گوید: در این که حجم واردات لپ‌تاپ به بازار داخلی، طی ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته در حد قابل‌توجهی کاهش یافته است شکی نیست. اما این اتفاق به دلیل عدم‌گشایش LC‌رخ نداده است، بلکه بلاتکلیفی واردکنندگان در زمینه تغییرات نرخ ارز، عدم تعادل در عرضه و تقاضای لپ‌تاپ، رکود حاکم بر بازار و... همه و همه از دلایل کاهش حجم واردات لپ‌تاپ طی ماه‌های اخیر به بازار داخلی است.

به گفته وی، در حال حاضر واردکنندگان داخلی نیاز به ثبات اقتصادی دارند تا در یک شرایط معمول اقتصادی اقدام به تجارت کنند.

محسن بهنامی یک کارشناس بازار نیز با نظر میر ابراهیمی موافق است و با اشاره به کاهش حجم واردات لپ‌تاپ به بازار طی ماه‌های اخیر گفت: علت این امر شرایط نامطلوب بازار و سخت‌گیری‌های اداره استاندارد در ترخیص برخی از برندهای لپ‌تاپ است.

وی گفت: این اواخر در بازار شایع شده است اداره استاندارد اجازه ترخیص برخی از مدل‌های لپ‌تاپ‌های سونی را نداده است و این موضوع تا حدودی باعث کاهش عرضه لپ‌تاپ‌های این برند در بازار داخلی شده است.
آتش شایعه

برندهای برتر همواره در معرض شایعات نیز قرار دارند. برخی فعالان بازار با اشاره به کاهش شدید قیمت لپ‌تاپ‌های سونی طی ماه‌های اخیر علت این امر را سخت گیری‌های اداره استاندارد از عرضه لپ‌تاپ‌های این برند می‌دانند. این در حالی است که عاشوری یکی از مسوولان فروش شرکت ایران رهجو این خبر را تکذیب کرده و می‌گوید: این شایعه از سوی برخی از فعالان بر سر زبان‌ها افتاده است تا چهره سونی را مخدوش کنند.

یک مسوول اداره استاندارد نیز به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: طی مدت اخیر اداره استاندارد اطلاعیه‌ای منوط بر مشکل داشتن لپ‌تاپ‌های سونی صادر نکرده است.

بر اساس اعلام اداره استاندارد، در صورتی که شرکتی، چه وارد‌کننده و چه تولیدکننده، کالای مشکل داری را عرضه کند اداره استاندارد طی اطلاعیه‌ای این موضوع را منتشر می‌کند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">