ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واگذاری سهام مخابرات به قیمت ترجیحی

| سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۸۶، ۰۵:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت بورس اوراق بهادار پیشنهاد واگذاری سهام به قیمت ترجیحی را برای مشترکان شرکت مخابرات ایران به مسوولان ذی‌ربط ارایه کرده است.

فناوران- علی‌رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: براساس این پیشنهاد قیمت هر سهم یک‌هزار ریال خواهد بود.

وی افزود: درصورت عملی‌شدن این پیشنهاد و از آنجایی که سهام شرکت مخابرات بعد از ورود بورس رشد خواهد کرد، سهام مشترکان به‌خودی خود، به‌روز محاسبه خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که مدل ارزیابی سهام شرکت‌های مخابراتی متفاوت است، ادامه داد: در تلاش هستیم تا دوره‌هایی را برای آشنایی کارشناسان با روش‌های ارزشیابی سهام مخابراتی در بورس با حضور اساتید بین‌المللی برگزار کنیم.

رحمانی درخصوص حق لیسانس شرکت مخابرات نیز گفت: به اعتقاد ما، دولت نباید از شرکت مخابرات حق لیسانس دریافت کند چرا که در غیر این‌صورت ارزش سهام این شرکت در بورس، به میزان حق لیسانس کاهش خواهد یافت.

وی افزود: باتوجه به شرایط موجود، شرکت مادر تخصصی مخابرات تشکیل خواهد شد که سهام شرکت‌های استانی، سیار و فناوری اطلاعات به عنوان شرکت‌های تابعه، هلدینگ مادر تخصصی مخابرات خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرکت مخابرات تقاضای پذیرش را به شرکت بورس ارایه کرده و کمیته آماده‌سازی مخابرات نیز بسیار خوب پیش رفته است.

وی تاکید کرد: ظرف دو هفته آینده اساسنامه جدید و تنظیم صورت‌های مالی باتوجه به ساختار تازه، نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار همچنین درخصوص ورود شرکت پست و پست‌بانک به بورس اظهار داشت: یکی از شرایط ورود شرکت‌ها به بورس، سودده‌بودن در دو سال متوالی است و باتوجه به این امر، شرکت‌های مذکور در سال جاری نمی‌توانند وارد بورس شوند.

وی ادامه داد: ساختار این شرکت‌ها برای عرضه سهام در بورس باید تغییر کند که امیدواریم شرکت پست و پست‌بانک بعد از تغییر ساختار و طی دو سال آینده وارد بورس شوند.

علی رحمانی درباره تبدیل به‌روز ودایع به سهام نیز گفت: یکی از انتقادهای مطرح شده در این زمینه، تفاوت‌ در زمان‌بندی پرداخت ودایع مشتریان‌ و لزوم به‌روز کردن این ودایع است و اگرچه به ظاهر موجه می‌رسد اما با در نظر گرفتن برخی دلایل عملی پذیرفتنی نیست.

وی افزود: یکی از روش‌های محاسبه به روز ارزش ودیعه، در نظر گرفتن سود بانکی برای آنهاست.

وی ادامه داد: در این‌صورت باید هزینه‌ آن را در دفاتر ثبت و در محاسبه قیمت تمام شده هر پالس مکالمه در نظر می‌گرفت و در قالب نرخ‌های مکالمه بالاتر از مشترکان دریافت می‌کرد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: روش دوم این است که فرض کنیم ودایع مشتریان صرف تامین سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت مخابرات شده است و لذا دارایی‌ها را تجدید ارزیابی و مازاد را بین دولت و مشترکان تقسیم کنیم.

وی تاکید کرد: محاسبه ارزش دارایی‌های مخابرات و تعیین سهم هر یک از مشترکان باتوجه به زمان پرداخت ودایع غیرعملی است و تکنولوژی‌های مخابراتی قدیمی نیز طی سال‌های اخیر جایگزین شده و صرفا زمین و ساختمان ممکن است افزایش ارزش قابل توجهی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، تکنولوژی‌های جدید که در حال حاضر استفاده می‌شود، نه از محل ودایع مشتریان قدیمی که از محل ودایع مشترکان جدیدتر تامین مالی شده ودارایی‌های قابل انتساب به ودایع قدیم ممکن است ارزش روز کمتری نسبت به ارزش دفتری آن داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به موارد مطرح شده، محاسبه به روز ارزش ودایع پذیرفتنی نیست و به نظر ما بهترین راه عرضه این سهام به قیمت ترجیحی است.

علی رحمانی در پایان گفت: تبدیل ودیعه به سهام به عنوان اصلاح ساختار مالی و به استناد قانون برنامه چهارم توسعه باید تلقی شود و به معنی واگذاری سهام قبل از کشف قیمت در بورس نیست.

  • ۸۶/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">