ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ورود شورای عالی فضای مجازی به مرحله نوین

| شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - از ابتدای هفته‌ای که گذشت تقریبا تمام رسانه‌های مکتوب، مجازی و صوتی و تصویری کشور به بازتاب، تفسیر و تحلیل حکم رهبر انقلاب در تبیین وظایف نهادهای متولی و دست‌اندرکار فضای مجازی کشور به ویژه شورای عالی فضای مجازی و انتصاب اعضای این شورا پرداختند.

روز شنبه رهبر انقلاب، 10 محور برای اهتمام شورای عالی فضای مجازی تشریح و اعضای جدید این شورا را معرفی کردند. در همین راستا دو روز بعد، یعنی صبح روز دوشنبه نیز رئیس و اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی با رهبر انقلاب دیدار کردند.

اما محورهای جدید در حکم رهبر انقلاب و تفاوت آنها با حکم اولیه تشکیل شورای عالی فضای مجازی چه بودند.

هفدهم اسفندماه سال 90 در فراز پایانی حکم ایشان به منظور تشکیل شورای عالی فضای مجازی آمده بود، «در پایان انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملّی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند و کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز می‌باشند.»

اما با گذشت نزدیک به 4 سال که دو سال آن در دولت قبل و دو سال آن در دولت فعلی در حال گذار است، شورای عالی فضای مجازی خروجی و دستاوردهای متناسب با جایگاه خود نداشته است. تنها و در یک نمونه اخیر، این شورا در پنج ماه گذشته اصلا نتوانست تشکیل جلسه بدهد تا حتی به موضوعات کوچک در حوزه ICT بپردازد، چه رسد به مسایل کلان و مورد اختلاف همچون شبکه ملی اطلاعات.

هفته گذشته اما در حکم جدید انتصاب اعضای این شورا، رهبری با جزییات بیشتری روی چالش‌ها، مشکلات و طرح‌های مرتبط با فضای مجازی کشور تاکید داشتند و مشخص شد تمام مسایل و دلایل ناکامی این شورا در اجرای ماموریت‌های محوله طی چهارسال گذشته، مورد توجه دقیق ایشان قرار گرفته است.

به این ترتیب اگرچه بسیاری از تکالیف این شورا و سایر دست‌اندرکاران فضای مجازی کشور روشن شده و این شورا به پشتوانه حکم مذکور پا به مرحله‌ای جدید و بلوغ می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد برای گره‌گشایی از اختلاف نظرها و مسایل معطل و روی زمین مانده، باید یک بازنگری جدی در نگاه اعضای این شورا صورت پذیرد تا با چندگانگی دوباره تفاسیر از ماموریت‌های این شورا مواجه نشده و مسایل مرتبط با این حوزه که به سرعت بر تار و پود کشور تاثیرگذار است با همدلی و هماهنگی به سرانجام و مقصود برسد.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">