ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آی‌تی‌آنالیز - در حالیکه دنیا به سرعت در حال گذار به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطات سیار است، کشور ما هنوز در نسل رو به انقراض 2 معطل مانده و گیر افتاده است. علت این امر اعطای امتیاز انحصاری برای اپراتور سوم کشور یعنی رایتل بود. اپراتوری دولتی که با تغییر چندین مدیر و در نظر گرفتن تمام امتیازات ویژه نتوانست به سطح مطلوبی از خدمات دهی برسد و در بهترین وضعیت یک درصد از مشترکان تلفن همراه‌ را به خود اختصاص داد.

به این ترتیب کشور دچار عقب‌ماندگی از منافع اقتصادی ناشی از بکارگیری خدمات نسل‌های پیشرفته شد. دولت جدید نیز نشان داد که تمایل به حفاظت و حمایت از این اپراتور دارد. چراکه با تداوم انحصار این اپراتور موافقت کرده و حتی ارایه مجوز نسل بالاتر به همراه‌اول و ایرانسل را منوط به در اختیار گذاشتن امکانات و پوشش شبکه‌ای خود به رایتل کرد.

از سوی دیگر سال گذشته بود که در سکوتی رسانه‌ای هفته نامه عصر ارتباط خبر از اعطای مجوز بسیار کلیدی و انحصاری وای فای سراسری به رایتل داد که در کمال تعجب سازمان تنظیم مقررات حتی خبر این مجوز را نیز به رسانه‌ها قرار نداد.

اما ظاهرا این امتیازات و حمایت‌های خاص به مذاق مدیر عامل رایتل خوش آمده و حالا با وجود تمام امکاناتی که به این اپراتور اعطا شده، روز گذشته در نشست خبری خود علاوه بر درخواست "غرامت" گفته "درخواست داریم حداقل به خاطر اینکه رایتل نتوانسته امتیاز سرویس تصویری را داشته باشد اپراتورهای دیگر نیز به مدت یک سال نتوانند این سرویس را ارایه کنند!"

اگرچه نزدیک به یک سالی است که نرم‌افزارهای موبایلی امکان مکالمات تصویری، صوتی و متنی رایگان را فراهم می‌کنند، اما این درخواست رایتل از جهاتی نگران‌کننده است.

همانطور که ذکر شد این اپراتور مورد توجهات ویژه از حیث دریافت مجوز سال‌ها انحصار و الزام اپراتورهای دیگر به همکاری با آن بوده است. از این رو بیم آن می‌رود که با درخواست اخیر این اپراتور و سایر تقاضاهایی که شاید در مقابل رسانه‌ها مطرح نشده نیز موافقت شود.

رایتل پیش از این قرار بود آذرماه سال 90 واگذاری سیم‌کارت‌ها‌ی نسل سوم ارتباطات توسط شرکت تامین تله کام را آغاز و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 91 به کلیه تعهدات خود عمل کند. این اپراتور که بر اساس پروانه پایان دوره انحصارش اردیبهشت سال 92 بود توانست بار دیگر مهلت 15 ماهه دیگری برای دوره انحصار دریافت کرده و این زمان و تا شهریور 93 تمدید شد.

هنوز مشخص نیست وزارت ارتباطات تا کجا و به چه بهایی قصد حمایت از این اپراتور را دارد؟

امضا محفوظ

  • ۹۳/۰۴/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">