ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وضعیت اینترنت کشور درچهار سال اخیر

| دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۸۸، ۰۳:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارشی به تشریح وضعیت اینترنت در کشور پرداخت و اعلام کرد: اکنون ایران از طریق 9 درگاه بین المللی با شبکه های بین المللی فیبر نوری در ارتباط است.

به گزارش شرکت زیرساخت، هم اکنون ظرفیت اینترنت کشور 91 لینک STM1 است که ازطریق درگاه های بین الملل در شمال، جنوب و غرب کشور تأمین می شود و زیرساخت آمادگی افزایش ظرفیت اینترنت را تا150 لینک STM1 دارد.

در این گزارش آمده است: ظرفیت اینترنت در مرداد ماه 84 برابر با چهار لینک STM1 بود، این ظرفیت در آن زمان اغلب از مسیر کابل دریایی جاسک فجیره تأمین می شد، وابستگی شبکه اینترنت کشور به یک مسیر، امنیت شبکه اینترنت را در کشور تحت تأثیر می گذاشت به نحوی که با احتمال قطعی کابل جاسک فجیره، شبکه اینترنت کشور مختل می شد.

از همین رو، همزمان با افزایش ظرفیت اینترنت کشور شمار مسیرهای ارتباطی بین الملل (Gate Way) نیز افزایش یافت. هم اکنون سهم این مسیر در تامین ظر فیت اینترنت کشورمان به کمتر از 30 درصد رسیده است.

معمولا قطعی این مسیر که طی چند سال، عموما در دی ماه رخ داده است، دردسر ساز بوده است. در زمان حاضر کشورمان از طریق 9 درگاه بین المللی با شبکه های بین المللی فیبر نوری در ارتباط است، در تعریف درگاه های بین المللی باید گفت، نقاطی هستندکه امکان

اتصال شبکه ملی فیبر نوری زیرساخت را با شبکه های بین المللی فیبر نوری دیگر کشورها به منظور تأمین، برقراری، واگذاری و تبادل ترافیک در زمینه های صوت، تصویر، دیتا و اینترنت را فراهم می کند.

9 درگاه های بین الملل کشورمان عبارتند از کابل دریایی جاسک- فجیره در سمت جنوب کشورمان که به امارات متصل است و امکان اتصال شبکه فیبر نوری زیرساخت را با چندین کابل بین المللی فراهم می کند.

همچنین در مرکز گناوه، شبکه زیرساخت از طریق کابل دریایی ایران و کویت به کابل های دریایی متصل می شود.

در سمت غرب کشور، در مرز مشترک ایران و ترکیه، امکان اتصال شبکه فیبر نوری زیرساخت را با کابل های بین المللی فراهم می شود.

در مرزهای شمالی کشور نیز یک مسیر کابلی در مرز ایران و آذربایجان، شبکه زیرساخت کشور را به شبکه کابل جمهوری آذربایجان و از آنجا به روسیه و گرجستان متصل می کند.

همچنین در این سمت در مرز ایران با ترکمنستان، شبکه فیبر نوری کشورمان به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و چین متصل می شود و در مرز ارمنستان نیز به شبکه فیبر نوری ارمنستان وصل هستیم.

گفتنی است در نقطه مرزی با نخجوان، به وسیله کابل بین المللی، ارتباط باکو با نخجوان برقرار شده است.

در سمت شرق کشور نیز در مرز افغانستان از طریق کابل بین المللی به افغانستان متصل هستیم.

با امضای توافقنامه، فالکون، برای نخستین بار نقطه اتصال بین المللی در داخل کشورمان در بندرعباس ایجاد شد و در آینده نزدیک نقطه اتصال بین المللی چابهار هم راه اندازی خواهد شد.

به این تر تیب تا 15 سال آینده ظرفیت اینترنت کشورمان مستقیماً از طریق شبکه فلگ با تمام نقاط اصلی ارتباطی جهان برقرار می شود، این شبکه با تشکیل یک حلقه کامل، سه قاره ی آفریقا، آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می کند و امکان دسترسی کشورمان را به بزرگراه های بین المللی فراهم می کند.

  • ۸۸/۰۶/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">