ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وضعیت سامانه تیتک در بودجه ۱۴۰۰

| سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

در بودجه ۱۴۰۰، فروش دارو به صورت بیمه‌ای بدون کنترل اصالت توسط بیمه‌های درمانی ممنوع شود. سازمان‌های بیمه‌گر پایه و خصوصی هم مکلف‌ شوند، کنترل اصالت داروهای بیمارستانی در بخش بستری را از طریق سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت (تیتک) سازمان غذا‌ و ‌دارو اجرایی نمایند.
 فارس- سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور که به اختصار تیتک نامیده می شود با هدف رصد زنجیره تامین اقلام سلامت‌محور به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو راه اندازی شده است. از طریق این سامانه امکان تشخیص کالاهای تقلبی و قاچاق میسر شده است. همچنین نحوه توزیع اقلام دارویی در کلیه شرکت های پخش و داروخانه ها و مراکز عرضه قابل رصد می باشد.

 

عملکرد مثبت سامانه تیتک علی رغم عدم تکمیل

جلوگیری از فروش داروهای تقلبی و قاچاق به ارزش 20 میلیارد، جلوگیری از بازفروش دارو به بیمه های درمانی به ارزش 200 میلیارد، رصد فروش دارو در سراسر داروخانه های کشور به ارزش بیش از 13 هزار میلیارد تومان، رصد تامین 20 میلیارد دلار کالای سلامت محور و ... از جمله دستاوردهای اجرای این سامانه بوده است. اما علی رغم تاکید اسناد بالادستی هنوز رصد این سامانه در زنجیره تامین تکمیل نشده است و در بخش بستری و بیمارستانی داروها بدون کنترل اصالت مورد استفاده قرار می گیرند که موجب استفاده داروهای قاچاق و تاریخ مصرف گذشته در این بخش شده است.

 

استنادات قانونی عرضه و فروش دارو در سامانه تیتک

در بند «پ» ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه تاکید شده، هرگونه واردات تجاری، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش کالاهای دارویی، واکسن، مواد زیستی (بیولوژیک)، طبیعی و سنتی، مکمل‌های تغذیه‌ای، آرایشی، بهداشتی، غذایی و ملزومات و تجهیزات پزشکی که در سامانه رهگیری و کنترل اصالت طبق ضوابطی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند، ثبت نشده باشد جرم محسوب می شود و با مجرم مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 3/10/1392 برخورد می شود.

در تبصره 4 بند «ت» ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392  هم خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می‌شود.

 

بودجه ۱۴۰۰ فرصتی برای تکمیل سامانه تیتک

درهمین راستا، پیشنهاد می شود در بودجه ۱۴۰۰، فروش دارو به صورت بیمه‌ای بدون کنترل اصالت توسط بیمه‌های درمانی ممنوع شود. سازمان‌های بیمه‌گر پایه و خصوصی هم مکلف‌ شوند، کنترل اصالت داروهای بیمارستانی در بخش بستری را از طریق سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت (تیتک) سازمان غذا‌ و ‌دارو اجرایی نمایند. معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مکلف شود، بسترهای فنی الکترونیک برای تبادل اطلاعات بین بیمارستان‌ها و بیمه‌های درمانی را فراهم نماید.

سازمان‌های بیمه‌گر هم سهم خود از هزینه های دارویی را بر اساس استعلام برخط شناسه یکتای دارویی در سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت داروی سازمان غذا و دارو به مراکز بهداشتی و درمانی اعم از سرپایی و بستری پرداخت نمایند. تخلف از اجرای این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی تلقی شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">