ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وعده MMS رگولاتوری محقق نشد

| چهارشنبه, ۱۲ دی ۱۳۸۶، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که سازمان‌های مرتبط با موضوع MMS تلفن همراه دعوت ما را برای برگزاری جلسه اجابت نکردند.

محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا)، با اشاره به موضوع تدوین آیین‌نامه‌ی MMS تلفن همراه و با تاکید بر این که به این سرویس به عنوان یکی از سرویس‌های اپراتور دوم تلفن همراه اهمیت داده شده است اظهار کرد: از سازمان‌هایی که درگیر این موضوع بودند چندین بار دعوت کردیم که برای برگزاری جلسه حضور پیدا کنند اما سازمان‌های مرتبط هنوز نمایندگان خود را برای برگزاری جلسه معرفی نکردند.

وی یاد آور شد: وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات مجددا طی نامه‌ای به این سازمان‌ها از آن‌ها دعوت کرد تا نمایندگان خود را برای تشکیل جلسه بفرستند تا این آیین‌نامه هرچه زودتر نهایی شود و مکاتباتی نیز با نهادهای مربوطه و ذی‌صلاح در این رابطه انجام شده تا آن‌ها از این نهادها برای این موضوع دعوت به همکاری کنند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یک ماه پیش در گفت‌و‌گو با ایسنا با اظهار امیدواری از این که آیین‌نامه‌ی‌ MMS تلفن همراه تا سه هفته‌ی‌ آینده نهایی شود، گفته بود: چنانچه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نظر خود را تا مدت زمان مشخص شده برای ما ارسال نکنند، این موضوع را به منزله‌ قبول این آیین‌نامه از سوی آن‌ها در نظر می‌گیریم زیرا برای تدوین این آیین‌نامه‌ باید هماهنگی‌هایی با ارگان‌های مرتبط انجام شود که در حال انجام این هماهنگی هستیم و ظرف چند روز گذشته این آیین‌نامه را به سازمان‌های مرتبط ارسال شده و قرار است آن‌ها تا حداکثر تا یک هفته‌ی آینده نظرات خود را به ما اعلام کنند و مدت زمان مشخص شده برای ارسال نظرات تمدید نخواهد شد.

وی همچنین تاکید کرده بود: برای تدوین و نهایی شدن آیین‌نامه پیش از این از سازمان‌های مرتبط دعوت کردیم تا در جلسات مربوط شرکت کنند اما حضور نیافتن آن‌ها موجب شد تا تاخیری در نهایی شدن این آیین‌نامه ایجاد شود، به همین دلیل آیین‌نامه‌ مذکور را به آن سازمان‌ها ارسال کردیم تا نظرات خود را برروی آن اعمال کنند و ‌بعد از انجام بررسی و مذاکرات لازم آیین‌نامه‌ مذکور به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد و اپراتورها می‌توانند با توجه به آن سرویس MMS خود را برای استفاده‌ مشترکان ارائه دهند.

به گفته‌ی او پس از تهیه پیش‌نویس سرویس MMS تلفن همراه، از ارگان‌های معینی مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، برای اظهارنظر در خصوص متن این آیین‌نامه و دستورالعمل دعوت شد که متاسفانه هیچ یک حضور پیدا نکردند، به همین منظور، مجددا ضرب‌الاجلی تعیین و آیین‌نامه و دستورالعمل برای این ارگان‌ها به منظور اعمال نظرات و اصلاحات ارسال شده و پس از دریافت نظر کتبی نهادهای فوق، آیین‌نامه MMS نهایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا بحث تدوین آیین‌نامه‌ی مذکور پس از آن جدی شد که دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران اعلام کرد که مقرر شده تا وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به منظور جلوگیری از تبادل داده‌ها و اطلاعات مغایر با قانون، شرع و اخلاق عمومی در سیستم MMS، دستورالعمل تهیه سخت‌افزار، نرم‌افزار، تجهیزات لازم و سایر سازوکارهای مقتضی برای صیانت از فضای شبکه‌های اطلاع‌رسانی را به شرکت‌های طرف قرارداد اعلام کند تا پس از فراهم آوردن تمهیدات فوق و تایید وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، سرویس MMS ایجاد و فعال شود.

پس از این جریان ارایه‌ی سرویس MMS تلفن همراه اپراتور دوم تلفن همراه به‌منظور تدوین قوانین مربوطه از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از اواخر اردیبهشت‌ماه متوقف شد.

به گفته‌ی معاون فنی شرکت ایرانسل این سرویس بنا بر دستوری از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع شده است و مشترکان این اپراتور امکان دسترسی به آن را ندارند.

مدیر عامل شرکت ایرانسل نیز تاکید کرده بود که در درخواست سازمان تنظیم مقررات از ایرانسل خواسته شده بود که سه ماه فرصت داده شود تا مقررات مربوط به استفاده از سرویس MMS در این سازمان تدوین و پس از آن مجددا این سرویس به مشترکان ارایه شود.

هرچند با اتمام مهلت تعیین شده، ظاهرا این آیین‌نامه تدوین و برای اظهار نظر به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شده است اما این سوال وجود دارد که چه مدتی از زمان تدوین آیین‌نامه‌ی مذکور تا تایید نهایی، ابلاغ آن و اجرایی شدن این سرویس طول خواهد کشید؟ و با توجه به اینکه حدود هشت ماه از متوقف شدن این سرویس می‌گذرد و طبق وعده‌ها قرار است که سرویس GPRS اپراتور اول که شامل MMS هم می‌شود از بهمن‌ماه ارایه شود این سوال مطرح است که چرا هنوز این آیین‌نامه به نتیجه‌ی نهایی نرسیده و با توجه به ضرب‌الاجل‌های تعیین شده برای این موضوع جهت هماهنگی با ارگان‌های مرتبط با این بحث، هنوز تکلیف نهایی آن مشخص نشده و علت این تاخیر چیست؟

  • ۸۶/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">