ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاشنه آشیل های وزارت ارتباطات در دولت نهم

| شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۸۸، ۰۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تغییر وزیر یعنی تغییر عالی ترین مقام اجرایی یک دستگاه. تغییر یک وزیر دلایل متعددی همچون،‌ عدم تمایل شخص وزیر برای ادامه فعالیت، ناهماهنگی با سیاست های کلی دولت، کندی در پیشرفت امور و حتی کهولت سن و مواردی از این دست باشد.

اما دلیل هر چه باشد تغییری در نتیجه یعنی کنار رفتن یک وزیر و بر سرکار آمدن شخص جدید ایجاد نمی کند. به طور طبیعی نیز تغییر هر مدیر کلان به معنای تغییرات در سیاست ها و روش کار آن مجموعه تلقی می گردد. روزهای اخیر مصادف شده است با معرفی مردان و البته این بار زنان جدید برای تصدی وزارتخانه های کشور.

اگرچه هنوز مشخص نیست وزیر فعلی بر مسند خود باقی می ماند یا شخص جدیدی بر سر کار می آید، لیکن در این نوشتار کوتاه در حد بضاعت به برخی از مواردی که به نوعی پاشنه آشیل های وزارت ارتباطات در دولت نهم تبدیل شده بود اشاراتی می شود. بدیهی است تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات خود نیز می تواند به آسیب شناسی موارد ذیل و سایر موارد توجه لازم را داشته باشند.

اما قبل از ورود به کاستی های موجود در عملکرد وزارت ارتباطات و به منظور رعایت جانب انصاف جا دارد تا به موارد توفیق این وزارتخانه نیز اشاراتی شود. شاید بزرگترین قله های موفقیت این وزارتخانه طی 4 سال گذشته را بتوان برگزاری و راه اندازی اپراتور دوم،‌ رشد جهشی و چند ده میلیونی کابران تلفن همراه، کاهش پی در پی نرخ خرید تلفن همراه و اینترنت، توسعه مخابرات روستایی و موفقیت های فضایی کشور را در کارنامه عملکرد این وزارتخانه مطرح کرد.

اما اگر بخواهیم به مقصود این نوشتار بازگردیم،‌ اولین موضوع کم توجهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخش دوم نام این وزارتخانه یعنی فناوری اطلاعات باز می گردد. مصداق این مدعا نیز به لاینحل ماندن و ادامه موازی کاری شوراهای عالی زیر نظر این وزارتخانه، عدم ارایه هیچ نقشه راهی برای فناوری اطلاعات و عدم رشد این فناوری همچون ارتباطات در کشور باز می گردد.

وزارت ارتباطات طی 4 سال گذشته علاقه چندانی به تولی گری حوزه فناوری اطلاعات نداشت که گفته می شد عمده علت آن نیز به شخص وزیر باز می گشت و دلایل را می بایست از زبان ایشان شنید.

موضوع دیگر به کمبود سطح ارتباطات این وزارتخانه با بخش خصوصی باز می گشت. موضوعی که هر از چندگاهی و حتی تا این اواخر بخش خصوصی را شاکی کرده و موجبات اختلافات زیادی با این وزارت خانه شد. موضوعات لاینحل میان شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت، تلفن اینترنتی و کارفرمایان دفاتر خدمات ارتباطی با وزارت ارتباطات از آن جمله به شمار می رود.

موضوع دیگر به عدم توسعه همگون کیفیت و کمیت در کار این مجموعه باز می گردد. واقعیت آن است که طی سال های گذشته مقوله کیفیت به خصوص در دو حوزه تلفن همراه و اینترنت کشور بر خلاف رشد بالای کمی همچنان از دردهای کیفی سال های دور در رنج به سر می برد.

مساله دیگری که به نوعی انتظار می رفت تا وزارتخانه مربوطه نقش جدی تر و پرنگ تری در این مهم ایفا کند،‌ کم توجهی به فرهنگ سازی کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور مربوط می شود. جه بسا در قالب برنامه و تبلیغات، تلویزیونی،‌ رادیویی و رسانه های مکتوب و دیجیتال انتظار می رفت وزارت ارتباطات همگام با توسعه کمی نسبت به گسترش فرهنگ کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نیز می بایست اهتمام بیشتری می ورزید.

و در نهایت این که بروز مشکلات جدی و مهم در اجرای پروژه سومین اپراتور تلفن همراه کشور و باز ماندن پرونده این پروژه تا کنون از دیگر پاشنه آشیل های وزارت ارتباطات در دولت نهم محسوب می شود.

در نهایت امید می رود تا با توجه بیشتر تیم مدیریتی جدید وزارت ارتباطات در دولت دهم،‌ زمینه های برطرف شدن موارد مذکور نیز برطرف شده و زمینه توسعه همه جانبه و متوازن ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور فراهم شود.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۵/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">