ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن همراه - موبنا - در نشستی با حضور کارشناسان، دست‌اندرکاران و فعالان حوزه‌ی تلفن همراه رسما افتتاح شد.
به گزارش (ایسنا)، رمضانعلی صادق‌زاده - رییس کمیته‌ی مخابرات مجلس شورای اسلامی - در این مراسم با اشاره به لایحه‌ی جرایم رایانه‌یی که مدت‌ها پیش به مجلس ارائه شده و در دست بررسی است اظهار کرد: این لایحه باید خیلی پیش‌تر از این به تصویب رسیده و جزییات آن مورد بررسی قرار می‌گرفت و اجرایی می‌شد.

وی در ادامه به بحث مربوط به دسترسی آزاد اطلاعات، حمایت از حریم خصوصی و دستورالعملی که دولت قبل از سال جدید در مورد سامان‌دهی سایت‌های اینترنتی و خبرگزاری‌ها تصویب کرده بود اشاره و تصریح کرد: به نظر من در این موارد، تصمیمات عجولانه‌ای گرفته می‌شود و یا در مورد تصمیماتی که در کمیسیون تعیین مصادیق در مورد فیلترینگ گرفته شده، بهتر بود که دولت در این زمینه پیش قدم می‌شد.

او با اشاره به لایحه‌ی دو فوریتی در زمینه‌ی سامان‌دهی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها که تقدیم مجلس شد، گفت: من مخالف دو فوریتی بودن آن لایحه هستم و اعتقاد دارم که در مورد این موضوع کمی عجله به خرج داده شده است و ما همچنان در برخی زمینه‌ها خلاء قانونی و آیین‌نامه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که مبتنی بر قانون است را احساس کنیم.

وی افزود: بهتر بود این لایحه به صورت یک فوریتی تقدیم مجلس می‌شد تا کمیسیون‌ها با حضور کارشناسان مربوط آن را با جزئیات بیشتر مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دادند تا این موضوع با بار علمی و کارشناسی بیشتر به تصویب می‌رسید تا دولت در آینده مجبور نباشد تبصره‌ها و موارد دیگری را در قالب‌های دیگری به مجلس تقدیم کند.

صادق‌زاده در ادامه به حوزه‌ی تلفن همراه اشاره کرد و گفت: از آنجا که این نشست با حضور دست اندرکاران صنف تلفن همراه شکل گرفته بهتر است به نکته‌ای اشاره کنم که ما در حوزه‌ها و صنوف مختلف انجمن‌های صنفی مربوط به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را داریم که هر دو انجمن‌های رسمی و ثبت شده بوده و مکمل فعالیت‌های هم هستند.

وی افزود: با توجه به این که یکی از معضلات کشور بحث مربوط به نرخ بیکاری است و دولت و مجلس هم بزرگ‌ترین دغدغه‌شان همین بحث است، بنابراین باید به این موضوع توجه و از این انجمن‌ها حمایت شود.

او در ادامه با تاکید بر این که حمایت از مصرف‌کنندگان از وظایف دولت بوده و آن‌ها به عنوان محوریت قضیه در زمینه‌ی واردات و تولیدات محسوب می‌شوند گفت: ‌در حوزه‌ی گوشی تلفن همراه انجمن‌های تولیدی و توزیعی به موازات هم در حال فعالیت هستند بنابراین باید فعالیت آن‌ها شفاف‌تر شود و بهتر است که دولت در مورد سیاست‌های مربوط به گوشی تلفن همراه تجدیدنظر کند.

صادق‌زاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های تولیدات داخلی در زمینه‌ی گوشی تلفن همراه گفت: اولین ویژگی‌ این است که تولید باید دارای شاخصه‌ی انتقال ارزش افزوده باشد و یک ارزش افزوده را با خود به همراه داشته باشد و از طرفی انتقال دانش فنی را نیز داشته باشد.

وی انتقال تدریجی تکنولوژی در یک مقطع زمانی به کشور و حجم اشتغال‌زایی مناسب با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته را از دیگر مواردی دانست که باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با بیان این که نظر ما این بود اگر قرار است تولیدی در این حوزه انجام شود در سطح CKD تولید شود گفت: تولید در سطح SKD شاخصه‌های مورد نظر را نخواهد داشت، بنابراین از دولت خواستیم تا در سیاست‌های مربوط به گوشی تلفن همراه اعم از تعرفه و تولید تجدید نظر کند.

وی تشکیلات انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف را در زمینه‌های صنفی متفاوت را از موارد قابل توجه و مهم بر شمرد و گفت: انجمن‌های مختلف که می‌توانند به صورت اتحادیه نیز مسائل و مشکلات یکدیگر را با بهره‌وری بالاتری پیگیری کنند از نکاتی است که باید به آن توجه شود.

به گزار ش ایسنا در ادامه این نشست دکتر داورد زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - با اشاره به افتتاح رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن همراه گفت: سال 73 و زمانی که شبکه تلفن همراه افتتاح شد تعداد خبرنگاران در این حوزه کمتر از انگشتان دست بود و امروز بعد از گذشت 13 سال خوشحالیم از این که در جمع رسانه‌یی این حوزه حضور داریم.

وی افزود: اگر تلاش دوستان رسانه‌یی نبود با توجه به توسعه‌ی فن‌آوری تلفن همراه ما هم در توسعه کمی و کیفی و فرهنگی دچار مشکل بودیم.

او با بیان این که تحول در این عرصه قابل مقایسه با سایر عرصه‌ها نیست گفت: تلاش رسانه‌ها و خبرنگاران در این حوزه باعث شده به پیشرفت‌هایی در این زمینه نائل شویم.

زارعیان همچنین با اشاره به بحث خصوصی‌سازی مخابرات گفت: در این زمینه به کمک شما رسانه‌یی‌ها نیازمندیم تا این کار با مطالعه‌ی بیشتر و دقیق‌تر انجام پذیرد.

او گفت: این بحث در دنیا سابقه‌ای 20 ساله دارد و برخی کشورها نیز به خصوصی‌سازی کامل رسیدند و ما نیز مصوبه دولت را در ماه آخر سال 85 در این زمینه داشتیم که بعضا شاهدیم برخی دوستان و به ویژه رسانه‌ها از تعلل و دیرکرد در وقوع این موضوع صحبت می‌کنند که بهتر است در این زمینه به ما کمک کنند تا این کار به خوبی انجام شود.

همچنین در این مراسم افشار فروتن لاریجانی - رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی - گفت: این انجمن صنفی تلاش دارد با امکاناتی که بر اساس تحقیقات در بازار به دست آورده بتواند مشکلات را برای مردم مرتفع کند.

وی با اشاره به افتتاح رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن همراه گفت: در این سایت اطلاعات لازم و مواردی که مردم در ارتباط با گوشی‌ها و به طور کلی در این حوزه نیاز دارند ارائه می‌شود و ما نیز از ارائه‌ی هر گونه اطلاعات و ارائه‌ی آخرین تحقیقات و گزارشات انجمن در این سایت دریغ نخواهیم کرد و خریداران نیز می‌توانند از طریق این سایت به کلیه‌ی جزییاتی که در رابطه با گوشی‌های وارد شده و نسبت به خرید آن‌ها مطرح می‌شود، مطلع شوند و انجمن ما نیز تعامل لازم را با این سایت خواهد داشت.

  • ۸۶/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">