ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

م.ر.بهنام رئوف - سال 2009 هم با تمام افت و خیزهایش به پایان رسید. سالی که برای کاربران و تولیدکنندگان تلفن همراه سرشار از حوادث گوناگونی بود.

سالی که به واسطه بحران اقتصادی از یک سو کاهش سهم فروش تمام تولیدکنندگان را در پی داشت و از سوی دیگر افزایش تبعات همین بحران کارخانه‌ها و سازندگان را مجبور به اخذ تصمیمات ساختارشکنانه‌ای کرد. تصمیماتی که تعطیلی و بیکار شدن حجم عظیمی از نیروهای فعال در این شرکت‌ها را رقم زد. هرچند که بسیاری از کارشناسان حوزه تلفن همراه این سال را برای تولیدکنندگان به نوعی همراه با یک رنسانس فناوری و فراگیر شدن گوشی‌های لمسی عنوان می‌کردند، اما از سوی دیگر، تبعات بحران اقتصادی بسیاری از برنامه‌های تولید‌کنندگان را به حالت تعلیق درآورد.

شاید برآیند همین عوامل است که باعث شده در یکی از آخرین نظرسنجی‌های سال گذشته از کاربران فناوری‌های نوین این نتیجه حاصل شود که سال 2009 سال رضایت بخشی برای کاربران نبوده و در این سال پیشرفت‌های فناوری بسیار ضعیف بوده و نتوانسته باب میل کاربران باشد.
سال لمسی

با تمام این بحث‌ها سال گذشته برای کاربران تلفن همراه سال گوشی‌های لمسی بود. انقلابی که اپل و اچ‌تی‌سی در سال 2007 با ارائه گوشی‌های آیفون و تاچ به بازار تلفن همراه به وجود آوردند، در نهایت تمام تولیدکنندگان دیگر را نیز برای بقا در بازار وارد این بازی کرد. هرچند که این بازی سودآور در اواخر سال 2009 با شکایت‌های سریالی تولیدکنندگان از یکدیگر به منظور نقض قوانین همراه شد که معروف‌ترین این دعواها هم میان نوکیا و اپل است که همچنان دو طرف درگیر مشغول به رو کردن اسناد برای یکدیگر هستند!

جدا از ارائه و عرضه گوشی‌های متنوع از شرکت‌های مختلف در سال گذشته این سال را می‌توان به نوعی سال انقلاب در سیستم عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی و جانبی تولیدکنندگان نیز به حساب آورد. حجم فروش و عرضه نرم‌افزارها در این سال با رشد خیره‌کننده‌ای رو‌به‌رو شد. باز هم در این بخش شروع ابتدایی را شرکت اپل با سایت معروف اپل استور خود آغاز کرد. این اقدام اپل و رشد خیره‌کننده فروش نرم‌افزارهایش باعث شد نوکیا که تا پیش از اپل مقدمات فروش محتوا و نرم‌افزار را در سایت ماش پی‌گیری می‌کرد، این سایت را تعطیل کند و Ovi را سریعا جایگزین آن کند، اما با این حال این Ovi کجا و اپل استور کجا!

درحالی که تبعیت از شرکت اپل باعث رنسانس لمسی در بازار تلفن همراه شد، اما این شرکت آمریکایی سال گذشته را تنها با عرضه آیفون Gs3 به پایان برد. با این حال در دو سال گذشته اپل توانست بیش از 20 میلیون گوشی از نسخه‌های آیفونش را به فروش برساند.

دیگر رقیب آیفون یعنی اچ‌تی‌سی، اما سال پرتولیدی را داشت. از بین گوشی‌های پرفروش، این گوشی در سال گذشته به شکل کلی قابل عرضه در تمام کشورها بود می‌توان بهHD2، Touch2، Touch Pro2، Touch Diamond2، Max 4G و مجیک و هیرو اشاره کرد که دو گوشی آخری اولین گوشی‌های مجهز به سیستم عامل آندروید بودند.

از بین گوشی‌های فوق شنیده می‌شود که HD2، Diamond2 و TouchPro2 سود قابل ملاحظه‌ای را برای این شرکت رقم زده‌اند.
فنلاندی پرفروش

نوکیا همانند گذشته به دلیل سهم بیشترش، بیشترین مدل‌ها را طی سال گذشته به بازار عرضه کرد، البته شاید بهتر باشد که جای این دو بیشتر را با هم جابه‌جا کرد. به هر حال بر اساس آنچه که گفته می‌شود نخستین لمسی نوکیا یعنی 5800 اکسپرس میوزیک که اواخر سال 2008 معرفی شد با عرضه در سال 2009 درآمد سرشاری را عاید فنلاندی‌ها کرد. به طوری که گفته می‌شود نوکیا طی 10 ماه ابتدای عرضه این گوشی توانست ماهانه بالغ بر یک و نیم میلیون نسخه از این گوشی را به فروش برساند.

دیگر پرفروش نوکیا در سال گذشته اولین 8 مگاپیکسلی این شرکت بود. N86 گوشی‌ای بود که با فاصله نه چندان دوری نسبت به N97 به بازار عرضه شد و توانست در کنار N97 یعنی دومین گوشی لمسی نوکیا از توجه موفقی در بین کاربران بازار برخوردار شود. بعد از اقبال بی‌نظیر بازار نسبت به گوشی‌های لمسی بود که نوکیایی‌هایی که تا پیش از این با ترس و لرز وارد بازی گوشی‌های لمسی شده بودند تصمیم به حضور جدی‌تر در این بازار گرفتند. همین امر باعث شد تا در فاصله کوتاهی چند لمسی دیگر را نیز به بازار عرضه کنند.

5530، 5230 و این اواخر هم N97mini در کنار X6 از دیگر لمسی‌های نوکیا در سال 2009 بودند، اما با این حال فقط لمسی‌های این شرکت پرفروش نبودند؛ چرا که بر اساس آمارهای جهانی گفته می‌شود که نوکیا در فروش E72، 6600 و 6700 اسلاید هم موفق بوده است.

در بین سایر گوشی‌های پرفروش در سال گذشته نام Omnia و جت سامسونگ هم وجود دارد، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این شرکت کره‌ای به همراه دیگر هموطنش یعنی ال‌جی در سال گذشته توانست مدل‌های متنوعی را به بازار ارائه دهد. سامسونگ به تازگی کوربی را با قیمت مناسبی در جهان عرضه کرده که گفته می‌شود در مقایسه با سایر محصولاتش فروش خوبی داشته است. در کنار سامسونگ ال‌جی نیز به دنبال افزایش سهمش در بازار لمسی است. BL40 جدیدترین لمسی ال‌جی است که هنوز به ایران نیامده است، اما از بین دیگر لمسی‌ها به نظر می‌رسد اسمارت ویوتی، آرنا و رنویر فروش خوبی داشته‌اند. هرچند که به باور عده‌ای هنوز ال‌جی نتوانسته است سهم شایانی در بازار جهانی بازی کند.

با این حال، باید تا یکی دو ماه دیگر منتظر گزارش‌های جهانی پیرامون سهم برندها در بازار جهانی سال 2009 ماند و بعد دقیق‌تر در این بخش تصمیم گرفت.
پرفروش‌ها در ایران

در ایران اما گوشی‌های تلفن همراه 6303 نوکیا، S500 سونی‌اریکسون و KT610 ال‌جی و Corby سامسونگ و touch viva اچ‌تی‌سی به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌های تلفن همراه در همین اواخر معرفی شدند.

البته در این بین باید به HD2 اچ‌تی‌سی، 5800 نوکیا، کوربی سامسونگ نیز اشاره کرد. 6303 نوکیا که با گارانتی رسمی به بهای 148 هزار تومان به فروش رسید توانسته مورد تقاضای مشتریان قرار گیرد.

این گوشی دارای امکاناتی همچون صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی تا چهار گیگابایت است.

دو مدل گوشی N97 و N86 نوکیا که با قیمت 528 و 405 هزار تومان در بازار تلفن همراه به فروش رسید نیز در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند هستند.

به گفته فروشندگان گوشی‌های سونی‌اریکسون، مدل S500 این برند با بهای فروش 128 ‌هزار تومان نیز بیشترین تقاضای بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داده و در لیست پرفروش‌ترین‌های هفته گذشته جا گرفت.

صفحه نمایش TFT، دوربین عکاسی و فیلمبرداری دو مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی تا دو گیگابایت از مشخصات فنی مدل فوق به شمار می‌آید. گوشی W595 سونی‌اریکسون نیز همچنان از مدل‌های پرفروش این برند به شمار می‌آید و با قیمت 180 هزار تومان در بازار به فروش رسید.

مدل F480 و S3650 Corby سامسونگ نیز به دلیل افزایش تقاضا در لیست گوشی‌های پرفروش این برند در ایران قرار دارند.

این دو مدل سامسونگ به ترتیب به بهای 259 و 182 هزار تومان در بازار تلفن همراه به فروش رسید.

دو مدل گوشی KT610 و KS360 ال‌جی که در لیست گوشی‌های خوش‌فروش این برند طی هفته گذشته قرار گرفته به ترتیب به بهای 198و 160هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گرفت. touch viva اچ‌تی‌سی که با قیمت 232 هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود، توانسته سهم قابل‌توجهی از فروش این برند را در بازار تلفن همراه به خود اختصاص دهد. صفحه نمایشtft با قابلیت نمایش 655 هزار و 36 رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری دومگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت microsd از مشخصات فنی گوشی touch viva اچ‌تی‌سی به شمار می‌آید. گوشی touch pro2 هم‌اکنون با گارانتی رسمی با قیمت فروش 588 هزار تومان توانسته در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند جای گیرد.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۰/۱۳

نظرات  (۳)

سلام اولین گوشی لمسی نوکیا 7710 بود نه 5800
پس جایگاه گوشیهای موتورولا در جهان در چه رتبه ای است؟؟
خیلی خوبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">