ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: کاربران در صورت نیاز به خرید سیم کارت حتما از نمایندگی های مجاز اپراتورهای مخابراتی خرید کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛ سرهنگ علی نیک نفس افزود: این بار مجرمان سایبری با تبلیغات فروش سیم کارت رند و شماره های خاص یا مشابه شماره شما در دیگر اپراتورهای مخابراتی، از طریق فضای سایبر، شبکه های اجتماعی، ارسال پیامک و حتی برقراری تماس مستقیم تلفنی با افراد، از شهروندان کلاهبرداری می کنند.
وی با بیان اینکه این مجرمان ادعای اینکه شماره های رند و یا نزدیک به شماره کاربر را در اختیار دارند، تصریح کرد: این افراد گاهی تا ده برابر قیمت واقعی سیم کارت، از کاربر پول دریافت کرده و در آخر شماره ای متفرقه، غیر رند و غیر مشابه را به فرد تحویل می دهند.
سرهنگ نیک نفس مهمترین محل تبلیغات این افراد را فضای سایبر و شبکه های اجتماعی دانست.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا تصریح کرد: این کلاهبرداران برای بالا بردن احتمال فروش سیم کارت خود با ادعاهای واهی از جمله اینکه سیم کارت دارای ویژگی هایی همچون اینترنت رایگان با قابلیت دانلود چندین گیگا بیت است کاربران را به خرید تشویق می کنند.
سرهنگ نیک نفس تصریح کرد: در این ترفند این افراد با خرید و فعال سازی اشتراک اینترنتی کم حجم و ارزان قیمت، متقاضیان سیم کارت را فریب داده و سیم کارت را چندین برابر قیمت واقعی آن به فروش می رسانند.
وی با بیان اینکه فروش سیم کارت رند توسط خود اپراتورها صورت می گیرد و حتی برخی از این حراج ها آنلاین است، گفت: کاربران به هیچ عنوان فریب این افراد را نخورند و برای خرید سیم کارت رند یا شماره خاص فقط باید منتظر اعلام اپراتورهای مخابراتی باشند تا در این حراج ها شرکت  و شماره مورد نظر خود را به قیمت واقعی خریداری کنند.
سرهنگ نیک نفس ادامه داد: پلیس فتا اخیراً گزارش های متعددی در زمینه تماس های تلفنی تبلیغاتی و بازاریابی مرتبط با این موضوع داشته که نشان دهنده افزایش فعالیت کلاهبرداران در حوزه فروش سیم کارت است.
این مقام مسئول کوچک بودن و خرد بودن این نوع کلاهبرداری را مانع مراجعه هموطنان دانست که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و گفت: این موضوع موجب شده هموطنان تمایلی به مراجعه به مبادی قانونی و پیگیری موضوع نداشته باشند و در بسیاری از موارد پلیس و سیستم قضائی نیز از وقوع چنین جرائمی که در سطح وسیع ولی به صورت خرد انجام می شود اطلاع نمی یابند. 
وی گفت: لازم است حداقل افرادی که در معرض چنین فریب هایی قرارمی گیرند پلیس فتا را از طریق درج گزارش در سایت پلیس فتا مطلع کنند تا از استمرار جرم و کلاهبرداری از سایر هموطنان جلوگیری به عمل آید.
این مقام انتظامی یکی از بهترین روش های جلوگیری از این نوع سوءاستفاده ها را افزایش آگاهی عمومی و عدم توجه و پاسخگویی به این تماس های فریبکارانه دانست که مجرمین احتمالی را ناامید و از ارتکاب عمل کلاهبردارانه منصرف خواهد کرد.
وی افزود: زمانی که کلاهبرداران با جامعه ای هوشمند و افرادی آگاه و مطلع مواجه شوند قطعاً موفقیت چندانی در رسیدن به اهداف سوء خود کسب نخواهند کرد و شگرد مجرمانه کارآئی خود را از دست خواهد داد.  
سرهنگ نیک نفس همچنین از رسانه های عمومی، اپراتورهای تلفن همراه و سازمان های مرتبط و مسئول خواست تا با انجام وظایف قانونی و مسئولیت های اجتماعی خود، مردم و پلیس را در کاهش اینگونه فعالیت های مجرمانه و تنگ کردن فضای مجرمین یاری دهند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری، بخش ارتباطات مردمی، گزارش کنند.

  • ۹۵/۰۷/۱۳

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">