ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند کلامی دوستانه با هکرها

| شنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چندی پیش در مطلبی با عنوان «با هک‌ها هم کنار بیایید» به مساله بلاتکلیفی قوانین، مسوولیت‌ها و لزوم پذیرش ریسک از سوی کاربران در استفاده از سامانه‌ها و پلتفورم‌های داخلی پرداخته شد.


هفته قبل باز هم به سبکی مشابه، یک پلتفورم داخلی هک شد و از آنجا که به جز چند خبر، توییت و حرف‌های تکراری، اثری از اقدامات عملی نبود، این بار بد نیست روی سخن را به سمت هکرها برده و چند کلامی دوستانه با آنها حرف زد تا شاید موثر واقع شود.
1-    عمده هک‌ خدمات و پلتفورم‌های داخلی نشان می‌دهد این اقدامات به شکل تکراری از سوی گروه‌های هکری مشخصی در حال وقوع است.
2-    به همین دلیل پرسش نخست از هکرها که ظاهرا راه دسترسی و نفوذشان سهل شده، این است که داده‌های مردم همچون مسیر رفت و آمد، دوستان، خورد و خوراک، خریدها، کدملی، شماره موبایل و ... که از قبل موجود است و مردم عادی هم هر هفته اسم و کد ملی و محل زندگی خود را تغییر نمی‌دهند که نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات باشد. پس چرا فاصله هک‌های تکراری کم است؟!
3-    پرسش و نگرانی دیگر این است که با توجه به هک پلفتورم‌هایی که انتظار امنیت بیشتری از آنها می‌رود، اگر اطلاعات پلتفورم‌های اجاره روزانه و ساعتی و پلفتورم‌های دارویی و درمانی هک شده و لو برود، دیگر مساله فراتر از خوردن شیرپسته یک فرد در نیمه شب از فلان مغازه است و می‌تواند به زندگی برخی لطمات جدی بزند.
4-    با حراج داده‌های خصوصی مردم، نگرانی دیگر آن است که کلاهبرداری‌های ایمیلی و تلفنی نیز با اتکا به این اطلاعات تسهیل شود و باز هم این مردم هستند که خسارت می‌بینند.
5-    به همین دلایل است که برای برخی هم این پرسش پیش آمده که مگر این هکرها دولتی هستند! که تمرکز و فشار خود را روی مردم گذاشته‌اند و برای مثال برخی می‌پرسند چرا این هکرها جرایم رانندگی ما را صفر نمی‌کنند؟!
6-    و در نهایت اینکه حتما هکرهای محترم مستحضر هستند که هیچ جریمه و عقوبتی متوجه پلتفورم‌های هک شده نیست و این خسارات مستقیما به مردم وارد می‌شود. لذا از شما تقاضا می‌شود در این اقدام تجدید نظر کرده و بیخیالِ کاربران بی‌دفاعی شوید که خود به طور معمول با انواع فشارهای روانی و مالی ناشی از تورم،  بیکاری، رکود و ... مواجه هستند و ضربه به آنها هم نشان از توانمندی ندارد و هم به دور از انصاف است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">