ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چکیده گزارش جمع‌بندی دستاوردهای اجلاس WSIS+10

| چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ق.ظ | ۰ نظر

امروز نشست عالی بررسی خروجی‌ها و دستاوردهای اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS) در ده سال گذشته که سال 2003 در ژنو و سال 2005 در تونس آغاز شده بود؛ با حضور وزرا، مدیران جامعه اطلاعاتی، سیاستگذاران، دانشگاهیان و نهادهای بین‌المللی آغاز به کار کرد.

به گزارش آی‌تی آنالیز حمدون توره رییس اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در ابتدای مراسم افتتاحیه گفت: در سال 2003 سران در اجلاس جهانی سال 2003 بر دستیابی به اهداف توسعه جهانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به توافقاتی رسیدند.

وی گفت: امروز تقریبا هر فردی در هر نقطه از دنیا به یک شبکه موبایل دسترس دارد و تقریبا 3 میلیارد نفر از مردم دنیا آنلاین هستند. از این رو امروز ما باید اطمینان حاصل کنیم که دسترسی به پهن باند برای هر کس نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: ما امروز اینجا هستیم تا راه آینده را هموار کرده و یک نقشه راه پیشرفت برای عصر بعد از سال 2015 فراهم کنیم. از این رو باید توجه خود را به ده هدف WSIS که در آن به اتصال روستاها، مدارس، کتابخانه‌ها ، پشتیبانی از چندزبانی و محتوا در اینترنت و همچنین فراهم‌سازی زمینه دسترسی سایر مردم دنیا به ICT نیز تاکید شده، متمرکز کنیم.

بر اساس این گزارش یکی از مهمترین اهداف اجلاس WSIS+10 تلاش برای بررسی نهایی اهداف این اجلاس و بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت کشورها است. اما گزارش جمع‌بندی نهایی حکایت از نتایج پیچیده در دسترسی کشورها به اهداف WSIS دارد.

به گفته قایم مقام اتحادیه جهانی مخابرات این گزارش نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌های گسترده در یک دهه گذشته، موضوع شکاف دیجیتال همچنان به عنوان یک مانع و نگرانی اصلی باقی مانده است. از این رو ما به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ ICT برای کمک به کشورها برای رفع مشکلات آنها هستیم.

گزارش نهایی جمع‌بندی دستاوردهای WSIS نشان می‌دهد که تحولات مهمی در ده سال گذشته در خصوص توسعه شبکه‌های تلفن‌همراه رخ داده و تقریبا بسیاری از روستاهای دنیا تا سال 2015 به شبکه موبایل نسل 2 دسترسی خواهند داشت. اگرچه موضوع ارتباط و دسترسی به اینترنت پرسرعت همچنان به عنوان یک چالش باقی مانده است، چراکه ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در کشورهای پیشرفته تقریبا 4 برابر بیشتر از کشورهای کمتر توسعه یافته است. بر اساس این گزارش در حالیکه برخی کشورها موفق شده‌اند مدارس خود را به شکل کامل به اینترنت متصل کنند،‌ در کشورهای فقیر این میزان کمتر از 10 درصد برآورد شده است. از سوی دیگر کمتر از ده درصد از معلم‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته آموزش لازم برای استفاده موثر از ابزار ICT در کلاس‌های درس را دیده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده در شرایطی که اتصال مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به اینترنت نزدیک به صد درصد محقق شده است اما همچنان بسیاری از کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی که نقش بسیار مهمی در تامین محتوای آنلاین مرتبط با فرهنگ دیجیتال را دارند همچنان به اینترنت متصل نیستند.

در این گزارش همچنین تاکیده شده میزان شکاف در دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشورهای پیشرفته و کشورهای کمتر توسعه یافته در حوزه شرکت‌های کوچک و بزرگ در حال افزایش است. در عین حال تلفن همراه در حال حاضر به عنوان مهمترین ابزار دسترسی به ICT میان شرکت‌های بزرگ و کوچک محسوب می‌شود.

موضوع افزایش تعداد سایت‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته بود. در این گزارش آمده است، تعداد سایت‌های اینترنتی از سال 2003 تا 2013 در کشورهای اروپایی،‌آمریکایی و بخش‌هایی از آسیا رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اشت. بر این اساس حالا بالغ بر 300 زبان مختلف در ویکی‌پدیا و بیش از 100 شبکه اجتماعی بزرگ دنیا فعال و در دسترس بوده و تحقیقات نشان داده میزان کاربرانی که تنها از طریق زبان انگلیسی به محتوای اینترنت دسترسی داشته‌اند به شکل محسوسی در سراسر جهان کاهش یافته است.

از سوی دیگر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه سلامت نیز رو به افزایش است. تحقیقات WHO نشان می‌دهد میزان کشورهایی که در حال به کارگیری استراتژی‌های مبتنی بر سلامت الکترونیکی هستند، رشدقابل توجهی دارد.

بر اساس این گزارش در سال 2014 صد و نود و سه کشور عضو سازمان ملل حضور آنلاین داشته و میزان استفاده از اطلاعات آنلاین در پورتال‌های دولتی رشد زیادی به نسبت یک دهه قبل داشته است. بر این اساس در سال 2012 نزدیک به 70 درصد از کشورها پورتال رسمی دولتی ایجاد کرده‌اند که این میزان در سال 2003 در حدود 26 درصد بوده است. به این ترتیب در سال 2104 تقریبا تمام کشورهای اروپایی، بسیاری از کشورهای آمریکایی و آسیایی اطلاعات آنلاین در خصوص آموزش، سلامت،‌اقتصاد و سایر مسایل مرتبط با اطلاعات کشور خود را منتشر کرده‌اند در حالیکه این اطلاعات در خصوص کشورهای آفریقایی همچنان کمتر از سایر نقاط جهان است.

در پایان این گزارش آمده است بر اساس داده‌های موجود هم اکنون 50 درصد خانه‌های کشورهای در حال توسعه به رادیو و 72 درصد به تلویزیون دسترسی دارند. این درحالیست که بیشتر کشورهای پیشرفته دسترسی به تلویزیون‌های دیجیتال را کامل کرده و یا در مراحل پایانی هستند در حالیکه کشورهای در حال توسعه به تازگی اقدامات لازم در این خصوص را آغاز کرده و برخی نیز اقدام عملی را پذیرفته‌اند.

  • ۹۳/۰۳/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">