ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاسبی گوگل با کلیک‌های ایرانی

| دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - بر اساس گزارشی که چندی پیش منتشر شد، مشخص شده که گوگل در کشورهایی همچون ایران، کره‌شمالی و سوریه که تحت تحریم‌های آمریکا هستند اقدام به نمایش تبلیغات پولی آن هم برای شرکت‌های آمریکایی کرده است، موضوعی که حالا صدای مدیران بازاریابی شرکت‌های آمریکایی را درآورده که گوگل به این ترتیب پول تبلیغات این شرکت‌ها را هدر می‌دهد.


«کریستین ونزل» به عنوان کسی که سال‌ها مدیر تحقیقات یک شرکت بازاریابی وب مستقر در پنسیلوانیا بوده، زمان زیادی را صرف مطالعه در مورد افرادی که از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند، کرده است. او همواره سعی داشته تا نحوه برخورد مردم را در خصوص تبلیغات بررسی کند تا ببیند که مثلا مردم پنسیلوانیا و مردم کالیفرنیا به چه میزان روی یک تبلیغات خاص کلیک می‌کنند. 
وی سپس بر اساس میزان اثربخشی یک تبلیغ برای منطقه‌ای خاص، مدل طراحی تبلیغ را اعلام می‌کند. 
اما ونزل اخیرا و در زمان بررسی گوگل‌ادز متوجه مورد عجیبی شد. در حالی که می‌بایست کمپین طراحی شده برای یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی صرفا برای کشورهای ایالات متحده، استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی و انگلستان در گوگل به نمایش درآید اما این تبلیغ برای مردم کشورهایی که از سوی آمریکا تحریم هستند یعنی ایران، سوریه، سودان، کره شمالی و کوبا نیز نشان داده شده بود.
او می‌گوید: تمام این کشورها مشمول تحریم‌های آمریکا یا تحریم‌های بین‌المللی شده‌اند و مشتری این محصولات نیستند، با این وجود اما هر زمان که روی تبلیغات کلیک می‌کردند گوگل شرکت نرم‌افزاری صاحب آگهی را شارژ کرده و از آن پول می‌گرفت.
به گفته او، اگرچه در این مورد خاص مبلغ شارژ شده برای نمایش تبلیغ در ایران صرفا 100 دلار بوده اما چون ایرانیان به هیچ وجه نمی‌توانند خدمات موجود در تبلیغ را خریداری کنند در واقع مثل این بود که این  100دلار دور ریخته شده است.
اما وقتی ونزل سعی کرد این کشورها (ایران،کوبا و...) را از لیست نمایش تبلیغ گوگل خارج کند، فهمید که نمی‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد و گوگل مانع این کار می‌شود. 
با این حال گوگل هنوز و برای کسب درآمد راحت‌تر و سریع‌تر این تبلیغات را برای کشورهایی نظیر ایران که حتی بازار هدف محصولات آمریکایی نبوده و امکان خرید آنها را ندارند، نمایش می‌دهد.
ونزل معتقد است این شیوه کاری گوگل به این علت اتخاذ شده که درآمدهای گوگل را افزایش دهد. بررسی‌های بیشتر مشخص کرده سال‌ها است که گوگل یک چنین روندی دارد و برخی از تبلیغات را برای شش کشور تحت تحریم نمایش داده و از تبلیغ‌کنندگان پول دریافت می‌کند. در واقع تبلیغات مشتریان گوگل در برخی موارد در جاهایی به نمایش در می‌آید که فایده‌ای برای شرکت‌ها ندارد.
سخنگوی گوگل البته این ادعا را رد می‌کند و به شکل کلی صرفا توضیح می‌دهد که در شش کشور تحت تحریم خدماتی ارایه نمی‌دهد.
می‌توان در جمع‌بندی گفت در واقع در حالی که نمی‌توان تبلیغات گوگلی برای شش کشور مورد تحریم از جمله ایران سفارش داد اما اگر هدف تبلیغ خود را بریتانیا قرار دهید ممکن است افرادی در ایران نیز این تبلیغ را ببینند و گوگل بابت آن از شما پول بگیرد!
البته برخی نیز معتقدند که علت نمایش تبلیغات غیرمرتب برای ایران الگوریتم‌های گوگل است به این معنی که وقتی شما تصمیم می‌گیرید تبلیغی را برای افرادی در ایالات متحده بفرستید، گوگل این تبلیغ را برای همه کسانی که محل زندگی خود را در حسابشان این کشور معرفی کرده‌اند می‌فرستد حتی اگر مستقر در ایران باشند. فیس‌بوک در این خصوص اما بهتر از گوگل عمل می‌کند و تبلیغات را صرفا برای کسانی که اخیرا در کشور هدف بوده‌اند، نمایش می‌دهد. 
صاحب‌نظران عدم حذف تیک نمایش برای شش کشور تحت تحریم توسط گوگل را حربه این شرکت برای کسب درآمد بیشتر می‌دانند. تا کنون گوگل حاضر نشده توضیح دهد که چرا اجازه نمی‌دهد تیک عدم نمایش تبلیغ در این کشورها را انتخاب کرد و برخی این اقدام گوگل را نوعی کلاهبرداری ارزیابی می‌کنند.
به هر حال فعلا که به نظر می‌رسد گوگل به این ترتیب در حال استفاده از کاربران ایرانی است. اما اگر کنجکاوید که چرا این مساله برای گوگل مهم است، بد نیست بدانید درآمد اصلی گوگل اصولا از تبلیغات است و کافی است بدانید که سال گذشته گوگل 116 میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کرده است! (عصرارتباط)

  • ۹۹/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">