ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کامپیوتر ملى با قطعات خارجى‌

| جمعه, ۱۱ شهریور ۱۳۸۴، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

ندا لهردى* - تاریخ تکرار مى‌شود. این مهم‌ترین ویژگى گذر زمان است. اتفاقى که هیچ مرز و محدودیتى براى افراد، قوم‌ها و حتى اسباب و لوازم ندارد. ملى کردن و ملى شدن هم موضوعى است که سال‌ها است در کشور ما مورد توجه قرار داشته. ملى شدن صنعت نفت، خودروى ملى و حالا این جریان قرار است براى کامپیوتر هم تکرار شود. پروژه کلونایزر که به کامپیوتر ملى معروف شده براى اولین بار در دنیا از اوایل مهر ماه به بازار مى‌آید. طرح این پروژه ابتدا توسط دکتر کاشانى یکى از کارشناسان ایرانى فعال در شرکت اسپانیایى ایرلندى، آیریش کو در ایرلند بررسى شده و بعد از طراحى در سال 2000 این پروژه با پیشنهاد دکتر کاشانى و حمایت سازمان گسترش و نوسازى صنایع به وسیله شرکت گسترش انفورماتیک در مرحله اجرا قرار گرفته است.
پروژه‌اى ملى با حمایت دولت‌

پروژه کلونایزر یا همان کامپیوتر ملى در حقیقت تنها با حمایت بخش دولتى توانسته از طریق شرکت گسترش انفورماتیک به مرحله اجرا برسد. این تمام چیزى است که مورد تایید کارشناسان و دست‌اندرکاران طرح قرار گرفته است.

ب موضوع اعتبارات داده شده از طرف دولت و میزان آنها اما با استقبال خوبى از طرف مسوولان طرح مواجه نشد، شاید به این دلیل که موضوع چندان با اهمیت و جالب توجهى نبوده و نیست.
به هر حال این پروژه با هر مبلغ اعتبارى باید اجرا مى‌شده که شده است. هیچ کس رقم دقیق را نمى‌داند(!) با این حال بر اساس شنیده‌ها این طرح از کمک 5 میلیارد تومانى دولت به صورت بلاعوض و 5/1میلیارد تومان به شکل وام با بهره کم، استفاده کرده است. براى چنین ادعایى مسلما صرف چنین هزینه‌اى هم عجیب و دور از ذهن به نظر نمى‌رسد، البته در صورتى که تمام ادعاها درباره این پروژه قابل اثبات و درست باشد.
سعیدى رییس سازمان نظام صنفى رایانه‌اى در این مورد مى‌گوید:
تبعات یک ادعا
در واقع مساله همان تبعات یک ادعا است که باید قابل توجیه باشند. اولین نتیجه ادعاى ملى بودن کامپیوتر، تصور درباره تولید داخلى آن است، اما چنین تصورى در بازار امروز کامپیوتر کاملا بعید و عجیب است.
حالا دیگر بزرگ‌ترین شرکت‌هاى کامپیوترى دنیا هم نمى‌توانند با وجود روند خط تولید، مونتاژ و توزیع قطعات چنین ادعایى داشته باشند.
گودرزى معاون بازرگانى شرکت گسترش انفورماتیک در این رابطه مى‌گوید:
او درباره هزینه این قطعات مى‌گوید:
موضوع بعدى، صادرات این دستگاه به کشورهاى دیگر است. هفته گذشته سمیع‌زاده مدیرعامل شرکت گسترش انفورماتیک اعلام کرد:
این در حالى است که با توجه به بازار خوب شرکت‌هاى معتبر آمریکایى، وجود نمایندگى‌‌هاى توزیع و خط تولید این شرکت‌ها در این کشور مساله صادرات کلونایزرها به مالزى سوال‌برانگیز است.
گودرزى در این باره مى‌گوید:
در مقابل میرابراهیمى دبیر جشنواره نرم‌افزارهاى چندرسانه‌اى و مدیرعامل سابق شرکت گسترش انفورماتیک معتقد است که:
با توجه به رشد و نفوذ سریع فناورى اطلاعات و تکنولوژى، زمان هم عامل مهمى است که نمى‌توان به راحتى از آن گذشت. از زمان شروع مراحل اجرا و تولید کامپیوترهاى ملى مدت زیادى گذشته است، مدتى که با گذشت زمان مى‌تواند موفقیت آینده هر پروژه‌اى را به خطر بیندازد.
میر ابراهیمى در این مورد مى‌گوید: در حالى که گودرزى معتقد است: قیمتى عجیب و البته توجیه پذیر!
طبق گفته سمیع زاده این کامپیوترها با قیمتى در حدود یک میلیون و 200هزار تومان تا یک میلیون و 400هزار تومان به فروش مى‌رسند. مبلغى خیلى بیشتر از آنچه براى بهاى یک کامپیوتر آن هم از نوع ملى و دولتى‌اش انتظار مى‌رود. نظر یک کارشناس در این مورد این است که: اما گودرزى معتقد است این کامپیوترها به لحاظ قابلیت‌ها و امکانات خاص خود قیمت‌هاى منطقى دارند. او در این رابطه مى‌گوید:

میرابراهیمى نهایتا مى‌گوید:

حالا مى‌توانیم اول به عنوان یک کاربر و بعد به عنوان یک ایرانى انتخاب کنیم. اگر از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهاى شخصى‌تان خسته شده‌اید بهتر است تا زمان ورود کلونایزرها به بازار و ارزان‌تر شدن آنها در رویاهایتان معلق بمانید. رویایى براى یک کامپیوتر ملى که دوست نداریم سرانجامى مانند پیکان خودروى ملى‌مان داشته باشد.

*دنیای اقتصاد

  • ۸۴/۰۶/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">