ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاهش عملی قیمت پهنای باند را تضمین می کنیم

| چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۹، ۰۵:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات گفت: شرکت‌های زیادی علاقه‌مند به تامین پهنای باند کشور هستند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز مصمم به افزایش مسیرهای ارتباطی با استفاده از توان بخش خصوصی است.

صمد مومن بالله در گفت‌وگو با فارس در خصوص اهم برنامه‌های شرکت زیرساخت در سال جاری اظهار داشت: توجه بسیاری به افزایش درگاه‌های مبادی ورودی در سال جاری خواهیم داشت و پیشنهادهایی نیز برای وزیر ارسال خواهد شد و همچنین پیگیری پروژه‌های Core، Super Core، انتقال و پیگیری مرکز داده از اولویت‌های زیر ساخت در سال جدید است.

وی ادامه داد: شرکت ارتباطات زیرساخت چند پروژه بزرگ و 10 پروژه منطقه‌ای و کوچک‌تر دارد که اولویت اصلی روی Core و Super Core است و با انجام این پروژه که جز پروژه‌های موفق کشور است، وضعیت پهنای باند کشور حدود 3 برابر خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: تعهدات شرکت‌هایی که قرار است این پروژه‌ها را پیاده‌سازی کنند تا پایان خردادماه است اما با احتساب زمان عقب‌ افتاده امیدواریم تا پایان نیمه اول سال جاری انجام شود.

مومن بالله توضیح داد: تجهیزات بخش اعظمی از این پروژه نصب شده و قرار بود قبل از سال نو تست شبکه انجام شود که به دلایلی انجام نشد و هفته آینده جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا پروژه انتقال و پروژه‌های Core و Super Core با هم همزمان شود و اگر پروژه انتقال با اختلافی 3-2 ماهه از پروژه Core و Super Core به پایان رسد نیز کار خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: معمولا پروژه ها یک سال پس از اعلام برنده مناقصه آغاز می‌شود که این پروژه بلافاصله شروع شده و تجهیزات آن نیز نصب شده اما قبل از انجام تست زیربار نمی‌رود.

وی همچنین در تشریح مراحل پیشرفت پروژه مرکز داده گفت: این پروژه که یک پروژه که یک ساله است در مرحله تعیین مکان قرار دارد که پس از تعیین مکان، تجهیز کردن شاخصه‌هایی مانند مسائل برودتی و نیروی برق اضطراری انجام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در خصوص مبحث فناوری اطلاعات وزیر به آن تاکید کرده‌اند بخش اعظمی از زیر ساخت‌های مورد نیاز آماده است اما دستگاه‌ها باید در موضوعاتی ورود قطعی آنها معین شود و همچنین در خصوص تاکید وزیر ارتباطات برای عملیاتی کردن اینترنت ملی تا پایان سال جاری، باید بخش‌هایی که به زیر ساخت مرتبط است را تسریع کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: پروژه CORE و SUPER CORE که مدت زیادی قبل از اجرا بی‌نتیجه مانده بود و اوایل اردیبهشت 88 برنده آن اعلام شده بود، حداکثر در نیمه اول سال زیر بار برود و همچنین پروژه‌ی انتقال نیز همزمان با این پروژه شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت بهره برداری از پروژه IP MPLS تمامی ارتباطاتی که از مبادی ورودی به تهران منتقل و از تهران به نقاط دیگر ارسال می‌شود براساس IPBASE (پروتکل های ایتنرنتی) خواهد شد.
* تضمین عملی استفاده کاربران از کاهش قیمت پهنای باند

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، با بیان اینکه با این اقدام درصدد کاهش هزینه‌ها و باز تعرفه‌های ارتباطی در کشور هستیم، افزود: در حال حاضر مشتری‌های بزرگ‌ زیر ساخت، اپراتور‌ها هستند که STM1، لینک و P2P از زیر ساخت خریداری می‌کنند و با باز تعریف تعرفه‌های ارتباطاتی کشوری برای اپراتورها می‌توانیم شرایطی را مهیا کنیم که مبالغ کاهش پیدا کرده به کاربران نیز منتقل شود.

مومن بالله با اشاره به تخفیف 20 درصدی زیر ساخت برای PAP ها و دانشگاه‌ها، گفت: تخفیفی که در گذشته زیر ساخت در فروش پهنای باند برای PAP‌ها و مراکز دانشگاهی در نظر گرفت به کاربران منتقل نشد و کار بران از این ارزان شدن سودی نبردند.

وی افزود: به این دلیل به دنبال مکانیزم هایی برای تضمین عملی کاهش قیمت پهنای باند کاربران هستیم تا در صورت مشاهده تخلف و کوتاهی از سوی نهادی در زمینه رساندن تخفیف به مردم از طریق سازمان تنظیم مقررات درخواست برخورد حقوقی داشته باشیم.
* زیرساخت مصمم به همکاری با بخش خصوصی در زمینه تامین پهنای باند

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت توضیح داد: بسیاری از مواقع شنیده می‌شود که اینترنت در ایران گران است، شاید اگر در حال حاضر بخواهیم پروژه فالکون را مجدد اجرا کنیم بتوانیم به قیمت کمتری خریداری کنیم، زیرا با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و بزرگ‌تر شدن فضای تبادل اطلاعات، رقابت در زمینه ارتباطات، پشت دروازه‌های ارتباطی کشور به گونه‌ای شده که برخی شرکت‌ها متقاضی فروش ارتباطات با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از سال‌های گذشته هستند و ما نیز به دنبال افزایش ارتباطات خود برای تامین نیاز اپراتورها هستیم.

وی در خصوص اینکه آیا در حال حاضر پیشنهاد قاطعی برای فروش پهنای باند با قیمت کمتر وجود دارد، گفت: در گذشته شرکت‌هایی مدعی تهیه پهنای باند به قیمتی کمتر از آنچه زیر ساخت خریداری می‌کرد بودند که به دلایلی در عمل ممکن نشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت تاکید کرد: در حال حاضر این امکان فراهم شده و شرکت‌هایی که برای خریداری پهنای باند با قیمت نازل اعلام آمادگی می‌کنند می‌گویند می‌توانند پهنای باند را با قیمت نازل تهیه کنند البته به شرطی که زیر ساخت بخواهد و در حال حاضر شرکت‌های متقاضی می‌توانند و شرکت‌ زیر ساخت نیز می‌خواهد.

مومن بالله تاکید کرد: اگر چنین کاری را شرکت زیر ساخت بخواهد انجام دهد نیاز به سرمایه گذاری دولتی دارد در حالی که سپردن این کار به بخش خصوصی، فعال شدن بخش خصوصی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: پهنای باند خریداری شده توسط شرکت‌های خصوصی از طریق مسیر‌های قانونی و چارچوب تعیین شده تحویل زیر ساخت داده می‌شود و زیر ساخت نیز در چارچوب اساسنامه پهنای باند را تحویل مشتری‌های خود می‌دهد.

مومن بالله افزود: در گذشته کسی راغب به تامین پهنای باند نبود به همین علت زیرساخت این کار را انجام می‌داد، اما در حال حاضر شرکت‌های زیادی راغب به تامین پهنای باند زیرساخت هستند و شرکت زیرساخت نیز درصدد افزایش ارتباطات و مسیرهای ارتباطی در تمامی مسیرهای خشکی و دریا است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: به علت اینکه تعداد شرکت‌ها زیاد است، شرکت زیرساخت نمی‌تواند اجازه تامین پهنای باند را مشخصا و بنابر انتخاب خود به تنها یک یا چند شرکت خاص بسپارد، بلکه باید به صورت مناقصه اعلام نیاز شود و شرکت‌های دارای بیشترین امتیاز فنی و کمترین قیمت این پروژه‌ها را به دست گیرند.

به گزارش فارس، برخی اظهارنظرها در خصوص خرید گران‌تر از عرف پهنای باند توسط زیرساخت صحبتی است که از مدت‌ها قبل مطرح می‌شود و برخی از شرکت‌های متقاضی که قیمت بالای اینترنت در ایران را ناشی از گرانی قیمت پهنای باند زیرساخت می‌دانند، مدعی و خواستار تامین پهنای باند خود به طور مستقم هستند.

بنابراین گزارش، چندی پیش "گسترش الکترونیک مبین " با همکاری چند شرکت خارجی قراردادی را برای راه‌اندازی رینگ فیبر نوری در دریای خزر منعقد کرد و به نظر می رسد این اقدام سرآغازی برای همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت با بخش خصوصی در تامین پهنای باند کشور باشد.

  • ۸۹/۰۱/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">