ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نشست خبری کنگره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد به زیست شهروندان با حضور مهندس نصرالله جهانگرد ـ ‌دبیر علمی کنگره و دکتر حبیبی - دبیر کنگره - در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار و توضیحاتی درباره برنامه‌های کنگره ارائه شد.

به گزارش (ایسنا)، نصرالله جهانگرد در این نشست اظهار کرد: در سطح ملی به رغم افت و خیزهایی که در بخش اجرایی در جهت حمایت از فن‌آوری اطلاعات است، جریان اصلی جامعه، چه در بدنه دولتی و خصوصی راه توسعه کاربرد IT در گردش اجرایی ادامه دارد و به‌تدریج کشور دارای جایگاه خوبی در این زمینه شده است.

وی افزود: در حال حاضر در هر امری که با فن‌آوری اطلاعات مرتبط باشد، می‌توانیم با مراجعه به اینترنت آخرین اخبار و اطلاعات را درباره آن به خط و زبان فارسی پیدا کنیم که فکر می‌کنم بخش اعظم آن را بخش غیردولتی در اینترنت قرار داده است.

جهانگرد با بیان این که همه حوزه‌های تخصصی NGO مرتبط با فن‌آوری اطلاعات، مانند انجمن کامپیوتر، انجمن انفورماتیک، انجمن جامعه اطلاعاتی و سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور و به طور کلی تمام فعالان بخش غیردولتی قلمرو ICT برای این کنگره اجماع کردند گفت: در بخش اجرایی نیز وزارت ICT، شهرداری، وزارت بازرگانی، بانک‌ها، وزارت دارایی، قوه قضاییه، شورای عالی اطلاع‌رسانی با این کنگره همکاری داشتند که امیدواریم بتوانیم کارهایی را که در بخش‌های مختلف در این حوزه عرضه شده، به نمایش بگذاریم.

او با تاکید بر اینکه بدون شک بدون IT نمی‌توان بسیاری از کارها را در عصر امروز اجرایی کرد، خاطر نشان کرد: اگر همه دستگاه‌های دولتی تشویق و اجبار شوند که خدمات خود را به فضای رایانه‌یی ببرند و اگر این‌ها به درستی ساماندهی شوند، می‌توانیم مسیر را کوتاه‌تر و خدمات را با کیفیت‌تر ارائه کنیم و قصد ما این است که رویکرد کنگره کاملا کاربردی باشد و محور آن هم بهبود زندگی مردم است و به همین دلیل عنوان «به‌زیست شهروندان» را برای آن انتخاب کردیم.

وی با بیان این‌که بنا داریم برای کنگره فعالیت‌ها را در 7 بخش دسته‌بندی کنیم گفت: خدمات الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال، حقوق فضای سایبر، نرم‌افزار، اخلاق در فضای سایبر، شبکه دسترسی و توانمندسازی مردم در جامعه اطلاعاتی از جمله این بخش‌ها است که در ذیل این هفت گروه 100 عنوان انتخاب کردیم.

او یادآور شد: تاکنون درباره این عناوین حدود 300 مقاله دریافت کردیم که از بین آن‌ها 48 مقاله مورد تایید و برای ارائه انتخاب شدند و از بخش‌های مختلف نیز برای ارائه گزارش دعوت شده که در این کنگره 52 سخنرانی حرفه‌یی از بخش‌های اجرایی کشور خواهیم داشت و در قالب این کنگره گزارش‌ جامعی از وضعیت فن‌آوری اطلاعات کشور به‌دست می‌آوریم.

جهانگرد در ادامه با اشاره به این که در این کنگره 10 کارگاه پیش‌بینی شده که در کارگاه‌ها عموما بهترین افرادی که در حوزه مربوطه کار اجرایی انجام دادند، حضور داشته باشند گفت: در کشورمان پروژه‌های بزرگی آغاز شده که اصطلاح کنسرسیوم را برای آن به کار می‌بریم ولی هنوز قواعد کار کنسرسیوم در کشور به دست نیامده و این در حالی است که در اتحادیه اروپا حدود هفت سال است که در این زمینه اقداماتی انجام شده که ما یکی از مدیران آن اتحادیه را دعوت کردیم تا به کشورمان آمده و در طی کارگاهی فرآیند کنسرسیومی را توضیح دهد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس چند بسته محتوای غنی تهیه شده و درمجموع حدود 10 سخنرانی در قلمرو حقوق سایبر ارائه می‌شود، تصریح کرد: تعریف قرارداد جرائم رایانه‌یی، نحوه دادرسی و بازرسی آن‌ها، بررسی‌های حقوقی در فضای سایبر در طی دو نشست مواردی ارائه می‌شود.

به گفته او هم‌چنین در بخش اقتصادی از تعدادی اقتصاددان که در حوزه اقتصاد و دیجیتال کار میدانی انجام دادند، دعوت شده که در این کارگاه نشستی داشته باشند و بسته‌ای با حمایت دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در بخش اخلاق سایبر در طی دو نشست در کنگره ارائه خواهد شد؛ هم‌چنین در بخش خدمات الکترونیکی به طور کامل کلیه فعالیت‌هایی که در کشور حول و حوش راه‌اندازی و مبادله خدمات الکترونیکی ارائه می‌شود، عرضه خواهد شد.

دبیر علمی کنگره گفت: مفاهیم، تعاریف و روندهای تحول جامعه اطلاعاتی در آینده، مفهوم شهر و شهروند و پدیده شهر مجازی در جامعه اطلاعاتی، شاخص‌ها و رویکردهای توانمندسازی شهروندان در جامعه اطلاعاتی با تاکید بر جوانان و زنان، فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه اطلاعاتی از منظر توانمندسازی شهروندان، نقد و بررسی تجربه ایران در زمینه توسعه جامعه اطلاعاتی از منظر توانمندسازی شهروندان ازجمله محورهای پیشنهادی مقالات در کارگروه توانمندسازی شهروندان در جامعه اطلاعاتی است.

جهانگرد ادامه داد: در بخش دسترسی نیز کلیه مسوولان شبکه دسترسی اعم از مسوولانی از مخابرات، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان نظام صنفی رایانه‌یی و دیگر جاهای مرتبط حضور داشته و گزارش مربوطه خود را ارئه خواهند داد و هم‌چنین مدیریت ثبت نام دامنه IR سخنرانی کرده و گزارش خود را ارائه می‌دهد؛ در حوزه سلامت الکترونیک نیز طی دو نشست مواردی عنوان خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این کنگره فضایی به نمایشگاه اختصاص می‌یابد که در آن 40 غرفه از بخش‌های نسبتا حیاتی‌تری که کار حرفه‌یی انجام دادند، حضور داشته و محصولات خود را ارائه می‌کنند.

جهانگرد تصریح کرد: در این کنگره تلاش کردیم که مجموعه فروشگاه الکترونیکی کشور را برای ارائه گزارش کار دعوت کنیم که با حمایت وزارت بازرگانی و دعوت از این فروشگاه‌ها که قرار است به اتحادیه تبدیل شوند و نماینده آن‌ها درباره این موضوع، چالش‌ها و مشکلات و موارد مرتبط سخنرانی خواهد داشت.

او یادآور شد: در حال حاضر در حوزه تجارت الکترونیک در کشور، امضای الکترونیکی آماده واگذاری است اما از طرف دیگر چون بازار تقاضای آن به درستی برنامه‌ریزی نشده بود تاکنون ارائه و واگذار نشده است که این بخش باید تصحیح شود و این یکی از موضوعات مهم و ضروری است که باید مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرد.

هم‌چنین در این مراسم دکتر حبیبی - دبیر کنگره - با ارائه گزارشی از فرآیند برگزاری کنگره تصریح کرد: ما در کشورمان در حوزه به لحاظ دانش و تئوری در وضعیت خوبی قرار داریم اما متاسفانه در حوزه کاربردی ضعیفیم و درواقع دستگاه‌ها کارهای خوبی را انجام دادند اما به لحاظ کاربردی ضعیف عمل کردند که قرار شده در این کنگره که بر کاربرد تاکید دارد، این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

او ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه دامنه‌، کارهای تئوری و آکادمیک خوبی انجام شده اما در رابطه با تعامل دو بخش تئوری و کاربردی چالشی وجود دارد که برای این کار نیاز به حرکت جدیدی است که کنگره در این زمینه اقدام می‌کند.

وی حلقه مفقوده بین تئوری و کاربرد را مهندسی فعالیت دانست و تصریح کرد: بعد از اتمام این کنگره، کار ما شروع می‌شود زیرا تجربه اجرایی پروژه‌های موفق و ناموفق را جمع‌بندی کرده و در اختیار دیگران قرار می‌دهیم تا کسانی که می‌خواهند در زمینه مربوطه کاری انجام دهند، از آن استفاده کنند.

حبیبی خاطر نشان کرد: در این کنگره قرار است وضعیت موجود را جمع‌بندی کرده و بعد از آن ببینیم قرار است چه مسیری را طی کرده و به کجا برسیم و پس از آن بررسی کنیم که به کدام اهدافمان رسیده و چه‌قدر با آن فاصله داریم.

گفتنی است نخستین کنگره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران با رویکرد به‌زیست شهروندان، 1 تا 3 خردادماه در سالن بوستان گفت‌وگو برگزار خواهد شد.

  • ۸۹/۰۲/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">