ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کنگره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران با رویکرد "به‌زیست شهروندان" با هدف توسعه زمینه‌های دانش بنیادی و مهارت‌های کاربردی صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور آغاز شد.

به گزارش (ایسنا)، دکتر جعفر حبیبی - رییس انجمن کامپیوتر ایران در مراسم افتتاحیه این کنگره که از امروز به مدت سه روز در مرکز همایش‌های شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو آغاز شد، اظهار کرد: برای نخستین بار تمام NGOها دور هم جمع شده و در این کنگره شرکت کردند و می‌خواهند کار اجرایی در این زمینه انجام دهند و درواقع می‌توان گفت حوزه دانش و اجرا حلقه مفقوده خود را پیدا کرد.

دبیر کنگره ICT با رویکرد به‌زیست شهروندان افزود: ما احساس کردیم اگر در تهران پروژه به‌زیست را اجرا کنیم در سایر جاها نیز این کار امکان‌پذیر خواهد شد.

وی با بیان این که از حوزه دانش باید به‌صورت اجرایی استفاده شود گفت: ‌باید تجارب و دانش پژوهشگران را جمع کرده و از آن‌ها استفاده کنیم و امیدواریم با دور هم جمع شدن NGOها بتوانیم یک اتحادیه ایجاد کنیم.

در ادامه مهندس نصرالله جهانگرد با اشاره به موضوع توسعه‌ی شهروند مجازی اظهار کرد: ‌توسعه خدمات الکترونیکی شهروند مجازی، توانمندسازی شهروندان در جامعه اطلاعاتی، اقتصاد شبکه‌ای و به‌زیست شهروندان، اخلاق فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق ICT، نرم‌افزارهای سامانه اطلاعاتی و توسعه شبکه و نقطه دسترسی الکترونیکی شهروندان از محورهای مورد بحث در این کنگره محسوب می‌شوند که موضوعات بسیار مهم و قابل اهمیتی است.

وی با بیان این که انجمن جامعه اطلاعاتی قرار است با دو رویکرد، نشست شهروند الکترونیکی را برگزار کند، گزارشی از روند برگزاری کنگره مقالات و سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها و نشست‌هایی که قرار است برگزار شود، ارائه داد و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در سال‌های آینده میزان فعالیت‌مان را در این زمینه‌ها اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را با سایر کشورها مقایسه کنیم.

به گفته نصرالله جهانگرد ما بسیار دیر وارد این عرصه شدیم اما از این موهبت برخورداریم که بتوانیم از تجربیات دیگر جاها استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین خوانساری از سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور در این مراسم گزارشی از فعالیت و عملکرد سازمان در حوزه‌های مرتبط ارائه و اظهار کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌یی در بسیاری از استان‌های کشور راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند و آنچه که بسیار مهم و قابل اهمیت است اینکه مردم نیاز شدیدی به فن‌آوری اطلاعات دارند.

وی درباره میزان عرضه خدمات الکترونیک گفت: اگر بخواهیم از صفر تا صد از لحاظ به‌زیست رتبه‌بندی کنیم، شاخص ما 2.5 است؛ یعنی مردم آمادگی لازم را برای یادگیری دارند ولی امکانات استفاده از این فن‌آوری را ندارند و دولت برای عرضه خدمات در وضعیت مناسب و مطلوبی نیست و ما باید این امکان به مراکز بخش خصوصی بدهیم تا فعالیت لازم را انجام دهند و در این عرصه بیش‌تر کار کنند.

او با تاکید بر این که دولت وظیفه حمایت و بالا بردن امکانات این صنعت را برای مردم دارد تصریح کرد: ‌این صنعت برای مردم تولید ثروت، ایجاد رفاه و آسایش را دارد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - در این مراسم درباره عملکرد 4 ساله توسعه فن‌آوری اطلاعات در دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی از سال‌های 85 تا 88 صحبت کرد.

وی درباره موضوعاتی از جمله توسعه‌ی خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌یی، دین و اخلاق، تولید محتوای الکترونیکی و بسترسازی برای آن، تدوین قوانین و مقررات مرتبط، دولت الکتروینک، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه صحبت و اظهار کرد: در این زمینه شورا فعالیت‌هایی را برعهده داشت و کارهایی انجام داد که می‌توان از جمله به طرح ملی تسما، پژوهش در زمینه تولید محتوای دیجیتال، بسترسازی فن‌آوری اطلاعات، حمایت از تولید محتوا، ارزیابی وبگاه‌های دولتی، تهیه بانک اطلاعات متخصصان ICT و انتشار کتاب می‌توان اشاره کرد.

او تصریح کرد: هم‌چنین مشغول ساماندهی طرحی هستیم که اسناد عمومی مردم را در اینترنت و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. در زمینه تدوین قوانین و مقررات، انتشار کتاب قوانین و مقررات فن‌آوری اطلاعات ایران از جمله موارد مهم قابل ذکر است.

وی با اشاره به موضوع تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی اظهار کرد: دادن وام به بخش‌ها و شرکت‌های خصوصی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در این زمینه کارهایی انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ آمادگی الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی ایران خوب است اما نحوه ارائه آن خیلی خوب نیست؛ به همین دلیل در رده‌بندی‌های جهانی در رتبه پایین قرار داریم اما بسیاری از تولیداتمان از سوی نهادهای دولتی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه برنامه‌های امروز نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد همچنین بنا بر اعلام قرار است که آخرین وضعیت سلامت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، امضای الکترونیکی، حقوق فن‌آوری اطلاعات، مالیات الکترونیکی و در نهایت برنامه کلی کشور درباره پیشرفت‌های الکترونیکی در کنگره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد به زیست شهروندان ارائه شود.
شاخص استفاده از فناوری اطلاعات در ایران از 10 واحد ،شش و هشت دهم است

تهران - نایب رییس نظام صنفی رایانه ای گفت: سواد دانش فناوری اطلاعات ملت ایران بسیار بالا است به گونه ای که شاخص آمادگی استفاده آنان از این فناوری از هر 10 واحد ، شش و هشت دهم است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، مهران خوانساری روز شنبه در مراسم افتتاحیه همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با رویکرد " به زیست شهروندان " در بوستان گفتگو افزود: کشور ما از نظر آمادگی استفاده از فناوری اطلاعات در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت‌: از این رو کشور ما در زمینه سواد و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل مقایسه با کشورهای مالزی ، ترکیه و هند است.

وی افزود: البته همانطور که نسبت استفاده از فناوری اطلاعات در کشور به ازای هر 10 واحد ، شش و هشت دهم است ، متاسفانه میزان عرضه آن به شهروندان از 10 ، عدد دو و نیم است.

خوانساری ادامه داد: بنابراین باید با برنامه ریزی اصولی و علمی این شکاف بین عرضه و تقاضا در کشور پر شود.

وی با تاکید بر توجه به بخش خصوصی دراین زمینه گفت: البته وظیفه دولت حمایت از صنعت ، بالا بردن و توسعه امکانات است اما اینکه چگونه می توان این معادله را به نوعی حل کرد تا سطح خدمات به مردم بالا رود نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد.

نایب رییس نظام صنفی رایانه ای با اشاره به اینکه صنعت برای مردم دو دستاورد به همراه دارد اظهارداشت: " ارزش افزوده ، ‌تولید ثروت " و " رفاه " دو دستاورد صنعت برای مردم است که رسیدن به این دو مهم نیاز به تلاش بیشتری دارد.

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با رویکرد " به زیست شهروندان " از امروز به مدت سه روز در بوستان گفتگو ادامه دارد.

  • ۸۹/۰۳/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">