ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گامی موثر برای تقسیم بازار اینترنت

| شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۱۱:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در شرایطی که اختلافات یازده شرکت خصوصی ارایه دهنده اینترنت پرسرعت و شرکت مخابرات ایران با وضعیتی غیر سازنده و از طریق پرسش و پاسخ در رسانه ها به جای نشستن دور یک میز ادامه داشت، خبرها حکایت از آن دارد که سرانجام مسوولان اجرایی توسعه اینترنت کشور زیر یک سقف به گفت و گو و رایزنی پرداختند.

این نشست مهم که بانی اصلی آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند، ویژگی های بسیار متفاوتی داشت. در جلسه مذکور این بار نه تنها متولیان شرکت مخابرات و نمایندگان شرکت های خصوصی حضور داشتند، بلکه نمایندگانی از وزارت ارتباطات، کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، سازمان تنظیم مقررات و برای نخستین بار بازیگر جدید عرصه رقابت های کشور بعد از خصوصی سازی یعنی رییس شورای رقابت نیز حاضر بود.

به این ترتیب نشست مذکور به شکلی جامع و کلان تر از نشست های قبلی برگزار شد که نوید دهنده رفع اساسی و زیربنایی مشکلات اجرایی توسعه اینترنت است.

اما در نشست مذکور که مخلص کلام تلاش برای تقسیم بازار و توسعه اینترنت کشور بوده، توافقات اولیه مهمی نیز به عمل آمد. ارایه سرویس سراسری از سوی شرکت های خصوصی و حل و فصل مشکلات باقی مانده میان شرکت مخابرات با این شرکت ها زیر نظر سازمان تنظیم مقررات، که از گره های اصلی اختلافات بر سر توسعه اینترنت پرسرعت در کشور بود، مهمترین توافقات جلسه مذکور بودند.

همچنین با توجه به جامع بودن حاضران در این جلسه که از سطح نمایندگان قانون گذار، ناظر، سیاست گذار و مجری را شامل می شده، به نظر می رسد گامی موثر و رو به جلو برای افزایش ضریب نفوذ و گسترش دسترسی مردم و کاربران به اینترنت پرسرعت فراهم شود.

از این رو انتظار می رود که پرونده کش و قوس بر سر سهم گیری از بازار اینترنت پرسرعت در کشور بسته شده و روند توسعه این بازار شتاب بیشتری بگیرد.

لازم به ذکر است کش مکش های توسعه اینترنت پرسرعت در کشور در حالی ادامه دارد که امروزه گذشته از آن که یکی از شاخص های ارزیابی توسعه یافتگی جوامع، به ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در کشورهای باز می گردد، بلکه اصولا متوسط جهانی سرعت دسترسی به اینترنت از وضعیت فعلی کشورمان به مراتب بالاتر بوده و رو به افزایش است.

این در حالی است که دسترسی به اینترنت به شیوه ابتدایی "دایال آپ" که تقریبا در دنیا منسوخ شده و جزو آمار کاربری اینترنت محسوب نمی شود، اما در کشور ما کاربران "دایال آپ" همچنان بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت بوده و در آمار شمارش می شوند.
منبع : روزنامه فناوران

  • ۸۹/۰۲/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">