ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گام‌های مسکو به سوی شهر هوشمند

| شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

رتبه بندی جدید سازمان ملل متحد در زمینه توسعه شهرهای هوشمند نشان می دهد که مسکو در جایگاه نخست بین 40 شهر جهان قرار دارد؛ اما مسوولان پایتخت روسیه در این مسیر چه راهبردهایی در پیش گرفته و چه برنامه هایی را به اجرا دراورده اند؟

به گزارش ایرنا، «آندری بلوزروف» مشاور استراتژی و نوآوری شهر مسکو که اخیرا با سفر به تهران در دومین همایش تهران هوشمند شرکت کرد، در یکی از پنل های جانبی این همایش، در خصوص روند توسعه مسکو به عنوان شهر هوشمند به برنامه ای اشاره کرد که سال 2010 در این شهر اجرا شد و گفت: هشت سال قبل یک برنامه سه مرحله ای را به نام «اینفورمیشن سی تی» برای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان، کم کردن ترافیک و مدیریت زمان و البته کاهش هزینه زندگی شهروندان اجرا کردیم. برای رسیدن به این هدف به دولتی کارآمد نیاز است و از نظر ما کارآمدی یعنی شفافیت که در نتیجه، سعی کردیم این بعد را قوت ببخشیم.
وی افزود: ما برای رسیدن به هدف مان 200 پروژه مختلف در زمینه سرویس پزشکی، آموزش، خانه داری، آی.سی.تی و مالی راه اندازی کردیم.

**دولت الکترونیک
بلوزروف در ادامه گفت: ما یک پرتال خدمات شهری داریم که 220 خدمت عمومی روی آن ارائه می شود و دیگر نیازی نیست شهروندان وقت خود را در اداره ها صرف کنند و به دنبال کاغذبازی باشند. شهروندان به راحتی می توانند از طریق سامانه و اپلیکیشن هایی که موجود است، مشکلات را مطرح کنند و از همین طریق منتظر دریافت نتیجه بمانند. با استفاده از همین رویه، سال گذشته 650میلیون درخواست برای رسیدگی داشتیم که به شکل مرحله ای به نتیجه رساندیم.
مشاور استراتژی و نوآوری شهر مسکو در ادامه درباره سیستم آموزشی دیجیتال برای دانش آموزان هم گفت: ما برای 1830 دانش آموز یک برنامه دیجیتالی بزرگ را پیش بینی کردیم و براساس آن در حال حاضر حتی یک مدرسه نداریم که تکالیف دانش آموزان آن روی کاغذ انجام شود. تمام مسائل مربوط به دانش آموزان و بچه ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و تمامی نامه ها و نمرات بچه ها از این طریق به دست والدین می رسد.

**پیگیری مالیات ها
وی همچنین از ایجاد پلتفرمی برای برنامه ریزی منابع شهری خبر داد که 46 دپارتمان و نهاد دولتی به آن وصل هستند و از این طریق گزارش کارها را به ثبت می رسانند. تمام شهروندان به این پلتفرم دسترسی دارند و می توانند روبل به روبل مالیاتی را که پرداخت می کنند، پی بگیرند و بدانند برای چه کاری صرف شده است. حتی می توانند در این خصوص پرس و جو کرده و مسئولان را به چالش بکشند.
«ما در حال حاضر روی سیستم های پلتفرم موبایل 11میلیون کاربر داریم. اطلاعات عمومی شهر و شهروندان در دسترس برنامه نویس ها قرار می گیرد و آن ها می توانند برای فعالان بازار اپلیکیشن های مربوط به خودشان را بسازند که این برای پیشرفت و توسعه شهر بسیار خوب است.»

**استفاده از خلاقیت شهروندان
بلوزروف همچنین به پروژه ای اشاره کرد که از پنج سال قبل در شهر مسکو اجرا می شود. «ما یک سیستم الکترونیکی رای دهی داریم که البته مقصود رای دادن سیاسی نیست و برای همکاری شهروندان در مدیریت شهری استفاده می شود. مثلا قرار است یک ایستگاه مترو افتتاح شود و آن را نامگذاری کنند. ما نام آن را برای رای گیری در سامانه قرار می دهیم و افراد مختلف نظر می دهند که در نهایت با همکاری شهروندان نام ایستگاه مترو انتخاب می شود.در واقع، به جای پرداخت هزینه ای هنگفت به شرکت های تبلیغاتی از ظرفیت شهروندان به طور رایگان استفاده می کنیم. هم اکنون حدود دو میلیون کاربر ثابت با کمک اپلیکیشنی که روی موبایل شان دارند، به مسائل مختلف رای می دهند.»

**هشت روز فرصت برای رفع تخلفات
پروژه دیگری که مسکو را بیش از پیش به سمت توسعه هدایت کرده، استفاده از فناوری با کاربردی متمایز است: «مثلا اگر در شهر چاله ای باشد، یا مسئولان خدمات شهری زباله ها را در ساعات مقرر جمع آوری نکرده باشند، شهروندان می توانند با گوشی تلفن همراه از این تخلف عکس بگیرند و برای ما ارسال کنند؛ همراه با این عکس، مختصات کامل به مرکز ما می رسد و شکایت را به فوریت روی سیستم ثبت می کنیم. یک فرصت هشت روزه برای این کار در نظر گرفته می شود و مسئولان آن بخش، باید ظرف همین مدت مشکل را حل کنند. تمام مراحل کار و رسیدگی به مشکل روی سامانه قرار می گیرد و اطلاع رسانی می شود..»
علاوه بر این، مسئولان شهر مسکو سعی کرده اند با استفاده از اینترنت اشیا شهر خود را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند: «اینترنت اشیا این امکان را در اختیارمان قرار داده است که با روش هوشمند میزان برف را اندازه بگیریم و تخمین بزنیم که چه میزان هزینه برای گرم کردن خانه ها نیاز است. یا این که برای گرمای کلینیک ها و مراکز درمانی شهر چه میزان هزینه می شود. این کار کمک می کند که از بودجه شهری، استفاده موثرتری داشته باشیم. در شهر مسکو 32نوع خودروی خدمات رسان فعال هستند که حسگرهای نصب شده روی این خودروها نشان می دهد چقدر سوخت مصرف می کنند، چه کاری انجام می دهند و چطور می توان میزان سوخت آن ها را کاهش داد.»

**بالاتر بردن استانداردها
چشم انداز بعدی فراروی مسوولان شهر مسکو این است که تا سال 2030 یک تحول دیجیتال در شهر داشته باشند و استانداردهای زندگی شهروندان را تا حد زیادی ارتقا دهند: «شعار پایداری سازمان ملل این است که بتوانیم حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد را به سمت هوشمندی کامل ببریم و در خصوص استراتژی های شهرمان از تکنولوژی های مدرن استفاده کنیم. ما یک مرکز اپراتوری در خصوص خدمات عمومی داریم که تمام کارمندان آن ربات هستند و 30 درصد از خدمات را آن ها ارائه می دهند. این ربات ها به قدری پیشرفته هستند که شهروندان زمان صحبت با آن ها اصلا متوجه این موضوع نمی شوند. خوبی استفاده از ربات ها این است که خسته نمی شوند، سر درد نمی گیرند، سلامت هستند و حتی دقیق تر عمل می کنند. برنامه ما این است که بتوانیم از این ربات های هوشمند در زمینه سلامت استفاده کنیم. ربات ها می توانند با توجه به امکاناتی که دارند خیلی دقیق تر از پزشکان علائم سرطان را تشخیص دهند. با این روش می توان سریع تر به بیماران کمک کرد.»
بلوزروف در خصوص یک برنامه دیگر فراروی مسوولان شهر مسکو گفت: همچنین سعی داریم از اطلاعات هویتی شهروندان که روی پرتابل های مختلف ثبت است، استفاده کنیم و به این شکل استناد به هویت کاغذی که در دست افراد است به درجه دوم اهمیت خواهد رسید. این مسئله با استفاده از هوش مصنوعی کار ساده و قابل اجرایی است که البته ما در حال حاضر هم از آن تا حدودی استفاده می کنیم.
به گزارش ایرنا، دومین دوره همایش بین المللی تهران هوشمند 19 و 20 آذرماه به همت فاوای شهرداری تهران در برج میلادر برگزار شد و شرکت کنندگان در پنل های جانبی آن به بررسی ابعاد مختلف هوشمند سازی شهرها پرداختند.

  • ۹۷/۰۹/۲۴

شهر هوشمند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">