ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گرانفروش بلیت هواپیما در برخی سایت‌ها

| سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آژانس های مسافرتی دارای مجوز بند «ب» حق تک فروشی بلیت هواپیما را نداشته و تنها می توانند در قالب تور اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با تصویب و اجرای قانون بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و ابلاغ آن در آذر ۹۳ از سوی علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، یکی از مشکلاتی که همواره برای مردم وجود داشته، افزایش چشمگیر بلیت هواپیما در ایام پیک سفرها بوده است.

اعتراضات مردم و مسئولان برخی دستگاه ها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان مجلس سبب شد تا از آذر سال گذشته شرکت های هواپیمایی توافقنامه ای میان خود امضا و دامنه کف و سقف نرخ بلیت را تعیین کنند.

این توافقنامه در تیرماه امسال بار دیگر به روز رسانی شد و در برخی مسیرها شاهد افزایش سقف قیمتی بودیم اما د رمسیر تهران مشهد به دلیل وجود تقاضای بسیار بالا، سقف نرخ پروازی از ۸۵۰ به ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت. به معنای دیگر، شرکت های هواپیمایی حتی در ایام پیک مسافرتی نیز حق ندارند بلیت مسیرهای مختلف پروازی از جمله تهران مشهد را بالاتر از نرخ مصوب در این توافقنامه (مثلاً برای مسیر تهران مشهد، ۷۵۰ هزار تومان) به فروش برسانند.

با این حال هستند آژانس ها یا سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما که این دامنه و سقف قیمت پروازی را رعایت نمی کنند.

مسئولان صنعت هوانوردی می گویند این متخلفان را به نهادهای مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشور در مراحل اولیه و سپس مراجع قضایی در مراحل بعدی معرفی می کنند.

 

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: برخی سایت ها قیمت بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مورد توافق ایرلاین ها می فروشند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص عدم رعایت رقم کف و سقف نرخ بلیت برخی پروازها از سوی سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما گفت: متأسفانه برخی سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما، تفاهم نامه شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیت هواپیما در دامنه قیمتی مصوب در انجمن شرکت های هواپیمایی را رعایت نمی کنند و بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسانند.

وی  افزود: به همه سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما تأکید می کنیم که باید این دامنه قیمتی را رعایت کنند و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و این تخلفات به مراجع قضایی ارسال خواهد شد تا برخورد لازم با آن صورت گیرد.

اسعدی سامانی ادامه داد: برخی سایت های فروش اینترنتی، بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مندرج در سایت خود شرکت های هواپیمایی می فروشند که اگر این مابه التفاوت بیشتر از نرخ مصوب در نرخ نامه انجمن شرکت های هواپیمایی باشد، قطعاً تخلف بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

سازمان هواپیمایی کشوری: آژانس های بند «ب» حق تک فروشی بلیت هواپیما را ندارند

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تخلفات برخی آژانس های مسافرتی و سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما اظهار داشت: نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر ادامه دارد و رسیدگی به تخلفات به این صورت است که در مرحله اول تذکر داده شده و در مراحل بعدی به لغو مجوز منجر می شود.

وی ادامه داد: درباره آژانس های خدمات مسافرتی که زیر نظر سازمان هواپیمایی نیستند و مجوز بند «ب» دارند، تخلفات را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع می دهیم؛ سایت های متخلف نیز به پلیس فتا یا دستگاه قضایی ارجاع داده می شوند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: آژانس های خدمات مسافرتی دارای بند «ب» حق فروش تک بلیت را ندارند و باید به صورت پکیج سفر (تورهای گردشگری) اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند. اما اگر تک فروشی بلیت هواپیما از سوی آژانس های دارای مجوز بند «ب» به صورت نمایندگی از آژانس های مسافرتی دارای بند «الف» باشد، تخلف نیست. ولی آژانس های دارای بند «ب» حق امضای قرارداد مستقیم با شرکت های هواپیمایی را ندارند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی اعلام کرده است که دفاتر خدمات مسافرتی و سایت ها حق فروش بلیت چارتری غیر قابل استرداد را ندارند و در صورت فروش بلیت چارتری، باید مانند سایر بلیت ها، امکان استرداد آنها وجود داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: برخی رسانه ها در زمان پیک مسافرت که شرکت های هواپیمایی کشوری اقدام به فروش بلیت با سقف نرخی مورد توافق ایرلاین ها می کنند، از چند برابر شدن قیمت بلیت هواپیما انتقاد می کنند؛ در حالی که این موضوع، چند برابر شدن نرخ بلیت پرواز نیست بلکه در دامنه قیمتی قرار دارد و سقف قیمتی همواره رعایت می شود.

وی تأکید کرد: اما اگر هر مرکز فروش بلیت هواپیما اعم از آژانس های مسافرتی یا سایت های فروش بلیت هواپیما اقدام به فروش بالاتر از نرخ توافقنامه کنند، از سوی شرکت های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده و سازمان بدون ملاحظه با آنها برخورد خواهد کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">