ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از آخرین اختلال ها در اینترنت کشور

| چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۲:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

به نظر می‌رسد زنجیره‌ای از قطعی‌های مکرر که در جامعه اینترنتی کشور "اپیدمی" شده، می‌رود تا طبیعی به نظر برسد.

از شب گذشته تاکنون، کاربران اینترنت با حداقل 3 نوبت قطعی در بخش‌هایی از شبکه تهران مواجه بودند.

به نظر می‌رسد مشکلات این بار از نوع فنی باشند، زیرا بنا به اظهارات پشتیبانی فنی شرکت زیرساخت، اختلالات به دستگاه سوئیچ در رینگ تهران باز می‌گردد.

طبق اظهار نظر کارشناسان، آدرس‌های اینترنتی مشترکینی که قطع می‌شوند، در شبکه اینترنت به طرز عجیبی محو می‌شوند.

بنا بر اظهارات این کارشناسان، این اختلال فنی به طوری است که وقتی traceroute می‌شوند، بسته‌های اطلاعاتی مسیریاب، از "هیچ" تا 3 عدد Hop بیشتر به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پویش مسیر به سمت تهران به ناگاه باز می‌ایستند. از سوی دیگر شاید BGP Routingهای شهر و یا تنظیمات آنها آسیب فنی دیده است.

بر اساس این گزارش، در هر صورت، باز هم امیدواریم مسؤولین هر چه سریع‌تر در خصوص قطعی‌ها توضیح داده و امکان تداوم بروز آنها را نیز اطلاع‌رسانی کنند.

گفتنی است در حال حاضر بخش خصوصی ارائه‌کننده خدمات اینترنت به کاربران نهایی است و در چنین زمان‌هایی آماج اعتراضات و شکایات کاربران محق خود قرار می‌گیرد.

براساس گزارش ایلنا، این قطعی‌ها به وقت گرین‌ویچ (4.5 ساعت پیش از ساعت تهران) عبارتند از:

1. از ساعت 18:52:11 دیشب تا 20:17:46

2. از ساعت 02:20:10 صبح تا 02:24:34

3. از ساعت 03:18:28 صبح تا 04:00:14

منحنی به نمایش درآمده در متن خبر نیز نمایی کلی از این وضعیت را نمایش می‌دهد.

شایان ذکر است که در هفته گذشته اختلال اینترنتی 72 ساعته در کشور به وجود آمد که بنا به گفته مهندس ظهوری‌فر، مدیرعامل شرکت زیر ساخت به دلیل بهینه‌سازی شبکه جاسک - فجیره بوده و به پایان نیز رسیده است ولی قطعی‌های دیشب این امر را تکذیب کرد.
روزنامه دنیای اقتصاد نیز در همین مورد گزارش داد،اختلالات اینترنت در سال جدید گویا تمامی ندارد، اما این اختلالات روز گذشته به اوج خود رسید به طوری‌که در این روز اینترنت بیش از 30 دقیقه با قطع و وصل‌های مدام همراه و بسیاری از کاربران را کلافه کرده بود.

برای آگاهی از دلیل این اختلالات به طور مداوم با مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت تماس برقرار کردیم، اما مانند همیشه هیچ‌کدام از این مسوولان قادر به پاسخگویی نبود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پیام کرباسی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید:

اختلالات روز گذشته از چه ساعتی شروع شد؟

از حوالی ساعت 8 صبح به وقت تهران، اختلالاتی شامل افزایش میزان تاخیر در ارسال و دریافت بسته‌های اینترنتی مشاهده می‌شد؛ به نحوی‌که از مقدار 285 میلی ثانیه به بیش از 1100 میلی ثانیه افزایش نشان می‌داد.

سپس از ساعت 09:18:35 اینترنت قطع شد و این قطعی تا ساعت 09:55:26 همراه با برخی وصلی‌های کمتر از دقیقه، تداوم یافت.

همچنین بر اساس گزارش‌های به دست آمده از ساعت 10:30 نیز مجددا ارتباط اینترنتی کشور با تداخل فراوان همراه بوده و بعد از این ساعت نسبتا شبکه اینترنت کشور به ثبات رسید.

یعنی در حال حاضر مشکل برطرف شده است؟

بله دقیقا ساعت 50/11 کاملا مشکل برطرف شد.

اصلا علت قطعی و اختلال‌های روز گذشته به چه دلیل بود؟

فعلا کسی جوابگو نیست و نتوانستیم جوابی را از شرکت زیرساخت بگیریم. در حال حاضر ایران از مسیرهای مختلفی فیبرنوری به اینترنت متصل است. طبق بررسی‌های انجام شده مسیر فلگ و مسیر سنگاپور به هیچ وجه مشکلی نداشته‌اند. بنابراین هرجایی که از این دو مسیر تامین می‌شده با هیچ مشکلی روبه‌رو نبوده است. اما دو تا درگاه دیگرکشور یعنی PCCW و ترک تله کام روز گذشته دچار اختلالات شدیدی شده بودند.

در خصوص این اختلالات حدسی هم نمی‌شود زد؟

اصلا نمی‌توان حدسی زد و تنها کسی که می‌تواند جوابگوی این قضیه باشد شرکت ارتباطات زیرساخت است. واقعا سوال اساسی ما این است که دلیل اختلالات چند روز گذشته و مخصوصا روز پیش چه بوده است. وزارتخانه‌هایی همچون آب، گاز، برق و... تامین‌کننده‌های انحصاری هستند و اگر مشکلی پیش آید فورا جواب می‌دهند در حال حاضر شرکت زیرساخت یک تامین‌کننده انحصاری پهنای باند در کشور است که به هیچ عنوان جواب این اختلالات را نمی‌دهد هم‌اکنون چه نهاد، مرجع و سازمانی باید جوابگویی این وضعیت باشد.

اگر کسی که باید جوابگویی این سوالات و اختلالات باشد رگولاتوری است پس در این وضعیت چرا کاری انجام نمی‌دهد؟ چرا کاری برای روشن شدن این وضعیت صورت نمی‌گیرد. در واقع این وضعیت فعالان این حوزه و کاربران را کلافه کرده است.

آیا احتمال اینکه این اختلال با این شدت باز هم ادامه پیدا کند وجود دارد؟

نمی‌توان قطعا پاسخ داد چون هنوز مشخص نیست که این اختلال و قطعی عمدی بوده است؛ یعنی براساس یکسری آزمایشات فنی صورت گرفته است یا نه اختلالی است که در درگاه PCCW رخ داده است. اما آنچه که کاملا مشخص است این است که پهنای باند از خارج از کشور به داخل ایران با هیچ مشکلی همراه نبوده به محض اینکه به داخل کشور وارد شده است دچار اختلال و قطعی شده است. در کل به نظر می‌رسد که مشکل به داخل کشور برمی‌گردد.

  • ۸۸/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">