ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از بازار مجازی برای معامله مسکن

| سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۸۹، ۱۱:۲۹ ق.ظ | ۱ نظر

لیلا درخشان - سامانه رهگیری معاملات مسکن‌– وابسته به وزارت بازرگانی- امکان تازه‌ای برای فعالان بازار مسکن فراهم کرده که به موجب آن متقاضیان خرید و فروش ملک می‌توانند از طریق محیط مجازی با بازدید اینترنتی سامانه، به جزئیات و مشخصات املاک پیشنهادی دسترسی پیدا کنند.مهم‌ترین ویژگی بازار مجازی مسکن که هم‌اکنون در تهران به صورت پایلوت آغاز به کار کرده و در سراسر کشور از نیمه دوم امسال شروع به‌کار می‌کند، رویت قیمت‌ پیشنهادی کلیه واحدهای در نوبت فروش در محله‌های مختلف شهر است که باعث می‌شود مالکان و بنگاه‌های مسکن برای جلب توجه متقاضیان خرید، سطح قیمت‌ها را به صورت رقابتی پایین بیاورند. همچنین در بازار مجازی معاملات مسکن که بزرگترین موتور جست‌وجوگر در این حوزه محسوب می‌شود، تصاویر ثابت و متحرک از واحدهای مسکونی آماده فروش برای رویت خریداران ذخیره می‌شود.محمود اعلایی مسوول سامانه جامع املاک و مستغلات معتقد است: بازار مجازی مسکن می‌تواند موجب رونق خرید و فروش بدون رشد حبابی قیمت شود.

زیرمجموعه دولت در حوزه کنترل بازار مسکن، امکان تازه‌ای در سامانه رهگیری معاملات املاک ایجاد کرده که به‌واسطه آن، متقاضیان خرید مسکن در سراسر کشور می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌های املاک، در فضای مجازی به کلیه پیشنهادهای فروش یا اجاره دسترسی پیدا کنند.

هدف از تشکیل بازار مجازی خرید مسکن که هم‌اکنون به‌صورت پایلوت در تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از ابتدای مهرماه امسال نیز در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود، «انضباط بخشیدن» به نحوه تعیین قیمت‌ از سوی مالکان است تا همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها، زمینه‌های احتمالی نوسان قیمت، اجازه ورود به بازار مسکن را پیدا نکند. از جمله ویژگی‌های این بازار مجازی که حضور در آن از طریق اینترنت ممکن است، رویت همزمان قیمت‌ فروش واحدهای مسکونی مشابه در یک منطقه است که به گفته مسوولان وزارت بازرگانی، باعث ایجاد فضای رقابتی در تعیین قیمت پیشنهادی بین فروشنده‌ها خواهد شد و بستر لازم را برای اعلام نرخ‌های واقعی فراهم می‌کند. مجری سامانه جامع بازار مسکن –وابسته به وزارت بازرگانی- که مسوولیت مستقیم «بازار مجازی» را برعهده دارد، در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مشاوران املاک دارای پروانه کسب موظفند همه فایل‌های در نوبت فروش و همچنین درخواست‌های خرید را در سامانه بازار مجازی ثبت کنند. ورود به سایت سامانه برای عموم مردم رایگان است و حتی افراد بدون مراجعه به بنگاه‌ها نیز می‌توانند مشخصات املاک خود را در این سامانه ثبت کنند.

محمود اعلایی تصریح کرد: بازار مجازی خرید مسکن علاوه بر اینکه به رونق معاملات کمک می‌کند، به‌واسطه رقابتی‌شدن قیمت‌های فروش، از رشد حبابی قیمت پیشگیری خواهد کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، سامانه جامع بازار مسکن مکمل سامانه رهگیری معاملات است که در آن علاوه بر ثبت کلیه قراردادهای خرید و فروش مسکن توسط بنگاه‌ها، از این به بعد پیشنهادهای خرید و فروش نیز در قالب بازار مجازی ثبت خواهد شد. اعلایی در این زمینه گفت: یکی از اهداف مهم طرح تشکیل بازار مجازی خرید مسکن، رونق بخشیدن به کسب و کار معاملات املاک است و اینکه خریدار و فروشنده با صرفه‌جویی در زمان و هزینه و حذف ترددهای مکرر، بتواند اقدام به جست‌وجوی ملک کند. وی همچنین با اشاره به منافع بازار مجازی مسکن در بعد مدیریتی و کنترلی گفت: از این طریق می‌توان از میزان عرضه و تقاضا در مناطق مختلف شهرهای کشور مطلع شد و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت از اوضاع قیمت‌ها و همچنین سطح دسترسی افراد متقاضی به مسکن ارائه کرد. از سوی دیگر، نظارت بر صحت عرضه و اطلاعات املاک و پیشگیری از تخطی در این حوزه، اطلاع‌رسانی مناسب و بهنگام و همچنین کمک به تصمیم‌سازی مدیران و مسوولان در راستای کنترل بازار مسکن از جمله آثار راه‌اندازی بازار مجازی خرید مسکن است.
پنج مزیت بازار مجازی

بازار مجازی خرید مسکن به گفته مسوول این بازار دارای پنج مزیت مهم است: ایجاد رابطه مطمئن بین طرفین قرارداد بر مبنای قیمت واقعی و اطلاعات شفاف، ایجاد رابطه مستقیم میان عرضه‌کننده و متقاضی و حذف واسطه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و حذف ترددهای مکرر جهت جست‌وجوی املاک، ایجاد بستر رقابتی در حوزه بازار مسکن به منظور پیشگیری از تورم و رشد حبابی قیمت و بالاخره ایجاد ابزاری جهت پیاده‌سازی بازار فرا‌منطقه‌ای و حذف محدودیت‌های جغرافیایی در حوزه مسکن.

محمود اعلایی در این زمینه تصریح کرد: با تشکیل بازار مجازی معاملات مسکن، دامنه عرضه و تقاضا به خارج از کشور کشیده می‌شود و آن دسته از مالکان واحدهای داخل کشور که در مسافرت یا اقامت خارج از کشور به سر می‌برند، می‌توانند به راحتی از طریق اینترنت، ملک خود را با مشخصات کامل عرضه کنند. همچنین متقاضیان خرید مقیم خارج این امکان برایشان فراهم است که درخواست خود را برای جست‌وجو به سایت سامانه جامع بازار مسکن معرفی کنند. اعلایی درباره زمان عملیاتی‌شدن این بازار گفت: شناخت و طراحی سامانه به شکل کامل انجام شده و نسخه اولیه آن نیز ارائه شده است. با این‌حال چون لازم است نقطه‌نظرات همه ذی‌نفعان این حوزه مانند اتحادیه مشاورین املاک کشور، وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط گردآوری شود، عملیاتی‌سازی نهایی آن پس از اعمال نقطه‌نظرات همه ذی‌نفعان سامانه به انجام می‌رسد. البته این سامانه به‌صورت پایلوت در اتحادیه مشاورین املاک تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز کشوری آن نیز از ابتدای مهرماه سال جاری افتتاح خواهد شد.
تفاوت با نمونه‌های مشابه

در حال حاضر انواع موتور جست‌وجوگر مسکن در قالب بازار مجازی به‌صورت موضعی در مناطقی از کشور فعالیت می‌کنند که البته همه این موتورها متعلق به بخش خصوصی است.

مسوول راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر مسکن در وزارت بازرگانی درباره تفاوت‌های این موتور با نمونه‌های مشابه گفت: این سامانه حلقه‌‌ای از سامانه جامع املاک و مستغلات کشور است که در حال حاضر سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور عملیاتی است. این سامانه کاملا به سامانه ثبت معاملات اتصال دارد و پایگاه‌های داده مشترک دارند که سیستم‌های مشابه از این امکان برخوردار نیستند. در این سامانه همچنین هزینه‌های غیرمتعارف جهت استفاده از امکانات آن پرداخت نمی‌شود، محدودیت منطقه‌ای وجود ندارد، فایل‌های عرضه شده از سوی مشاورین املاک قطعی بوده و سطح بالایی از صحت اطلاعات در آن وجود دارد. همچنین قابلیت استعلام کدپستی و کد ملی از طریق مراکز ذی‌ربط (شرکت پست و سازمان ثبت احوال) و جلوگیری از ثبت اطلاعات غیرواقعی توسط سودجویان نیز تفاوتی است که سامانه‌های مشابه از آن بی‌بهره هستند. اما مهم‌ترین تفاوت آن یکپارچگی با سیستم‌های مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور و قابلیت اتصال به سیستم شناسنامه هوشمند املاک و مستغلات (شهام) است که بر این اساس قابلیت اجرای کامل فرآیند عقد قرارداد از طریق ارتباط یکپارچه با سامانه املاک را دارد.
قابلیت‌های سامانه جدید برای افراد

بازار مجازی خرید مسکن تحت پوشش دولت، هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربران نداشته و در کنار مشاورین املاک که به عنوان کاربر تخصصی سایت مطرح هستند، عموم مردم نیز قادر خواهند بود جهت انجام هریک از فعالیت‌های زیر به این سامانه مراجعه کنند:

- سفارش (تقاضای) ملک مورد نیاز برای خریداران و مستاجران

- سپردن (عرضه) ملک به منظور فروش یا رهن و اجاره توسط مالکان (فروشنده و موجر)

- ثبت ملک به منظور معاوضه و انجام تهاتر و آگاهی از شرایط املاک پیشنهادی خاص

- جست‌وجوی املاک ثبت شده براساس ریز مشخصات

بازار مجازی، فعالیت بنگاه‌ها را تهدید می‌کند؟

محمود اعلایی مدیر سامانه جامع بازار مسکن درباره تهدید کسب و کار مشاوران املاک بعد از بهره‌برداری از بازار مجازی گفت: با توجه به گذشت بیش از یکسال و نیم از فعالیت سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ضرورت دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد، راه اندازی بازار مجازی نه تنها تهدیدی برای مشاورین املاک به حساب نمی‌آید، بلکه با حذف محدودیت‌های جغرافیایی از طریق فضای مجازی و بازار الکترونیکی، موجب رونق کسب‌وکار مشاورین املاک خواهد شد. مضاف بر اینکه به دلیل حذف واسطه‌ها و سودجویان، حقوق مشاورین املاک مجاز و دارای پروانه کسب رعایت می‌شود و طرفین معامله برای دریافت کد رهگیری مجبور هستند در نهایت برای عقد قرارداد به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند. وی همچنین تصریح کرد: در پایین مشخصات املاک در سامانه بازار مجازی مسکن، شماره تماس با بنگاه مربوطه قید می‌شود که برای انجام معامله، متقاضی باید به مشاور املاک مراجعه کند.
سطح معرفی ملک در بازار مجازی

طراحی سامانه به شکلی است که ضمن ثبت مشخصات کلی ملک و مالک (شامل نوع ملک، آدرس، قیمت، اطلاعات تماس مالک و...)، امکان ثبت جزئی‌ترین مشخصات ملک شامل امکانات جانبی، وضعیت ظاهری، موقعیت، محدودیت‌ها و حتی تصاویر ملک را نیز برای کاربران فراهم می کند تا کاربر بر اساس خواسته خود بتواند ملک را عرضه یا جست‌وجو کند.
کنترل امنیت بازار مجازی از وزارت بازرگانی

مجری سامانه رهگیری معاملات مسکن که مسوول راه‌اندازی بازار مجازی نیز است، درباره امنیت داده‌ها و اطلاعات در بازار مجازی گفت: همواره ما در تهیه همه سامانه‌های خود سعی کرده‌ایم نهایت به‌کارگیری فنآوری را در سامانه داشته باشیم. پیاده‌سازی لایه‌های مختلف نرم‌افزار به شکلی انجام شده که سرعت و امنیت بالایی داشته باشد. فایروال شبکه‌ای نیز به منظور کنترل و نظارت بر کلیه پورت‌های متصل استفاده می‌شود و فایروال در سطح برنامه نیز جهت جلوگیری از نفوذهای ناخواسته و به‌کارگیری زیرساخت مناسب در جهت ایجاد زیرساخت شبکه امن و ارتباط اینترنت پرسرعت و قابل افزایش به‌کارگیری شده است. ضمن اینکه با توجه به استقرار سرورها در مرکز داده وزارت بازرگانی به عنوان یک محیط فیزیکی امن، امکان همه گونه نظارت امن بر سامانه فراهم است.
هزینه آگهی در بازار مجازی خرید مسکن

اعلایی اظهار داشت: فعلا از بابت مکانیزه شدن ثبت آگهی‌های املاک هزینه‌ای از مشاوران املاک اخذ نخواهد شد، اما در دراز مدت ممکن است، بابت درج هر آگهی یک هزینه ناچیزی از بنگاهداران گرفته شود. وی افزود: از آنجا که در این سامانه یک سیستمی تعریف شده و به صورت رایگان در اختیار بنگاهداران قرار گرفته است در نتیجه بعد از راه‌اندازی آن احتمالا بابت ثبت اسناد نیز هزینه‌ای ناچیز از بنگاهداران اخذ خواهد شد.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۹/۰۴/۱۵

نظرات  (۱)

بهتر بود همراه این حجم مطلب ، آدرس وبسایتی هم اعلام میشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">