ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از بزرگ‌ترین رویداد صنعت موبایل

| جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۸۸، ۰۳:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

ندا لهردی - «در کمتر از سه سال آینده میزان فروش موبایل‌های هوشمند از فروش کامپیوترهای شخصی هم بالاتر می‌رود و کاربران دیگر اطلاعات مختلف مورد نیاز زندگی روزمره‌شان مانند اطلاعات پزشکی را از گوشی‌های موبایل خود می‌خواهند».

این جملات را مدیرعامل موتور جست‌و‌جوی پر‌طرفدار Google در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی موبایل 2010 گفت. در واقع به همین دلیل هم هست که صنعت طراحی و تولید این محصولات در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است.

حالا دیگر گوشی‌های موبایل آنقدر محبوب شده‌اند که اخبار مختلف مربوط به آن‌ها می‌تواند به رویدادی مهم در بازارهای جهانی تبدیل شده و حتی بازار کشورهای کوچک و در حال توسعه را هم تحت تاثیر قرار دهد.

با این همه اما مهم‌ترین رویداد دنیای موبایل در سال‌های اخیر مربوط به کنگره جهانی موبایل است که به صورت یه رویداد سالانه در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود. این کنگره از سال 1987 و با مدیریت بنیاد GSM برگزار می‌شود و هر سال در روزهای اول ماه فوریه بازدیدکنندگان بسیاری را از کشورهای مختلف جهان به بارسلون می‌کشاند. این رویداد حالا دیگر با رونق گرفتن بازار موبایل جهانی، به عرصه‌ای رقابتی و مهم برای شرکت‌های تولید‌کننده و فعال در این حوزه تبدیل شده است. این رویداد امسال از روز 15 تا 18 ماه فوریه برگزار شده است.
رویدادی مهم با حضور بزرگان

در حالی که هر روز به تعداد کاربران موبایل در سرتاسر جهان اضافه می‌شود و شرکت‌های بیشتری برای حضور در این بازار پررونق و کسب سهمی هر چند کوچک از این تجارت پر سود تلاش می‌کنند، اما گویا تنها رویداد بین‌المللی و بزرگ در این عرصه همین کنگره جهانی موبایل است.

کنگره امسال در حالی برگزار شده است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از طرف اتحادیه بین‌المللی مخابرات، پیش‌بینی شده است که تعداد کاربران موبایل تا پایان سال 2010 به 5 میلیارد نفر می‌رسد.

با این اوصاف چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد که تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان کنگره جهانی موبایل سال 2010 بسیار بیشتر از سال 2009 باشد. به این ترتیب در کنگره امسال بیش از 1300 کمپانی شرکت کرده‌اند و انتظار می‌رود حدود 50 هزار بازدیدکننده از 180 کشور جهان به محل برگزاری این کنگره در بارسلون بیایند.

کنگره جهانی موبایل امسال با حضور شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف بازار جهانی موبایل برگزار شده است، اما گویا امسال در این رویداد توجه بیشتری به نرم‌افزار و محتوا نسبت به سال‌های گذشته شده است. تا آنجا که بخش جداگانه‌ای به نام «سیاره نرم‌افزار» در این کنگره راه‌اندازی شده است که میزبان شرکت‌های تولید‌کننده نرم‌افزار، سیستم عامل، جدیدترین نرم‌افزارها و محتوا و کنفرانس‌ها و کارگاه‌های تخصصی در این زمینه است.

از طرفی اما کنفرانس‌های مطبوعاتی که هر سال در حاشیه این کنگره برگزار می‌شوند هم امسال رونق بیشتری پیدا کرده‌اند تا جایی که حالا دیگر شرکت‌های نه چندان شناخته شده هم ترجیح می‌دهند معرفی محصولات جدیدشان را در این کنفرانس‌ها انجام دهند.

این کنگره حالا دیگر آنقدر اهمیت پیدا کرده است که مانند رویدادهای بسیار مهم و تاثیرگذار دیگر با سخنرانی افراد کلیدی و اصلی این عرصه آغاز می‌شود. امسال هم این رویداد بزرگ با سخنرانی بسیاری از مهم‌ترین افراد عرصه تکنولوژی و موبایل یعنی استیو بالمر مدیرعامل شرکت بزرگ Microsoft، اریک اشمیت، مدیرعامل Google، ویتوریو کولائو مدیرعامل Vodafone، سزار الیترا رییس و مدیرعامل Telefonica، هنس وستبرگ مدیرعامل Ericsson و لویی مین رییس شرکت China Unicom کلید خورد.

استیو بالمر در مراسم افتتاحیه این کنگره با اعلام اینکه اعضای شرکتش عدد 7 را به عنوان عدد شانس و خوشبختی می‌شناسند، درباره برنامه‌های Microsoft برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر در بازار جهانی موبایل صحبت کرد. او در این مورد گفت: «جایگاه ما در بازار کامپیوترهای شخصی کاملا امیدوار‌کننده است و ما امیدواریم همان طور که عدد 7 در بازار کامپیوترهای شخصی برای ما موفقیت خوب Windows 7 را به دنبال داشت، موفقیت محصول جدید Windows Phone 7 را هم تضمین کند. بازار موبایل از نظر ما یک فرصت مناسب برای حضور بیشتر در زندگی کاربران است و ما آن را از دست نمی‌دهیم. درست به همین دلیل هم تصمیم داریم یک روزشمار فعال را برای Windows Phone در کنگره موبایل جهانی امسال راه‌اندازی کنیم تا تمام اطلاعات مورد نیاز کاربران درباره این محصول را که قرار است تا پایان سال 2010 روانه بازار شود، در اختیار آن‌ها قرار بدهیم».

اریک اشمیت هم در این مراسم از موفقیت سیستم عامل Android حرف زد و اعلام کرد که بر اساس آمار در هر روز 60 هزار دستگاه مبتنی بر این سیستم عامل در دنیا به فروش می‌رسد و این سیستم عامل در حال حاضر در 26 مدل مختلف گوشی موبایل هم به کار رفته است. او همچنین گفت: «علت اینکه ما در این سال‌ها تمرکز بیشتری روی صنعت موبایل کرده‌ایم به محبوبیت منحصر به فرد این محصول در میان افراد مربوط است. من و دیگر اعضای Google این روزها به عبارت «اولین موبایل» فکر می‌کنیم که در واقع مربوط به اولین تجربه ما در بازار جهانی موبایل و ادامه این راه موفقیت است. با این همه اما مهم‌ترین دغدغه ما در این روزها موبایل‌های هوشمند و حرفه‌ای است که رونق خوبی هم پیدا کرده‌اند. این در حالی است که ما سعی داریم فعالیت‌مان در حوزه کامپیوترهای شخصی، موتور جست‌و‌جو و دیگر خدمات گذشته‌مان را به صورت موازی ادامه بدهیم».
بزرگ‌ترین غایب

کنگره جهانی موبایل از آنجایی که تنها رویداد بین‌المللی این حوزه است، به عرصه مهمی برای رقابت شرکت‌های تولید‌کننده و فعال بازار جهانی موبایل تبدیل شده است تا جایی که حضور یا عدم حضور شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در این رویداد می‌تواند تاثیر چشمگیری در آینده و تجارت آن‌ها داشته باشد.

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین شرکت تولید‌کننده بازار جهانی موبایل، مهم‌ترین غایب رویداد امسال است. Nokia که هر سال یکی از شرکت‌کنندگان اصلی کنگره جهانی موبایل بوده است، امسال به جای شرکت در این رویداد کنفرانس اختصاص خودش با نام Nokia connecting People را کمی آن طرف‌تر از محل برگزاری کنگره جهانی موبایل و در همان شهر بارسلون برگزار کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند با اقدام قبلی Nokia درباره عدم معرفی بعضی از محصولات جدیدش در کنگره سال 2009، عدم شرکت آن در کنگره امسال چندان هم دور از ذهن نمی‌تواند باشد. با این همه اما حالا این سوال برای بسیاری از افراد وجود دارد که Nokia تا چه زمانی می‌تواند به تنهایی در بازاری پررونق مانند بازار جهانی موبایل، با شرکت‌های دیگر به رقابت بپردازد.
پدیده‌های کنگره امسال

حالا دیگر در بازار رقابتی موبایل علاوه بر حضور در رویدادی مهم مانند کنگره جهانی موبایل، معرفی خدمات و محصولات متفاوت می‌تواند موفقیت یک شرکت را تضمین کند. درست به همین دلیل هم بعضی از شرکت‌کنندگان کنگره امسال به عنوان پدیده‌های آن معرفی شده‌اند.

HTC یکی از پدیده‌های امسال است که با معرفی گوشی جدید Bravo یعنی رقیب جدی Nexus One شرکت Google، توجه بسیاری از بازدید‌کنندگان را به خودش جلب کرد. این تولید‌کننده تایوانی در این سال‌ها تمام تلاش خودش را برای استفاده از همه شانس‌های حضور در این بازار پر سود انجام داده است.

در کنگره امسال همکاری دو شرکت Sagem و Puma برای طراحی و تولید یک گوشی موبایل کاملا اسپورت هم قابل توجه بود. این همکاری در واقع به معنای تحقق تولید یک گوشی موبایل با هدفون‌های پنهان، امکان حذف صداهای زاید محیطی، کورنومتر و سنجش ضربان قلب است.

با این همه اما نمی‌توان معرفی محصول جدید Samsung در رویداد امسال را فراموش کرد. این شرکت سیستم عامل جدید خود برای گوشی‌های موبایل یعنی Bada را برای اولین بار معرفی کرد. این شرکت اولین گوشی موبایل مبتنی بر این سیستم عامل؛ یعنی مدل Wave را هم در این کنگره معرفی کرده و اعلام کرده که این گوشی را در تابستان امسال به بازار عرضه می‌کند.

علاوه بر Samsung، شرکت Sony Ericsson هم حضور پر رنگی در کنگره امسال داشت. این شرکت هم دو گوشی جدید و جنجالی Vivaz و Xperia X10 را در رویداد امسال رونمایی کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">