ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از دیدار مسوولان نظام صنفی با ریاضی

| سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۸۴، ۰۵:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای با مهندس ریاضی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار که با حضور سعیدی، مظلوم، اثنی عشری، رحمتی، سعادت و خادمی از اعضای هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای برگزار شد، طرفین نقطه نظرات خود درخصوص چگونگی ارتقاء سطح فناوری اطلاعات در کشور را بیان کردند.

مهندس ریاضی با تبیین شرایط فعلی فناوری اطلاعات در کشور اظهار داشت: فضای کاری در این بخش به¬گونه¬ای است که علیرغم تلاش¬های انجام شده در گذشته، آحاد ملت ایران هنوز از طعم شیرین استفاده از فناوری اطلاعات بهره ای نبرده اند. تاکید دولت آقای احمدی¬نژاد در کاربردی کردن این فناوری در سطح عموم مردم را یادآوری و اظهار داشتند که عموم سیاست¬های دولت، وزارت ICT و شورای عالی فناوری اطلاعات بر این محور استوار است که خدمات ارزان با کیفیت و مطمئن در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه افزود به هر حال دولت برای اجرای سیاست¬های خود برنامه ای دارد که یکی از اصول آن رعایت صرفه جویی است که این اصلاً به معنی کمتر مصرف کردن نیست بلکه هدف درست مصرف کردن و جلوگیری از موازی کاری هاست که اتفاقاً خود این امر سبب می¬شود که میزان مصرف نه¬تنها کاهش نیابد، بلکه به دلیل به نتیجه رسیدن طرح های پایه ای، طرح های بعدی نیز مطرح و در نتیجه تعداد

پروژه ها نیز افزایش خواهد یافت.

ایشان درخصوص نگرانی از عدم ارجاع پروژه ها به بخش خصوصی گفت: برای اجرای هر پروژه سه، راه بیشتر وجود ندارد. یا باید اجرای طرح به خارجی ها واگذار شود، یا دولت خود اجرا کند و یا به بخش خصوصی واگذار شود.

سیاست دولت را هر چه کوچک¬تر شدن حجم و اجرای رهنمودهای حضرت امام و چشم انداز 20 ساله مبنی بر واگذاری هر چه بیشتر اموری که توسط مردم قابل انجام است اعلام کرده و گفت که حتی در صورت تمایل مسئولین، سازمان مدیریت و برنامه ریزی با استخدام حتی یک نفر کارشناس اضافه نیز مخالفت خود را اعلام می کند.

وی آنگاه به گزینه دیگر یعنی استفاده از خارجی¬ها اشاره و اظهار داشتند درست است که برای انجام کارهای مشاوره و مدیریتی باید از صاحبان علم روز دنیا استفاده کرد، ولی اصلاً سیاست¬های دولت نه در فناوری اطلاعات و نه در بخش¬های دیگر استفاده کامل از خارجی¬ها نیست. لذا تنها یک گزینه می¬ماند و آن هم استفاده از بخش خصوصی است.

ایشان در ادامه افزود: هم¬اکنون در کشور ما افراد و یا شرکتهایی هستند که با حضور در فضای کسب و کار اینترنتی، پروژه¬های ریز و درشتی را انجام می¬دهند. سازمان باید طرح و برنامه¬ای ارائه نماید که هم تعداد و هم مقدار این نوع قراردادها افزایش یافته و هم ترتیبی اتخاذ شود که ایران بتواند در زمینه صادرات

نرم افزار از کشورهایی نظیر پاکستان، بنگلادش و سریلانکا عقب نباشد. دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، اجرای پروژه¬هایی نظیر دولت الکترونیک را که در آن فناوری اطلاعات عمومی و فراگیر می¬شود، بسیار اساسی دانسته و اظهار داشت من سازمان نظام صنفی رایانه¬ای را یک سازمان علمی اقتصادی می¬دانم و انتظارم اینست که این سازمان بتواند طرح¬های علمی برای اجرای پروژه¬های بزرگ اینچنینی را ارائه نماید.

پس از آن، مهندس سعیدی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه¬ای کشور با تبیین جایگاه نهادهای مدنی در ساختار تصمیم¬گیری کشور اظهار داشت که وظیفه نهاد مدنی همکاری و همراهی با مسئولین در تدوین سیاست¬ها است.

پس از صحبت¬های سعیدی، دیگر اعضای هیات مدیره سازمان، نقطه نظرات خود مبنی بر چگونگی تعامل فیمابین سازمان و شورای عالی فناوری اطلاعات استفاده از این فناوری اطلاعات در راه شفاف¬سازی و مبارزه با فساد و همچنین نگرانی¬های خود را از عدم استفاده شرکتهای خصوصی در اجرای طرح¬های فناوری اطلاعات مطرح کردند.

  • ۸۴/۱۱/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">