ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با توجه به طرح کلان پروژه طرح ملی لینوکس فارسی،تهیه درخواست پیشنهاد برای پشتیبانی از زبان فارسی در کتابخانه‌هاو ابزارهای پرکاربرد از ابتدای سال ‪ ۸۲‬در دستور کار مدیریت این طرح در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفت.

در این راستا پروژه‌های متعددی به صورت مناقصه در مرداد سال ‪ ۸۲‬به شرکت های واجد شرایط واگذار شد که تحت نظارت و هدایت مدیریت طرح ملی لینوکس فارسی به پایان رسیده است.
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته شریف به حوزه آی تی ایرنا اعلام کرد که خروجی این پروژه‌ها در متن اصلی نسخه بین‌المللی نرم افزارهای مربوط (در صورت وجود) قرار گرفته و از طریق سایت ‪projects.farsilinux.org‬ نیز قابل دسترس است.
این پروژه‌ها که شامل ‪ ۵‬پروژه می‌باشد در بهار سال ‪ ۸۲‬اعلام‌عمومی شد که هدف کلی این پروژه‌ها تهیه پایه های لازم برای استفاده زبان فارسی در محیط "گنو-لینوکس" بوده است.

پروژه‌های فوق در بهار سال ‪ ۸۳‬به پایان رسید که شامل مرتب سازی فارسی، جستجوی نادقیق فارسی، نیازهای شرایط محلی فارسی ایران، الگوریتم دو جهته "اتصال یونی کد"، تقویم رسمی ایران، صفحه کلید فارسی ایران، حروف چینی با استاندارد "اوپن تایپ" و قلم مرجع بوده است.

این مرکز به نمایندگی از شورای عالی انفورماتیک در بیستم اسفند ماه سال ‪ ۸۲‬به صورت رسمی برای ‪ ۸‬پروژه دیگر اعلان مناقصه کرد که برخی از آنها به پایان رسیده است و برخی دیگر مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
این پروژه‌ها در سطح بالاتری نسبت به پروژه های قبل آن قرار دارند به طوریکه به فارسی‌سازی کتابخانه‌های پایه‌ای و میانی سیستم عامل "گنو-لینوکس" می پردازند.

این پروژه‌ها شامل طراحی و پیاده سازی لوح فشرده نمایشی لینوکس (‪ ،(Shabdix‬بررسی معماری و ثبت مشکلات زبان فارسی در نرم افزارهای ‪Mozilla‬ به غیر از ‪ Chatzilla‬هستند.
همچنین تعریف مشخصات ورهنمودهای طراحی واسط کاربر(‪ (GUI‬فارسی، افزودن امکانات فارسی به کتابخانه ‪ C‬گنو، واژه نامه مرجع برای ترجمه محیط لینوکس ، افزودن امکانات فارسی به غلط یاب واژگان ‪ ،aspell‬افزودن امکانات فارسی به ‪ Novell Evolution‬و افزودن امکانات به پایگاه داده ‪ PostgreSQL‬از جمله دیگر پروژه‌های اجرا شده و یا در حال اجراست.

افزودن امکانات فارسی به نرم افزار مخدوم نامه‪ imp‬و افزودن امکانات فارسی به پایگاه داده ‪ My SQL‬از جمله دیگر پروژه‌ها محسوب می‌شود.
کمیته فنی در ادامه روند فعالیت طرح ملی لینوکس فارسی و رفع مشکلات موجود برای استفاده از زبان فارسی در سیستم عامل "گنو-لینوکس" و دیگر نرم افزارهای متن باز، ضرورت انجام پروژه‌هایی را در سال ‪ ۸۴‬تشخیص داده که در اسفند ‪ ۸۳‬اعلام عمومی شد.

با توجه به ارائه ‪ ۴۴‬پیشنهاد از ‪ ۲۲‬شرکت و تیم نرم افزاری برای ‪۱۰‬ پروژه مذکور، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف این پیشنهادها را بررسی فنی کرده و نتایج مناقصه مربوط را در اردیبهشت ماه اعلام کرد.

‪ ۱۰‬پروژه امسال شامل "طراحی و پیاده سازی سه قلم ‪ Outline‬برای کاربردهای واسط کاربری"، "ترمینال و چاپ"، "افزودن پشتیبانی فارسی در کتابخانه های (+‪ "GNOME (GTK‬و"افزودن پشتیبانی فارسی در کتابخانه‌های ‪"ICU‬ است.

همچنین "افزودن پشتیبانی فارسی در کتابخانه های (‪" ،"KDE (Qt‬بررسی و ثبت مشکلات فارسی در ‪" ،"Openoffice.org‬رفع نواقص فارسی مرورگر موزیلا"، "ترجمه محیط گرافیکی ‪ GNOME‬به فارسی" از دیگر پروژه‌های سال جاری است.

از دیگر پروژه‌ها می‌توان به"ترجمه محیط گرافیکی ‪ KDE‬به فارسی"، "فارسی سازی ابزار مدیریت کارگزار ‪" ،"webmin‬تولید یک لغت نامه چند زبانه برای استفاده در محیط لینوکس در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی اشاره کرد.

روابط عمومی طرح ملی لینوکس فارسی قصد دارد طی یک سری مقالات هر کدام از پروژه های ذکر شده را معرفی و تشریح کند تا مورد استفاده فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و نیز کاربران علاقه مند واقع شود و اذهان عمومی را نسبت به فعالیت های انجام گرفته روشن کند.

زمان، هزینه و شرح خدمات تمامی این پروژه در پورتال اطلاع رسانی طرح ملی لینوکس فارسی به آدرس ‪ www.farsilinux.org‬قرار دارد.

جهت کسب هرگونه اطلاعات علاقه مندان می‌توانند با آدرس

‪ info@farsilinux.org‬مکاتبه یا با تلفن های ‪ ۶۶۱۶۵۱۶۹-۷۲‬دفتر طرح ملی لینوکس فارسی تماس بگیرند.

  • ۸۴/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">